یزدفردا: معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ضمن بیان این که حدود ۷۰ انجمن شعر و ادبیات در سطح استان یزد فعال‌ هستند، گفت: حمایت نقدی، پرداخت بخشی از بیمه و اهدای تسهیلات در اختیار از جمله اقدامات حمایتی است که برای شاعران استان انجام می‌شود.

به گزارش یزدفردا: «حسین دشتی» ضمن بیان این که انجمن‌های ادبی نهادهای مردمی و مستقلی هستند که به دلیل عدم وابستگی ساختاری به دولت و همچنین پویایی و چابکی ساختار، یکی از بهترین مجریان امور ادبی در فضای فرهنگی شهرستانها به شمار می‌روند.

وی افزود: این انجمن‌ها می‌توانند کمک شایانی به پیشبرد برنامه‌های ادبی کنند بنابراین تاکید و اهتمامی برای وابسته سازی آن‌ها به دولت و به معنای واقعی کلمه ثبت رسمی وجود ندارد.

دشتی افزود: انجمن‌های ادبی در حیطه‌های مختلفی از قبیل شعر، داستان، کتابخوانی، نقد کتاب، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، آموزش شعر، داستان نویسی و خوانش متون فارسی قدیم فعالیت دارند.
 
وی با بیان این که در استان ۴۱ انجمن ادبی در استان فعال هستند، اظهار کرد: یک انجمن ادبی نیمه فعال نیز در استان وجود دارد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای ارشاد یزد ضمن بیان این که در استان یزد ۳۰ انجمن شعر فعال است، گفت: از این میان هفت انجمن شعری در مرکز استان مشغول فعالیت هستند.

دشتی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای حمایت از شاعران استان، ضمن اشاره به پرداخت درصدی از بیمه شاعران از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، گفت: پرداخت تسهیلات در اختیار همچون مشاغل خانگی و غیره نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی حمایت نقدی از طرح‌های انجمن‌ها در قالب طرح ملک الشعرا را از اقدامات حمایتی دیگر دانست و اظهار کرد: در اختیار قرار دادن سالن و فضاهای موجود به انجمن‌های متقاضی، در اختیار قرار دادن مکان برای برگزاری نشست‌های ادبی و تاکید بر استفاده از شاعران بومی در شب شعرهای مختلف استان نیز اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای ارشاد یزد در پایان در خصوص اقدامات انجام شده برای جذب و استعدادیابی شاعران ضمن اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزش شعر تحت عنوان «کلک خیال» در شهرستان‌های کمتر برخوردار با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: انجام توافقات و مقدمات لازم برای برگزاری پودمان‌های آموزشی در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر فردا با هدف جذب و شناسایی استعدادهای ادبی نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا