تحلیلی برحمایت عریان بوش از مدعیان اصلاحات

حجت الاسلام روانبخش

بوش برای چندمین بار طی دوران ریاست جمهوری خود رسما و بدون پرده از مواضع مدعیان اصلاحات در منطقه وبه ویژه در ایران حمایت کرده است ولی این بار عریان تر از همیشه در مراسم افتتاح «بنياد بوش»، "اصلاح طلبان را خط مقدم آمريكا خواند و گفت چشم اميد آن ها به ماست."او که در دانشگاه دالاس در ايالت تگزاس سخن می گفت ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت فعلی اصلاح طلبان افزود: "آن ها با چالش هاي فراواني روبرو هستند و چشم اميدشان به ماست." وی با اعتراف ضمنی بر شکست و از هم پاشیدگی سیاسی طرفدارانشان در ایران گفت" آن هامنتظر حمايت و رمق گرفتن هستند ما به آن ها وعده می دهیم که آمريكا پشتيبان آزادي كه آن ها به سختي و همزمان با تنگ شدن عرصه توسط ديكتاتورها به دست آورده اند خواهد بود." وی افزود" من و همسرم لورا در طول دوران رياست جمهوري ام با فعالان دموكراسي، مدافعان آزادي مذاهب و خانواده زندانيان سياسي ديدار كرديم. بنياد بوش به اين راه ادامه خواهد داد. من از تمام فعالان سياسي در سراسر جهان حمايت خواهم كرد.»وی در مورد ايران اختصاصاً از "محسن سازگارا" نام برد و گفت "قرار است افرادي مانند سازگارا در تهيه بسته اي به نام «آزادي» به بنياد بوش كمك كنند."

در باره این اظهارات عریان و انتخاب این زمان و چرایی نام بردن رسمی از یک جریان شکست خورده داخلی و تعیین استراتژی فعلی بوش و ایالات متحده نکاتی وجود دارد که بعضا به آن ها می پردازیم:

1)هزینه سنگین

در این تردیدی نیست که آمریکا از مدعیان اصلاحات حمایت می کند و این مطلب را بارها به آن تصریح کرده است ولی تصریح آن در این شرایط که تعدادی از افراد آن ها به جرم بر اندازی در زندان به سر می برند و در مقابله با نظام اسلامی وارد فاز جدیدی شده اند بسیار تامل بر انگیز است. اختصاص مبالغ کلان به براندازی نرم در مجلس سنای آمریکا و تاسیس بنیاد بوش به این منظور همه از ورود آن ها به فاز جدید حکایت دارد. گر چه ممکن است برخی این گونه فکر کنند که رقابت احزاب در آمریکا جدی است ولی واقعیت این است که دموکرات و جمهوری خواه بسان دو لبه قیچی می مانند که در پی دروی همه نهضت های آزادی بخش و کشور های آزاد و مستقل و مردمی هستند فراموش نمی کنیم که بوش با عنوان توسعه دموکراسی به عراق و افغانستان حمله برد و صدها هزار نفر را قتل عام کرد و امروز همان سیاست بر کاخ سفید سایه افکنده است با این تفاوت که اکنون پارلمان بودجه براندازی نظام ایران را تصویب می کند و بنیاد بوش که یک مؤسسه غیر دولتی است آن را به اجرا می گذارد تا چهره صلح طلبانه ای که اوباما اتخاذ کرده در دنیا مخدوش نشود و در عین حال سیاست های براندازانه و جنگ طلبانه بوش هم در قالب صلح جویانه ادامه یابد.

2) حمایت صریح و آشکار بوش

حمایت صریح و آشکار بوش از مدعیان اصلاحات بسان حمایت های آمریکا از سازمان منافقین و براندازان در سال های دهه 60 است که از فاز مبارزات سیاسی وارد فاز نظامی و ترور شده بودند این فاز که اخیرا آقای خاتمی تحت عنوان هسته های مقاومت ـ که به صورت زیر زمینی تشکیل می شوند ـ از آن نام برد. به نظر می رسد که جریان اصلاحات به آخر خط رسیده و فرماندهان آن راهی جز انتخاب راه منافقین ندارند؛ اتحاد همه گروه های اپوزسیون سلطنت طلب و سازمان منافقین و احزاب کمونیستی توده و کومله با به اصطلاح جنبش سبز موسوی وخاتمی در تظاهرات مقابل سازمان ملل و آشوب های خیابانی پس از انتخابات ایران با رهبری سفارت انگلیس یک اتفاق ساده نیست بلکه امری حساب شده و از پیش تعیین شده است. البته اگر حمایت های دهه 60 از منافقین توانست برای آمریکا امید بخش باشد این حمایت ها نیز می تواند مؤثر افتد. قطعا ورود هواداران آمریکا در داخل به فاز ترور و خشونت در روند نابودی آن ها سرعت خواهد بخشید.

3)بسته پیشنهادی آزادی برای ایران

سخنراني بوش در حالي انجام مي شد كه تصويري از چند دختر ايراني به همراه واژه «آزادي» در پشت سر وي خودنمايي مي كرد.و همان گونه که ذکر شد قرار است سازگارا برای آن ها بسته آزادی فراهم کند. از تصویر پشت صحنه این سخنرانی که در کنار خانم نیمه عریانش لورا به چشم می خورد معلوم است طالب چه نوع آزادی برای ملت ایران هستند آزادی سیاسی ای که آن ها می خواهند از همان نوعی است که در سایر کشور ها مثل ترکیه و الجزایر اعمال کردند به این گونه که احزابی که در انتخابات پیروز شدند چون طرفدار آمریکا نبودند منحل و سران آن تحویل زندان شدند! آزادی لیبرالیستی که آمریکا در عرصه فرهنگی می خواهد همان ولنگاری و تسامح و تساهل دینی است که سال هاست مدعیان اصلاحات در ایران به دنبال اجرای آن هستند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا