نياوردن تلفن همراه به مدرسه، نظارت خانواده و مسئولين مدرسه را مي طلبد.


یزدفردا "معاون پرورشي سازمان آموزش و پرورش استان يزد با تاكيد بر اهميت نقش خانواده در اين خصوص گفت: اگر خانواده بر فراهم آوردن دستگاه و ممانعت از به همزاه آوردن آن به مدرسه نظارت داشته باشد در نظارت مدرسه در اين خصوص كمك بسزايي خواهد شد.

حميد رستگاري ، با اشاره به استفاده از ابزارهاي نوين انتقال پيام در زندگي امروزي اظهار داشت: زماني كه تكنولوژي جديدي به عرصه جهان وارد مي شود براي زندگي بهتر و تسهيل ارتباط چاره‌اي جز بهره مندي از اين ابزارها نيست.

وي ادامه داد: ‌از زماني كه تلفن همراه اختراع شد و در دسترس مردم قرار گرفت كسي باور نمي‌كرد اين تلفن روز به روز آنچنان پيشرفت داشته باشد كه علاوه بر برقراري ارتباط و انجام عمليات تلفن ثابت، از امكانات نرم افزاري گسترده تري چون بلوتوث، دوربين، فيلمبرداري، ‌اس‌ام اس، ام‌ام‌اس و امكانات بيشتري كه در آينده بوجود خواهد آمد برخوردار شود.

وي تصريح كرد: امروزه با وجود حاصل شدن اين پيشرفتها، چنانچه از اين تكنولوژي استفاده درست انجام شود سبب بهتر زندگي كردن، سرعت در ارتباطات و انجام سريع عمليات مختلف مي‌شود در كنار اين موضوع، تلفن همراه بستر و شرايطي را فراهم كرده است كه بعضا سبب تخلف و نگراني مسئولين در حوزه هاي مختلف و خانواده‌ها و ... شده است به عبارتي افرادي دانسته يا ندانسته از اين ابزار در مسيري استفاده نمودند كه موجب آزار ديگران شده و امنيت اخلاقي و شغلي ساير افراد را تحت تاثير قرار داده‌اند.

رستگاري افزود: امروز تلفن همراه وسيله‌اي است كه در دسترس همه افراد است و در بعضي از جوامع مانند ژاپن، كودكان مقطع ابتدايي هم براي آگاهي خانواده از وضعيت شان از اين ابزار استفاده مي‌كنند (البته با برخي محدوديتها) و دركشور ما به دليل ارزان بودن ابزار و فراهم بودن امكانات مخابراتي، اكثر جوانان و نوجوانان از اين وسيله برخوردارند.

وي يكي از اماكني كه از قبل تلفن همراه دچار مشكلات مي‌شود را مدرسه دانست و گفت: ‌با توجه به اينكه استفاده از اين وسيله در امور آموزشي، تربيتي و پرورشي مدرسه مشكلاتي فراهم مي‌كند هر ساله بخش نامه ممنوعيت حمل و استفاده از تلفن همراه به تمام مدراس ابلاغ و همواره از سوي مسئولين مدارس بر آن نظارت مي‌شود.

معوان پرورشي آموزش و پرورش يزد بيان كرد: از آنجا كه استفاده از تلفن همراه در فرآيند آموزشي، ياد دهي و يادگيري دانش آموزان، تمركز معلم و دبير و دانش آموز اختلالاتي ايجاد مي‌كند و از نظر تربيتي، استفاده از دوربين آن براي دانش آموزان مشكل ايجاد مي‌كند، بعضي از خانواده‌ها كه مراقبت كافي اعمال نكرده و فرزندانشان از انواع عكسها استفاده مي‌كنند سبب مي‌شود تا از نظر اخلاقي دچار مشكل شويم بنابراين هر سال اين بخش نامه به تمام مدارس صادر مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد:‌ اولين نظارت بايد نظارت فرهنگي باشد چرا كه ما انتظار برخورد با دانش آموز را نداريم و به ادارات و مديران مدارس، انجام اطلاع رساني كافي به والدين، دانش آموزان و معلمان ابلاغ مي‌شود تا در وهله اول از نحوه صحيح استفاده از اين ابزار آشنا شوند و در مرحله بعد از آسيبهايي كه در فرآيند آموزش ايجاد مي‌كند آگاهي يابند تا با همكاري خانواده ها از آوردن تلفن همراه به مدرسه پيشگيري شود.
اين مسئول ادامه داد:‌ نظارت خانواده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است اگر خانواده بر فراهم آوردن دستگاه و ممانعت از به همزاه آوردن آن به مدرسه نظارت داشته باشد در نظارت مدرسه در اين خصوص كمك بسزايي خواهد شد ضمن اينكه در فرم ثبت نام هم تعهد ولي مبني بر ممانعت از آوردن اين وسايل به مدرسه لحاظ شده است.

معاون پرورشي سازمان آموزش و پرورش استان يزد تاكيد كرد: برخورد فرهنگي در اين مسير ضرورت دارد و چنانچه چند بار به دانش آموز تذكر داده شد و وي رعايت نكرد، تلفن همراه وي ضبط شده و به خانواده‌اش تحويل داده مي شود.

وي با بيان اينكه با نظارت مديران مدارس و خانواده‌ها تاكنون در اين خصوص در جلسات امتحان مشكلي نداشتيم اضافه كرد: چنانچه مواردي هم مشاهده شده‌ اندك بوده است. مسلما ممنوعيت استفاد از تلفن همراه در جلسات امتحان از اولويت بيشتري برخوردار است و اكثر دانش آموزان، اين مساله را مراعات نموده و مسئولان مدارس هم بر اين امر نظارت كامل دارند.

رستگاري در پايان با اشاره به نقش انجمن هاي اولياء و مربيان در اين خصوص يادآور شد:‌ انجمن‌هاي اولياء و مربيان هر ساله جلساتي را برگزاري مي كنند و در اين جلسات معلمين مدرسه و مدرسان آموزش خانواده، آسيبهاي اين وسيله را به خانواده‌ها آموزش مي‌دهند. انتظار ما اين است كه ابتدا اولياء دانش آموزان بر اين امر نظارت كافي داشته باشند تا موضوع به مدرسه كشيده نشود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا