یزدفردا: مطرح کردنِ عریان‌ترِ بحثِ پرمناقشه‌ی کریدور زنگزور توسط روس‌ها نشان از عدم توازنِ ارتباط ما با آنها دارد؛ ما با روسیه "رابطه‌ی راهبردی" تعریف کردیم ولی خطوط قرمز ایران نه تنها مکررا توسط آنها رد شده بلکه بازی در پازلِ خلافِ منافع ملی ایران در بزنگاه‌ها، مورد علاقه‌ی روس هاست؛ درباره‌ی حماقت اخیر روسیه چند نکته گفتنی‌ست:

۱. جنگ اوکراین، هزینه‌ی کمی برای ایران نداشت؛ هم لطمه‌ی جدی به توافقِ ما با غربی‌ها زد و هم تعامل ایران با اروپا را دچار چالش جدی کرد. با پیش کشیدنِ پُرتکرارِ بحث پهپادهای ایرانی بارها ایران تحت فشار دیپلماتیک قرار گرفت. انتشار خبرِ ۱۹ مرداد۱۴۰۳ مبنی بر تحویل قریب‌الوقوعِ صدها موشک بالستیک (فتحِ ۳۶۰ با برد ۱۲۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰ کیلویی) توسط رویترز، برای ایران چه آورده‌ای داشت؟! یک پیش بینی از حرکت اخیر روس‌ها، افزایش فشار به ایران برای اخذِ کمک‌های بیشتر نظامی در بحران اوکراین است!

۲. آیا توافقی میان ایران و غرب پس از ماجرای ترور هنیه در راه است که روسیه را علی‌رغم اطلاع از تبعاتِ مطرح کردن بحثِ دالانِ زنگزور، مجددا وادار به بیان آن کرده؟!

۳. در ماجرای ترور فرماندهان ارشد ایرانی در سوریه کماکان روس‌ها باید جبرانِ مافات کنند! (شاید رادارِ اس۴۰۰هایِ روسیِ مستقر در سوریه باید قبل از حادثه، پیغامی به ایرانی‌ها می‌دادند!)

۴. روسیه در منطقه‌ بدون اراده‌ی ایران قادر به حرکتِ انفرادی نیست؛ اشتباهِ محاسباتی در برخی از مقامات ایران ناشی از فهمِ اشتباه این واقعیت دارد!

۵. فعال شدن بحثِ زنگزور آنهم در حالی که یکی از کشورهای شمالی ایران مورد سوءظنِ در پرونده ترور هنیه است، کم از خیانتِ به ایران ندارد!

۶. روسیه نباید چکِ سفید امضاءِ تعاملِ ابدیِ با ایران را داشته باشد یا مفروضِ قطعیِ او در رابطه‌ی با جمهوری اسلامی، "هر اقدامی آنهم بدون پاسخ" باشد!

علی قلهکی










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا