یزدفردا: کتاب «علیه مزخرفات؛ هنر شکاک بودن در دنیای داده‌محور» در ۳۶۰ صفحه و با قیمت ۳۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ترجمان وارد بازار نشر شد

به گزارش یزدفردا: کتاب «علیه مزخرفات؛ هنر شکاک بودن در دنیای داده‌محور» نوشتۀ جِوین. دی وِست, کارل. تی برگستروم با ترجمۀ عرفانه محبی جهرمی منتشر شد.

سیل مزخرفات جهان را فراگرفته و ما در حال غرق شدن در آن هستیم: سیاست‌مداران در قیدوبند حقایق نیستند؛ جهت گیری علم را مطالب چاپ شده در مطبوعات تعیین می‌کنند؛ استارتاپ‌ها به مزخرفات لباس هنر فاخر می‌پوشانند و دانشگاه‌ها به‌جای پاسداشت تفکر تحلیلی و انتقادی، مزخرفات را ارج می نهند. مزخرفات سنتی ادعاهایی گزاف با ظاهری فریبنده بودند و می‌شد آن‌ها را به سادگی تشخیص داد؛ اما ویژگی مزخرفات نوین چیست و چگونه می‌توانیم آنها را تشخیص دهیم؟

کارل برگستروم و جِوین وست مزخرفات نوین را ادعاهایی می‌دانند که با زبان علمی و با استفاده از آمار و ارقام ظاهراً دقیق ارائه می‌شوند، اما درواقع ادعاهایی بی‌محتوا و تناقض‌آلودند. ما دربرابر این ادعاها مرعوب می‌شویم و سپر می‌اندازیم و احساس می‌کنیم آن‌قدر متخصص نیستیم که بتوانیم دربارۀ صحت‌وسقم آنها بیندیشیم و تحقیق کنیم. نویسندگان این کتاب معتقدند که لزومی ندارد مثلاً متخصص زیست‌شناسی، اقتصاد یا آمار و داده‌کاوی باشیم تا بتوانیم از خطاهای این مزخرفات سر دربیاوریم. آن‌ها در این کتاب، با مثال‌های متعددی از علوم پایه و پزشکی، شیوه‌های متنوع سوءاستفاده از زبان علم را آشکار می‌کنند و، با آموزش مبانی استدلال‌ورزی درست و نحوۀ جست‌وجوی اطلاعات برای ارزیابی ادعاهای علمی، راهنمایی جامع برای تشخیص علم از شبه‌علم را فراهم می‌آورند.

«علیه مزخرفات» در ۳۶۰ صفحه و با قیمت ۳۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ترجمان وارد بازار نشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا