اهمیت و نقش استاندار در مقام نمایندۀ عالی حکومت در هر استان بر کسی پوشیده نیست؛ استاندار در هر زمینۀ کاری با ارتباطات ویژه و دیپلماسی عمومی و محض یا حتی با آنچه می‌توانیم نوعی زرنگی اداری-سازمانی بخوانیم، قادر خواهد بود برنامه‌های کلان، خطوط مواصلاتی، راهبردهای اساسی و منابع مالی را به استان محل خدمت خود هدایت کند.

اخیراً از سوی دفتر یزد جبهۀ اصلاحات فهرستی از گزینه‌های مناسب برای تصدی سمت استانداری یزد منتشر شده است. در مقدمۀ این فهرست نیز به این نکته اشاره شده که گزینه‌های نهایی ابتدا از میان 54 نفر داوطلب یا افرادی که برای استانداری یزد در نظر گرفته شده بودند، گزینش شدند. از این میان دفتر یزد جبهۀ اصلاحات ابتدا به فهرستی شانزده‌نفره رسیده و نهایتاً پس از چند دور شور و مشورت و شاید مصاحبه و اخذ برنامه از نامزدهای شانزده‌گانه به همین پنج و شش نفر می‌رسد. در پایان نیز اعلام شده است که این فهرست پیشنهادهای جبهۀ اصلاحات به دولت آقای پزشکیان است تا از میان این‌ها یک نفر به‌عنوان استاندار یزد انتخاب شود.

 

نگارندۀ این سطور پس از رؤیت و بررسی این اسامی بر خود لازم دید نکات زیر را با مردم شریف استان یزد، اعضای جبهۀ اصلاحات و هیئت گزینش نامزدهای استانداری یزد در میان بگذارد:

 

1. باوجوداینکه بنده برای یکایک عزیزان در دفتر یزد جبهۀ اصلاحات احترام قائلم؛ و مخصوصاً برای ریاست این جبهه و سخنگوی آن، بر خود لازم می‌دانم بیان کنم که در امری بدین مهمی و سرنوشت‌سازی مجموعاً مقداری بی‌دقتی یا عجله شده است؛ زیرا در هر زمان و در هر دوره‌ای که صحبتی در میان می‌آید که فلان سِمتی خالی است و چه خوب است جبهۀ اصلاحات افرادی را معرفی کند، تنها چند نفرند که در تمام فهرست‌ها مشترک هستند و نام تازه‌ای در میان نیست. حال‌آنکه پیام تحول‌خواهی مردم در انتخاب گزینه‌ای چون دکتر مسعود پزشکیان باید به‌درستی و با دقت شنیده شود.

 

2. جدای اینکه چند نفری از این دست در تمامی فهرست‌های همۀ ادوار وجود دارند؛ مثلاً اگر بناست نماینده‌ای برای مجلس شورای اسلامی انتخاب شود، این چند نفر جزء لیست اصلاحات در همه دوره‌ای بوده‌اند؛ اگر قرار بوده شهرداری انتخاب شود یا فهرستی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بسته شود، این چند نفر مطرح شده‌اند؛ و اینک نیز که بناست در دولت وفاق ملی استانداری به حضور فردی تحول‌گرا مزین شود، باز همین چند نفر و از این میان دو نفر مطرح هستند؛ ایمان دارم محدود بودن فهرست‌های یادشده، نشانی از قحط‌الرجال نیست و امیدوارم رد و اثری از تنگ‌نظری نیز در این فهرست‌گزینی نباشد.

 

3. نکتۀ دیگر آنکه به‌وضوح مشهود است افرادی که در این فهرست معرفی شده‌اند، توانایی ادارۀ استان دارالعبادۀ یزد با همۀ پیچیدگی‌های جمعیتی، مسائل خاص اقتصادی و شرایط ویژۀ اقلیمی آن را ندارند. بنده ضمن تأیید اینکه یکایک اعضای این فهرست افراد بسیار شریف و مهربان و خوبی هستند، از دفتر یزد جبهۀ اصلاحات می‌پرسم چرا این عزیزان با وجود رجالی برخوردار از پیشینۀ بسیار درخشان و خوب در کارنامۀ اجرایی تنها به این اسامی رسیده‌اند؟

 

4. بنده به سبب نقشی پژوهشی که طی سالیان متمادی در ریاست هیئت‌علمی دانشنامۀ جامع یزد داشته‌ام و دارم، نه‌تنها بر پایگاه داده‌هایی از رجال و نخبگان یزدی بیرون و درون استان یزد اشراف دارم، بلکه به‌دقت کافی بر کارنامۀ اجرایی و توان مدیریتی برخی از افراد شایسته‌ای که از فهرست دفتر یزد جبهۀ اصلاحات بیرون مانده‌اند، اشراف دارم؛ ازاین‌رو ضمن نقد فهرست جبهۀ اصلاحات چند نفر از مدیران توانمند و جوان و تحول‌گرا را پیشنهاد و معرفی می‌کنم. همچنین از اعضای جبهۀ اصلاحات یزد سؤال می‌کنم که چرا به چنین افرادی توجهی کافی و وافی نشده است.

 

الف. جناب آقای حمید ملانوری، استاندار پیشین استان خراسان جنوبی، مشاور کنونی وزیر کشور و اکنون یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی استانداری کرمان؛

 

ب. آقای مهندس محمدرضا سراج‌القوم، مدیر موفق کارخانجات کابل‌های مخابراتی شهید قندی در سال‌های پیش، مشاور کنونی وزیر دفاع، مدیری است قدرتمند و نه‌تنها برخاسته از حوزۀ اقتصاد بلکه اقتصاددان.

 

ج. آقای سردار صلاحی، رئیس پیشین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مدت سالیان متمادی، استاندار پیشین خراسان رضوی، و اکنون عضو هیئت‌امنای مجتمع معدنی چادرملو این مجتمع عظیم صنعتی.

 

د. دکتر حدادزاده، دادستان کنونی یزد، با وجود انتقادهایی که به عملکرد ایشان هست، نهایتاً مدیری است توانا و جوان.

 

هـ. دکتر طالبی، استاندار سابق یزد که ازهرجهت معرف حضور عوام و خواص هست.

در پایان ضروری است بار دیگر متذکر شوم باید بدون فوت وقت به فکر آبادانی یزد و به فکر جذب بودجه و امکانات برای استان بود. افرادی که در فهرست انتخاب‌شده دیده‌ایم همگی آزمایش خود را به‌خوبی پس داده‌اند و چه خوب هست دوران بازنشستگی خود را در نقش مشاورانی دلسوز و امین طی کنند و از ایشان در کنار نیروهای جوانی که بسیار مستعد و آمادۀ کار هستند، استفاده شود.

 

چه خوب است ریاست محترم جمهور آقای دکتر پزشکیان، نمایندۀ ولی‌فقیه حضرت آیت‌الله ناصری، معاون اول رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر عارف، و وزیر کشور سردار مؤمنی و معاون سیاسی ایشان ضمن در نظر گرفتن جمیع جوانب و دقایق انتخاب استاندار برای یزد، و پرهیز از نگاه جناحی، حزبی و سیاسی و در نظر گرفتن توانمندی و خلاقیت و توان اجرایی و مدیریتی بر سر گزینه‌ای نهایی به توافق برسند.

 

میرزا محمد کاظمینی

رئیس هیئت‌علمی دانشنامۀ جامع یزد

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا