یحیی زاده ئيس كميته تربيت بدني مجلس در گفت‌وگو با رجانيوز:فساد در فوتبال ایران بيداد مي‌كند/ منشوراخلاقی با جنجال متوقف نمی‌شود

یزدفردا "گروه ورزشي- برخورد دوگانه برخي كارشناسان فوتبال ايران با اجراي طرح منشور اخلاقي و رفتاري فدراسيون فوتبال باعث شد هجمه ‌سنگيني از سوي منتقدان اين طرح به مسئولان اجرايي اين حركت فرهنگي وارد شود. در شرايطي كه تمام منتقدان طرح فرهنگي منشور اخلاقي اميدوار بودند كه با به راه‌اندختن چنين فضايي مي‌توانند زمينه برچيده شدن اين طرح را فراهم آورند، رئيس كميته تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي بر ادامه فعاليت ستاد منشور اخلاقي و رفتاري در فدراسيون فوتبال تاكيد كرد و گفت: «كساني‌كه تصور مي‌كنند با به راه انداختن سر و صدا و جنجال كاذب مي‌توانند مسوولان فدراسيون را وادار به عقب نشيني كنند، سخت در اشتباه هستند، منشور اخلاقي با حمايت مسوولان اجرايي كشور همچنان در فوتبال ايران اجرا مي‌شود تا شاهد فوتبالي پاك و بدون ناهنجارهاي‌ غير اخلاقي در اين كشور باشيم.»

حجت‌الاسلام سيد جلال يحيي‌زاده نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي كه عهده‌دار رياست كميته تربيت بدني مجلس شوراي اسلامي‌است، در گفت‌و گو با رجانیوز ضمن اعلام حمايت از اجراي منشور اخلاقی فدراسيون فوتبال به سوالات ما در خصوص اتفاقات جاري در فوتبال ايران به طور شفاف پاسخ داد.

* آقاي يحيي زاده يكي از نكاتي كه اين روزها در خصوص آن بسيار بحث و گفت و گو مي‌شود، موضوع اجراي طرح منشور اخلاقي در فدراسيون فوتبال است، شخصاً فكر مي‌كنيد اين طرح چه تبعاتي براي ورزش ايران به‌ويژه رشته فوتبال در پي دارد؟

- قبل از هر سخني بايد به صراحت اعلام كنم بنده به‌عنوان فردي كه 5 سال در مجلس حضور داشتم و در كميته تخصصي تربيت بدني انجام وظيفه كردم، به اين جمع‌بندي رسيدم كه عامل اصلي مشكلات ورزش ايران به نبود فرهنگ مناسب برمي‌گردد و بارها اين موضوع را در صحن علني مجلس مطرح كردم كه ما براي حل مشكلات فني ورزش بايد تلاش كنيم ابتدا فرهنگ حاكم بر ورزش ايران را تغيير دهيم. واقعيت اينجاست که ما در ايران تا مادامي كه فرهنگ مناسب نداشته باشيم، نمي‌توانيم انتظار پيشرفت در مسائل فني داشته باشم. اين مقوله يكي از ملزومات پيشرفت و ترقي در عرصه ورزش است كه متاسفانه بايد اعلام كنم ما به دليل نداشتن فرهنگ تاكنون نتوانستيم به موفقيت‌هاي بزرگ دست پيدا كنيم.

بزرگ‌ترين مشكل فرهنگي ورزش ايران در مجموعه فوتبال ديده مي‌شود، متاسفانه امروز در اين حوزه شاهد اتفاقاتي هستيم كه در هيچ كجاي جهان نمونه‌ي مشابه آن را نمي‌بينيم، به همين دليل معتقدم بايد فضايي فراهم شود تا اين بساط برچيده شود.

* اما برخلاف تصور شما بسياري معتقدند فرهنگ حاكم بر ورزش ايران، به‌ويژه فرهنگ حوزه فوتبال بدين شكل اصلاح نمي‌شود، يعني اين كه منشور اخلاقي هيچ حاصلي براي اصلاح ساختار فرهنگي ندارد.

- اتفاقاً همين عده عامل اصلي پيدايش چنين فضايي در ورزش ايران هستند، من نمي‌دانم چرا برخي دوستان تصور مي‌كنند اگر با هر حركتي مخالفت كنند، جامعه آنها را انسان‌هايي عالم و دانا فرض مي‌كند، با توجه به اطلاعاتي كه از دستگاه‌هاي ذي‌ربط دارم، شك ندارم تنها راهي كه مي‌تواند فرهنگ حاكم بر ورزش ايران به‌ويژه فرهنگ حاكم بر فوتبال ايران را تغيير دهد، همين منشور اخلاقي و رفتاري است. طرح فرهنگي منشور اخلاقي و رفتاري فدراسيون حركت بسيار مباركي است كه بايد براي نتيجه گرفتن از آن، به‌طور قاطعانه از اجرايش حمايت كرد و موانع پيش روي آن را با ياري تمام دستگاه‌هاي اجرايي برطرف كرد تا بتوانيم به هدف نهايي دست پيدا كنيم.

* برخي منتقدان معتقدند اين طرح اشكالات اساسي دارد از اين رو نمي‌تواند كارآيي لازم را داشته باشد، شما با اين ايده موافقيد؟

- ايراد در هر كاري وجود دارد اما اين بدان معنا نيست كه چون يك طرح ايراد دارد، به كلي قيد عملي شدن آن را بزنيم. مگر در مجلس شوراي اسلامي نمايندگان محترم در كار خود اشتباه نمي‌كنند، خيلي وقت‌ها نمايندگان محترم مجلس به دليل درگيري هاي كاري در تصويب آیين‌نامه‌هاي اجرايي و تصويب قوانين دچار اشتباه مي‌شوند، آيا اين كار مستلزم اين مي‌شود كه چون نمايندگان اشتباه كردند، قيد آن قانون را براي هميشه بزنند. زماني كه مشخص مي‌شود ايراد كار كجاست، دوباره آن قانون را بررسي مي‌كنند و با همفكري و استفاده از نظرات كارشناسي آن ايراد را برطرف مي‌كنند. من به آنهايي كه امروز مدعي هستند منشور اخلاقي به‌دليل مشكلات فراوان بايد براي هميشه به بايگاني فرستاده شود، مي‌گويم آيا زماني كه مجلس قانون بودجه را مصوب مي‌كند و سپس به آن اشكال وارد مي‌شود، نمايندگان قانون بودجه را به بايگاني مي‌فرستند يا با تشكيل جلسات تخصصي سعي در برطرف كردن اشتباهات مي‌كنند.

همه ما انسان‌ها مي‌توانيم دچار اشتباه شويم، چون انسان جايزالخطاست اما ايراد به معنای حذف يك طرح نيست.

* حرف‌و حديث‌هايي بسياري در خصوص اتفاقات پشت پرده فوتبال در محافل ورزشي مطرح مي‌شود، آيا اين مسائل را تایيد مي‌كنيد؟

- تا حدود بسيار زيادي اين مساله را تایيد مي‌كنم، متاسفانه فوتبال ايران آلوده به مسائل زیادی شده است. جاي بسي تاسف است كه در فوتبال ايران اتفاقاتي روي ‌مي‌دهد كه نمونه ‌آن در هيچ كشور غيرمسلماني ديده نمي‌شود، امروز ديگر كودكان خردسال هم مي‌دانند كه فلان بازيكن با چه شرايطي فوتبال بازي مي كند و چه مشكلاتي را در رفتارش به همراه دارد. ما هميشه مدعي هستيم در كشوري زندگي مي‌كنيم كه داراي تمدن است اما رفتار برخي ورزشكاران هيچ نشاني از تمدن و فرهنگ اصيل ندارد. تفكري مسموم در فوتبال ايران جا افتاده كه براي در امان ماندن از انتقادات مديران ورزشي، پرده بر همه چيز مي اندازند تا كسي متوجه ماهيت اصلي فوتبال ما نشود در حالي كه با اولين وزش باد اين پرده فرو مي‌افتد و تازه مشخص مي‌شود پشت اين پرده چه اتفاقاتي در حال وقوع بوده كه كسي از آنها خبردار نبوده است.

* پس معتقديد مباحثي كه در خصوص فساد در فوتبال ايران مطرح مي‌شود، كاملاً بر اساس واقعيت است و چنين اتفاقاتي در اين حوزه روي مي‌هد؟

- كاملا درست است، البته بايد براي نخستين بار در اين مدت اعلام كنم هنوز افكار عمومي در جريان اصل ماجرا نيستند، چون تمام حقايق تا به امروز در خصوص فساد موجود در فوتبال ايران مطرح نشده است. شخصاً در جريان اطلاعاتي هستم كه نشان مي‌دهد چه فاجعه‌اي در فوتبال ايران در حال وقوع است، شايد برخي دوستان خوشحال نشوند اما اين مطلب را در لفافه عرض مي‌كنم كه سازمان ليگ برتر و ستاد منشور اخلاقي و رفتاري فدراسيون فوتبال تا به امروز خويشتن‌داري كرده و مشكلات بزرگ‌تر برخي مربيان، مديران و بازيكنان را رسانه‌اي نكرده و اخلاقاً ماجرا را به صورت محرمانه نزد خود نگه داشته است، چون اگر قرار به طرح اين معضلات باشد، مدعيان امروز اخلاق ديگر نمي‌توانند سرشان را براي ثانيه‌اي بالا بياورند.

صراحتاً به افراد مسئول و كارشناسان هشدار مي‌دهم اگر به همين شكل دست روي دست بگذاريم و نظاره‌گر ترويج ساختار‌شكني در اين حوزه باشيم، فردا به هيچ وجه نمي توانيم مانع از خسارات عظيم اين فاجعه باشيم. معتقدم مي توانيم امروز با كمك به اجراي اصولي و دقيق منشور اخلاقي در فوتبال ايران جلوي بسياري از اين اتفاقات ناگوار را بگیريم و اجازه ندهيم بيش از اين فوتبال ما به بيراهه كشيده شود. ايراد‌ گرفتن و حاشيه‌سازي دردي از درد فوتبال ايران را درمان نمي كند، باور كنيد اگر هر كسي در هر مسئوليتي مانع از اجراي منشور اخلاقي شود، به كودكان امروز اين جامعه خيانت كرده چرا كه اين كودكان فردا به اين محيط پا مي‌گذارند.

* اين نقد را مي پذيريد كه مجلس شوراي اسلامي تا به امروز به درستي به مسئوليت خود در اين حوزه توجه نكرده و با فراموشي اين مهم فضاي امني براي فعاليت‌هاي ناپاك به وجود آورده است؟

- صد در صد اين موضوع را مي‌پذيرم و در همين‌جا اعتراف مي كنم كه مجلس هم در اين ماجرا به نوبه خود مقصر است چرا كه در وضع قانون لازم براي اصلاح اين ساختار غلط غفلت كرده است. ما بايد از چندي پيش به فكر تعريف و وضع قانون نظام باشگاه‌داري در فوتبال ايران می‌بوديم تا چنين اتفاقاتي در ورزش ايران روي ندهد. امروز بسياري از مشكلات اين معضل به نبود قانون برمي‌گردد، از اين رو اطمينان مي‌دهم به زودي در اين خصوص حركت‌هاي لازم را انجام دهيم و به‌عنوان قوه مقننه قوانين لازم را براي مبارزه با اين معضل بزرگ وضع كنيم.

* نقش رسانه‌ملي را در اين میان، چگونه ارزيابي‌مي‌كنيد، مسئولان ستاد منشور اخلاقي معتقدند برخي مجريان رسانه ملي با هماهنگي پدرخوانده‌هاي ورزش ايران مقابل اجراي منشور اخلاقي ايستادگي مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند اين طرح به درستي اجرا شود.

- بارها به جناب آقاي ضرغاني تاكيد كردم كه صداوسيما بايد نقش محوري در ايجاد فرهنگ‌سازي در جامعه ايفا كند اما به هر جهت، در اين باره سهل‌انگاري‌هايي صورت گرفته، كه مطمئناً براي رفع اين مساله مجدداً به رئيس سازمان صداوسيما تذكر خواهيم داد كه در نحوه برخورد برخي مجريان با موضوع منشور اخلاقي تجديد نظر كنند و به دوستان تذكر جدي بدهند که از تريبون ملي به فكر اهداف غيرفرهنگي نباشند.

*بسياري از كارشناسان عرصه فرهنگ و ورزش معتقدند نبود نظارت كافي باعث شده مافياي دلاليسم موجود در فوتبال سالانه مبالغ هنگفتي از بيت‌المال را بدون آن كه ذره ‌اي براي اين كار زحمت‌بكشند، به جبيب بزنند، آيا اين نظر را قبول داريد؟

- متاسفانه بايد اين مطلب را تأیید كنم، واقعيت موجود در فوتبال ايران بدين شكل است كه مافياي دلاليسم در طول يك سال سودهايي به جيب مي زنند كه در هيچ كجاي دنيا نمونه‌آن يافت نمي‌شود. جاي تاسف است كه اين جمله را بيان كنم اما براي اطلاع افكار عمومي مي‌گويم كه در هيچ كجاي كشور مثل حوزه فوتبال فساد صورت نمي گيرد. فساد در فوتبال ايران از ناحيه مافياي دلاليسم بيداد مي كند كه بايد براي رفع اين موضوع زودتر تر آن كه دير شود فكري كنيم
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا