یزدفردا: ترشی بامیه یکی از انواع ترشی‌های بسیار خوشمزه ایرانی است که از ترکیب بامیه با پوره گوجه فرنگی، سیر، تمر هندی و سرکه تهیه می‌شود.

به گزارش یزدفردا: ترشی‌ها ازجمله مخلفات خوشمزه‌ای هستند که در کنار وعده‌های غذایی سرو می‌شوند و تنوع بالایی دارند. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است؛ ولی برخی از ترشی‌ها هستند که می‌توان مواد مورد استفاده آن‌ها را در همه فصول سال تهیه کرد. ترشی بامیه یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و محبوب است که از ترکیب بامیه با سرکه، تمر هندی، سیر و فلفل تهیه می‌شود و برای کنار غذا یک چاشنی خوشمزه و دل‌انگیز است. اگر دوست دارید یک شیشه ترشی بامیه خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش ترشی بامیه با ما همراه باشید.

مواد لازم

بامیه: نیم کیلو
سرکه: ۱ لیوان
سیر: ۵ حبه
تمر هندی: ۱ بسته
فلفل سبز تند: ۲ عدد
گوجه فرنگی: ۵ عدد
سیاه دانه: ۱ قاشق غذاخوری
ترخون تازه: ۳ شاخه
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ترشی خوشمزه ابتدا گوجه فرنگی را رنده یا میکس کنید تا پوره شود، سپس داخل یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید و صبر کنید پوره گوجه فرنگی کم کم بجوشد. وقتی کمی آب گوجه کشیده شد، سیر و فلفل سبز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. در مرحله بعد نمک، سیاه دانه و ترخون را اضافه کنید. حالا سرکه را بریزید و مواد را هم بزنید. تمر هندی را که از قبل با آب ولرم خیس کرده‌اید، صاف کنید و آب صاف تمر هندی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. وقتی مواد شروع به جوشیدن کرد، بامیه‌ها را که از قبل شسته‌اید و کاملا خشک شده است، داخل قابلمه بریزید و خوب مواد را هم بزنید. یک دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید و ترشی را به صورت داغ داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و درب شیشه را ببندید. بعد از اینکه ترشی کاملا خنک شد، شیشه‌ها را داخل یخچال بگذارید. دو هفته بعد ترشی بامیه خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم
۱ـ به جای ترخون تازه می‌توانید از ترخون خشک هم استفاده کنید. اگر روی شیشه‌ها خالی بود، کمی سرکه روی ترشی بریزید تا ترشی کپک نزند.

۲ـ بامیه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است، برای پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست بسیار مفید است. برای درست کردن ترشی بامیه سعی کنید از بامیه‌های ریز و جوان‌تر استفاده کنید.

۳ـ تمر هندی (خرمای هندی) گیاهی از مناطق استوایی قاره آفریقا است که میوه آن شبیه لوبیایی درشت، قهوه‌ای، ترش مزه و سرشار از قند است. تمر هندی دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، انواع ویتامین، آهن، کلسیم، منیزم، فسفر و پتاسیم است. یک تمر هندی مرغوب باید تازه و ترش مزه باشد. هنگام خرید تمر هندی به مارک و اصل بودن آن توجه کنید. تمر هندی‌های غیر استاندارد معمولا با روش‌های غیر بهداشتی تهیه و بسته‌بندی شده‌اند که در این صورت ممکن است دارای حشرات ریز یا انگل‌های میکروبی باشند؛ بنابراین سعی کنید تمر هندی را از فروشگاه‌های معتبر مواد غذایی تهیه کنید.

۴ـ در اضافه کردن نمک به این ترشی دقت کنید، چون تمر هندی دارای مقداری نمک است و ممکن است ترشی شما بیش از حد شور شود، پس حتما اندازه شوری ترشی را قبل از اضافه کردن نمک تست کنید.

۵ـ ترشی را حتما داخل شیشه‌های خشک و تمیز با درب‌های سالم و بدون زنگ‌زدگی بریزید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا