حاشیه و متن حضور احمدی نژاد در مجلس

یزدفردا "احمدی نژاد امروز در اثنای بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها وارد مجلس شد درخواست کرد که طبق قانون اساسی گزارشی برای نمایندگان ارائه دهد که لاریجانی به خاطر عدم ارائه درخواست قبلی به هیئت رئیسه این درخواست را قبول نکرد اما با رایزنی تعدادی از نمایندگان وقت به رئیس جمهور داده شد.

به گزارش تصویری از حاشیه های امروز مجلس توجه کنید.






محمود احمدی نژاد رئیس جمهور که بدون اعلام قبلی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافت خواستار سخنرانی و صحبت با نمایندگان شد.




وی از لاریجانی خواست تا طبق قانون اساسی به وی اجازه سخنرانی بدهد این درخواست در زمان بررسی ماده 13 لایحه انجام شد. زیرا دولت در لایحه تقدیمی خود به مجلس در این ماده تاکید کرده بود برای هدفمند سازی یارانه ها صندوقی به این نام و با شرایطی خاص تشکیل شود اما طبق قانون اساسی این اقدام به نظر مجلس خلاف آمد و طی اخطار قانون اساسی که از سوی مجید انصاری عضو کمیسیون ویژه مجلس ارائه شد نمایندگان از جمله رئیس مجلس با این اخطار موافقت کردند و تشکیل صندوق هدفمند سازی یارانه ها را مغایر قانون خواندند.





لاریجانی در مقابل تقاضای رئیس جمهور برای صحبت در این مورد پرسید آیا شما می خواهید به جای نماینده دولت در زمان 5 دقیقه صحبت کنید که رئیس جمهور مخالفت کرد و با تاکید بسیارمعتقد بود که وی طبق قانون می تواند جدای از وقت نماینده دولت صبحت کند. در نهایت لاریجانی در پاسخ به این اظهارات رئیس جمهور گفت: شما می توانید طبق قانون اساسی در مجلس صحبت کنید اما این صحبت باید بر اساس درخواست قبلی که به هیئت رئیسه می دهید باشد تا برای شما بر اساس آن درخواست وقتی در نظر گرفته شود.





پس از این گفت و شنود بین رئیس مجلس و رئیس جمهور مواد 14 و 15 نیز به تصویب نمایندگان رسید. پس از بررسی ماده 15 به خاطر رایزنی نمایندگان از جمله باهنر و میرتاج الدینی که در جایگاه هیئت رئیسه حضور یافتند، درنهایت به رئیس جمهور اجازه داده شد تا با نمایندگان صحبت کند. رئیس جمهور نزدیک یک ساعت صحبت کرد و در صحبت های خود تاکید کرد که اگر این قانون به بودجه سالانه متصل شود دولت از اجرای آن خودداری خواهد کرد و لایحه را پس می گیرد.




وی طی سخنانی از نمایندگان خواست تا ماده 13خود را که به تصویب رساندند به گونه ای اصلاح کنند تا صندوق هدفمند سازی یارانه ها تشکیل شود. سپس لاریجانی پاسخ رئیس جمهور را داد و همچنان بر نظر مجلس مبنی بر مغایرت با قانون اساسی تاکید کرد.پس از سخنان لاریجانی رئیس جمهور مجددا اجازه صحبت خواست و طی سخنانی او نیز مجددا تکرار کرد که در صورتی که این خواسته دولت عملی نشود اجرای لایحه با مشکل مواجه خواهد شد و دولت لایحه را پس خواهد گرفت.





سپس توکلی در تذکری خطاب به لاریجانی تاکید کرد: شما به عنوان رئیس مجلس کار خلافی انجام دادید دستور مجلس از قبل مشخص بود و نباید رئیس جمهور سخنرانی می کرد اگر اصلی از قانون اساسی می گوید که رئیس جمهور می تواند در جلسه مجلس سخنرانی کند به شرط و شروطی است. وی افزود: اینطور نیست که رئیس جمهور به خاطر برداشت ناصحیح از قانون اساسی تقاضای صحبت کند و شما هم اجازه دهید. شما نباید اجازه می دادید بدون خبر قبلی رئیس جمهور در مجلس صحبت کند و مصوبه مجلس را زیر سئوال ببرد. توکلی گفت: ماده 13 دیگر مصوبه مجلس است و این توقع دولت که می خواهد کار کند ما هم استقبال کنیم اما کار دولت اجرای قوانین است و قانون هم اجازه نمی دهد نیمی از بودجه کشور در اختیار دولت و به صورت مصلحت اندیشی عمل کند به طوری که دیوان محاسبات بر آن ناظر نباشد .





لاریجانی این تذکر توکلی راوارد دانست و در پاسخ گفت: روال کار مجلس باید مطابق دستور هفتگی باشد. من به آقایان و دوستان نیز توضیح دادم اما چون قانون اساسی گفته است که رئیس جمهور خواست می تواند تشریف بیاورد ما نیز راه را باز کردیم تا سخنرانی کند. وی ادامه داد: اما ایراد شما به من وارد نیست رئیس مجلس هر وقت بخواهد می تواند صحبت کند.رئیس مجلس همچنین گفت: همانطور که شما هم می دانید لایحه، لایحه مهمی است و من ازنمایندگان به خاطر تلاشی که در تصویب آن داشتند تشکر می کنم. نکته اینجاست که دولت توقعی دارد که از نظر ما اشکال قانون اساسی دارد اما پیشنهاد می کنیم اگر راه دیگری برای حل این موضوع پیدا شود ما راه را نمی بندیم اما در حال حاضر باید مسیر خود را طی کنیم. اگر نمایندگان راه حل جدیدی پیدا کنند از آن استفاده می کنیم.





لاریجانی پیش از این در پاسخ به رئیس جمهور نیز تاکید کرده بود طبعا در اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها قوای مختلف باید هماهنگی داشته باشند و انعطاف لازم باید وجود داشته باشد تا کار صورت گیرد. وی با اشاره به جلسات مختلف کمیسیون ویژه مجلس با دولت و تلاش برای نزدیک شدن نگاه ها به همدیگر، خاطر نشان کرد: در این جلسات نگرانی هایی که رئیس جمهور مطرح کردند مورد بررسی قرار گرفت اما باید به چند مسئله توجه شود از جمله اینکه درباره دهک ها ما نظر دولت را تامین کردیم و 5 دهک را حذف کردیم و مقرر شد به همه افراد و بر اساس درآمد یارانه اختصاص یابد.





لاریجانی گفت: در ماده 8 نیز 50 درصد از درآمد حاصل را در اختیار دولت قرار دادیم تا بر اساس صلاحدید خود اقدام کند.حتی در ماده 9 نیز که مربوط به بخش کشاورزی و صنعت است دست دولت را باز گذاشتیم تا آیین نامه اجرایی را خودش تدوین کند.





رئیس مجلس گفت: نگرانی که رئیس جمهور مطرح کردند و گفتند اگر این قانون در بودجه لحاظ شود ممکن است دستخوش تغییرات شود باید بگویم که چند راه حل برای آن در نظر گرفته شده است اول اینکه به صورت جدول نیست و ردیف است بنابراین دست دولت بسته نمی شود. مانند بودجه دستگاه های مختلف که ما وارد نمی شویم. نگرانی دیگراین است که ممکن است این اعتبارات هر سال دستخوش تغییر شود اما تدبیری که اندیشیدیم این است که توافق کردیم در برنامه 5 ساله مجلس این موضوع تصویب شود،تغییرات در برنامه نیز نیازمند دو سوم آرا است که این خود کار را مشکل می کند بنابراین سخت گیری های لازم در نظر گرفته شده است.








مرجع : مهر، ایلنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا