یزدفردا: چی شد که عقب ماندیم؟!
خستگی و ترمز گرفتن در بیش از دو هزار کیلومتر جاده ها و خیابان های شهرهای مختلف ترکیه و استانبول طی هشت روز خیلی خیلی کمتر از رانندگی و ترمز گرفتن و کلافگی چند ساعته در  بزرگراه صد کیلومتری قزوین تهران بود و شاید دلیل کم ترافیکی و بدون دود بودن هوای استانبول و دیگر شهرهای ترکیه، قیمت گران و کیفیت خوب بنزین و سیستم خوب حمل و نقل شهری ان باشد از مترو تا اتوبوس و ون های کوچک که همه نقاط شهر را بخوبی پوشش می دهند.
در ترکیه کامیون و اتوبوس و مینی بوسی که دود کند و نیسان آبی ندیدیم و نمی دانیم چه تفاوتی بین گازوئیل مصرفی در ترکیه ای که نفت ندارد، با ایرانی که نفت دارد، هست که اینچنین کامیون ها و اتوبوس ها و مینی بوس ها با دود غلیظ خود هوای شهرهای ایران را الوده می کنند و در ترکیه نه!
پمپ بنزین های ترکیه خلوت است، پریشب در حالی که داخل ماشین نشسته بودیم کارگر مودب پمپ بنزین باک نیمه خالی ماشین را پر کرد  پنجاه و چند  لیتر ، که شد دو هزار و دویست لیر، به پول ایران حدود چهار میلیون تومان،  و امروز عصر در پمپ بنزین قره داغ زنجان، که قطع کن دستگاه خراب بود و کارت خوان هم نداشتند، خودمان بنزین زدیم و پنجاه لیتر شد هفتاد و پنج هزار تومان، یکی از فرق های مهم ترکیه با ایران همینست و نکته دیگر  اینکه چندین بار در ترکیه از کافه هایی با زبان اشاره فلاکس آب جوش گرفتیم، هر بار خواستیم پول بدهیم انگار بهشان فحش دادیم و با ناراحتی یوخ یوخ کردند، و امروز صبح پس از مرز بازرگان،  برای پر کردن فلاکس آب جوش پنج هزار تومان دادیم و امشب در قم ده هزار تومان
برای کسی که مدتی در ترکیه رانندگی کرده باشد، رانندگی در جاده ها و خیابان های ایران خیلی سخت است و شاید تابلوهای علائم رانندگی بین دو شهر ترکیه به اندازه کل علائم رانندگی در جاده های ایران و تونل های یک منطقه ان که تهویه خوبی هم دارد، به اندازه همه تونل های ایران باشد، و طی دوهزار و چند صدکیلومتر، دست اندازی بجز در چند کیلومتر منتهی به مرز بازرگان ندیدیم، ودر حالی که سرویس های بهداشتی پمپ بنزین های بین راهی در ترکیه از تمیزی می درخشند، سه چشمه سرویس بهداشتی  مردانه گمرگ مرز بازرگان که روزانه چند صد ماشین و چندین هزار نفر از ان تردد می کنند،  دیشب نصف درب اولی ان شکسته و داخل توالت پیدا بود و چشمه توالت دوم کثیف و  پر شده بود و توالت سوم که دربش از داخل قفل نمی شد گند گاز غیرقابل تحملی می داد و انچه که در این مرز باعث ناراحتی اکثر مسافران می باشد، تحقیر شدن توسط ماموران مرزی ترکیه و سردواندن توسط ماموران و کادر گمرگ ایران می باشد، که گاه باعث معطلی چندین ساعته مسافران می شود و نکته مهم اینکه ماموران مرزی ترکیه مسافران را در بدو ورود به ترکیه خوب بازرسی می کنند و موقع خروج اصلا بازرسی انجام نمی دهند و فقط هویت ها را خوب بررسی می کنند و برعکس طرف ایران است که بازرسی در ورود سخت تر از بازرسی برای خروج می باشد.
ترکیه ای که پنجاه سال پیش ، پنجاه سال از ایران عقب بود اگر امروز بهردلیل برنامه توسعه خود را متوقف و رئیس جمهور و نظام همین امروز برنامه توسعه و رشد ایران را روی اصول و برنامه و با مدیریت صحیح شروع کنند شاید که بیست سال دیگر به ترکیه امروز برسند و براستی چی شد که ما ازین همسایه ای که روزگاری نه زیاد دور نشانه ای از توسعه و پیشرفت نداشت، عقب افتادیم؟!
اخرین شهر ساحلی در مسیر  ترابزون بازرگان ، شهر  ساحلی هوپا است و بعبارتی اولین  شهر ساحلی در مسیر بازرگان ترابزون و در فاصله چند ساعته بین منطقه کوهستانی هوپا تا اردهان ، همه انچه را که در مسیر جواهر ده رامسر و ماسال و جنگل های دو هزار و سه هزار امل و ییلاقات تالش و اسالم - خلخال و جنگل درازنو گرگان وجود دارد را می توان  به اضافه جاده های صاف و پیچ ها و گردنه های استاندارد و انتن دهی قوی و  در حالی که سرتاسر دره را رود منتهی به دریاچه یک سد بزرگ فرا گرفته دید، و عجیبست که ترکیه اینقدر اب و سد فراوان دارد و جنگل هایی که از گزند جنگل خواران و مسافران در امان مانده
و امشب پنجمین شبی است که بین راه در ماشین می خوابیم، سه شب در سه شهر ترکیه و دیشب در بازرگان و امشب در مجتمع توریستی بین راهی ارشیا قم، دیروز ساعت پنج صبح از ترابزون حرکت کردیم و یازده شب در بازرگان بودیم و ساعت یک بامداد از مرز رد شدیم و امروز ساعت پنج صبح از بازرگان حرکت کرده و ده شب در قم بودیم،و البته که قسمت های مهم سفرنامه هنوز مانده.
سفر ترکیه و آنچه را که دیدیم بدجوری بر ذهنمان تاثیر گذاشته و ما را بهم ریخته،  و بارها در طول سفر با خود گفتیم که کاش به این سفر اجباری نرفته و چیزهایی را که نباید می دیدیم، ندیده بودیم