موسیقی زیرزمینی در یزد امروز بیداد می کند:

از قانونگریزی تا ابتذال در موسیقی !!! فردا دیر است.


یزدفردا "مهدی زمان زاده :اين مطلب توسط يكي از دوستان در اختيار م قرار گرفته است و با توجه به اهمیت موضوع منتشر و امید می رود مسئولین فرهنگی استان موضوع را جدی گرفته شود .

در حالی که موسیقی به عنوان هنری متعالی و شریف در سایه تلاش هنرمندان این عرصه، مسیر رشد خود را طی می کرد طی چند سال اخیر به دلیل برخی از حرکات بی هدف و خودسرانه به سمت سراشیبی ابتذال شتاب گرفته است. استان دارالعباده یزد نیز از این جریان، بی تاثیر نبوده که شاید به دلیل عدم اعمال نظارت کافی، ابتذال در موسیقی زیرزمینی و غیرمجاز این دیار، ابعاد وخیم و تاسف باری به خود گرفته است به نحوی که اعتراض هنرمندان خوش سابقه یزد را به همراه داشته است.

یکی از عوامل اصلی انتشار و گسترش موسیقی غیرمجاز فضای مجازی و سایت های اینترنتی هستند. سایت «یزد موزیک» از سایت های سرشناس میان علاقه مندان موسیقی در سراسر کشور به شمار می رود. سایتی که در انتشار آثار موسیقی غیر مجاز و زیرزمینی از طریق دانلود برای علاقه مندان شهره می باشد. نکته ظریف آن که برخی از مدیران فرهنگی استان حتی نسبت به سایت مذکور شناخت ندارند و با نام آن بیگانه هستند! اینها در حالی است که سایت یزد موزیک با انتشار آثار زیزمینی موسیقی یزد از استوانه های موسیقی غیرمجاز در یزد و حتی کشور است و از داخل استان اداره می شود. بسیاری از خوانندگان جوان و نوکار یزدی برای انتشار آثار خود از امکانات و شهرت این سایت بهره می گیرند و نسبت به انتشار آثار خود در کشور اقدام می نمایند.

بروکراسی کشنده و محدودیت های زیاد برای ارائه قانونمند آثار موسیقی، علاقه مندی به شهرت زود هنگام بدون طی مسیر واقعی و البته دشوار آموزش موسیقی ، نگاه بیگانه داشتن به هنر موسیقی از سوی برخی از مسئولان فرهنگی، عدم ارائه اطلاعات و دانش صحیح در زمینه موسیقی و ولنگاری و سردرگمی های مدیریتی در حوزه موسیقی از جمله عواملی است که امروز علاقه مندان به هنر موسیقی در استان را بیش از پیش به سمت تولید آثار غیر مجاز و بعضا مبتذل هدایت می کند.

یکی از این خوانندگانی که چندی قبل با تولید اثری رپ با استفاده از واژه های یزدی و انتشار زیرزمینی آن، در میان مردم شناخته شد در این رابطه می گوید: فضای مناسبی برای تولید آثار موسیقی در یزد وجود ندارد حتی امکان برگزاری کنسرت برای خوانندگان استان فراهم نیست و این در حالی است که با صرف هزینه های گزاف از خوانندگانی چون خواجه امیری برای اجرا در یزد استفاده می شود، چاره ای جز این نیست که با تولید این گونه آثار شناخته شویم. وی با بیان این که برخی از خوانندگان رسمی و سرشناس استان نیز از طریق انتشار غیرمجاز آثار خود درصدد جلب توجه افکار عمومی به خود برآمده اند ادامه می دهد: این تنها راه رساندن آثار تولیدی به دست مخاطبان است و در شرایط موجود در استان یزد راه دیگری برای این کار وجود ندارد. این خواننده با بیان این که کار کردن در مسیر قانونی آنقدر سختگیرانه، دشوار و مبهم است که آدم ترجیح می دهد قید آن را بزند چرا که اگر هم بتوانی مجوزهای لازم را در این خصوص کسب نمایی باز هم چون زمان انتشار با زمان تولید اثر، به دلیل زمان طولانی مجوز گرفتن، فاصله زیادی دارد اثر تولید شده، بیات شده و با اقبال مواجه نمی شود. نکته قابل ذکر آن که اگرچه آثار تولید شده در حوزه موسیقی زیرمینی یزد فاخر نیستند اما از وجود انرژی و پتانسیل بالا در میان علاقه مندان به موسیقی در یزد خبر می دهد که اگر در مسیر درست خود هدایت شود می تواند در انتقال بسیاری از ارزشها و اخلاقیات به بدنه جامعه نقش مهم و تاثیرگذاری را بر عهده بگیرد.

کارشناسان و هنرمندان موسیقی یزد اکثرا از انتشار آثار ضعیف و کم محتوای زیرزمینی انتقاد دارند و انتشار این گونه آثار را زمینه ساز از دست رفتن موسیقی استان می دانند. موسیقی یزد در سالهای گذشته خصوصا در حوزه های مذهبی آثار درخشان و قابل دفاعی را ارائه کرده و در جشنواره های متعدد حائز مقام شده است. هنرمندان یزدی، تلاش مضاعفی را در جهت اعتلای موسیقی استان به خرج داده و دستاورد خوبی را برای استان به ارمغان آورده اند، انتشار آثار مبتذل با الفاظ و گویش یزدی این دستاورد و ره توشه را با چالشی بزرگ مواجه کرده است چالشی که برخی از مدیران فرهنگی استان دارالعباده و دارالعلم یزد طی چند سال اخیر با بی تفاوتی از کنار آن گذشته اند.

استفاده از الفاظ مبتذل در ترانه هایی که در موسیقی غیرمجاز استفاده می شود، نبود قوانین مشخص در بحث انتشار آثار موسیقی، عدم آگاهی از ویژگی های موسیقی رپ و استفاده نابجا از این سبک موسیقی، ورود افراد سوجو و فرصت طلب به این عرصه با سوء استفاده از علاقه جوانان، عدم اشراف کافی و برخورد مناسب با استودیوهای غیرمجاز و سایت های منتشر کننده آثار مبتذل از جمله مهم ترین آفت های گسترش موسیقی غیرمجاز در یزد به شمار می آید که اگر از همین امروز چاره ای برای هدایت و نظارت بر آن اندیشیده نشود شاید دیگر فردا دیر باشد.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا