عباسپور رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات:

اظهارات رییس جمهور جایگاه قانونی ندارد


یزدفردا "علی‌ عباسپور با اشاره به اظهارات رییس جمهور در جلسه‌علنی امروز مجلس تصریح كرد: باتوجه به این كه مصوبه امروز در كمیسیون ویژه با حضور نماینده دولت به تصویب رسیده سخنان رییس جمهور جایگاه قانونی ندارد.

به گزارش یزدفردا "علی‌ عباسپور تهرانی رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار خانه ملت، گفت: انتظارات رییس جمهور باید در چارچوب قانون اساسی باشد.

وی افزود: ما حساسیت دولت را مبنی بر اینكه دست آنها در اجرای این قانون باز باشد را درك كردیم؛ بنابراین چندین اصلاح را در این لایحه انجام دادیم از جمله اینكه دهك‌ها را حذف كردیم و ده درصد اجازه جابجایی را به دولت دادیم.

عباسپور گفت: در مورد درآمدها نیز قانون اساسی است كه حكم می‌كند كه درآمدهای دولت باید به خزانه ریخته شود و طبق قوانین مصوب در بودجه سنواتی این درآمد به هزینه گرفته شود.

وی ادامه داد: ما در این طرح ما به جای اینكه عنوان كنیم دولت در جداولی باید این هزینه‌ها را منعكس كند و ردیف های آن كلی را مشخص كند گفتیم فقط كلیات آن را انعكاس دهد.

رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح كرد: ما معتقدیم دست دولت به هیچ عنوان بسته نمی‌شود، ضمن این كه ما قانون اساسی را رعایت كردیم.

وی با تاكید براین كه اظهارات رییس جمهور هیچ جایگاه قانونی ندارد، اضافه كرد: در حقیقت وقتی گزارش كمیسیون ویژه منتشر و در صحن مطرح شد، دولت این نگرانی را داشت كه رییس جمهور نیز به مقام معظم رهبری منعكس كردند و مقام معظم رهبری نیز به مجلس فرمودند كه دغدغه‌های رییس جمهوری را رسیدگی كند اما قوانین اساسی كشور هم رعایت شود.

عباسپور گفت: برای همین نماینده‌ای از دولت و مجلس تعیین شدند و جلسات متعددی نیز برگزار شد و آقای مصباحی‌مقدم نیز در این جلسات حضور داشتند، متنی که امروز در صحن قرائت شد حاصل توافق میان كمیسیون‌ ویژه با نماینده دولت بود.

نماینده تهران اظهار داشت: تعجب می‌كنیم وقتی نماینده دولت با نماینده مجلس به توافق رسیده و متن مشتركی را به تصویب رسانده بودند؛ اما امروز رییس جمهور در صحن علنی حاضر می‌شوند و می‌گویند كه مجلس اختیارات لازم را برای اجرای این ماده به دولت دهد در حالی كه آن اختیارات هم خلاف قانون اساسی است.

وی با بیان اینكه مجلس حتماً با رعایت قانون اساسی هرگونه كمكی بتواند به دولت می‌كند، افزود: ضمن اینكه این قانون بعد از نهایی شدن و ابلاغ به دولت آخر دنیا نیست؛ بلكه دولت می‌تواند وارد عمل شود و ممكن است در اجرا با مشكلاتی روبرو شود؛ در این صورت می‌تواند لایحه دو فوریتی را برای اصلاح آن به مجلس تقدیم كند یا از نمایندگان بخواهد طرح دو فوریتی را تهیه كنند و مجلس هم می‌تواند در ظرف زمانی كوتاه آن را بررسی كند و بعد از طی مراحل قانونی موانع برطرف شود.

عباسپور گفت: دولت می‌تواند به خوبی پس از ابلاغ این قانون آن را اجرا كند و البته برای اجرا شدن این قانون نیاز به عزم ملی است. هم مجلس و هم دولت می‌توانند با كمك یكدیگر آن را به خوبی اجرا كنند.

وی با بیان این كه مجلس قطعاً‌ برای اجرای قانون حمایت می‌كند در خصوص استرداد طرح هدفمندكردن یارانه‌ها گفت: استرداد براساس آیین‌نامه داخلی مجلس مشخص است.

نماینده تهران تصریح كرد: وقتی كلیات لایحه‌ای در مجلس به تصویب می‌رسد طبق آیین‌نامه داخلی اگر دولت تقاضای استرداد آن را كند این درخواست به صورت اتوماتیك وار از دستور مجلس خارج نمی‌شود بلكه به رای نمایندگان نیاز دارد.

وی افزود: تقاضای استرداد این طرح توسط دولت هیچ لزومی ندارد، زیرا چندین ماه وقت مجلس و كمیسیون‌ ویژه صرف بررسی آن شده است.

نماینده تهران ادامه داد: در جلسات متعددی نیز در صحن‌علنی نیز در دستور كار مجلس قراردارد این طرح با جهت‌گیری خوبی بررسی شده است و مجلس دست دولت با هم در این قانون باز گذاشته است و فكر می‌كنیم دولت هیچ مشكلی ندارد و اگر دولت رسماً‌ تقاضای استرداد آن را كرده باشد طبیعی است كه باید به رای مجلس گذاشته شود و نهایتاً در صورت موافقت نمایندگان این استرداد صورت می‌گیرد و گرنه مجلس به بررسی این طرح ادامه می‌دهد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا