یزدفردا: استاندار یزد با حضور در برنامه رصد شبکه یزد به تشریح دستاوردهای سه ساله دولت سیزدهم پرداخت.

به گزارش یزدفردا: استاندار یزد در برنامه تلویزیونی «رصد» صداوسیما یزد، با بیان اینکه یکی از سنت های الهی برگزیدن پیامبری برای عبودیت خدا و دوری از طاغوت هاست، اظهار کرد: ماموریت تمامی انبیا الهی، ائمه اطهار و بزرگان دین، تشکیل حکومت اسلامی و حاکمیت الله بر جغرافیای کره زمین بوده است.
مهران فاطمی ارائه تئوری مترقی مردم سالاری دینی و ولایت مطلقه فقیه توسط امام خمینی را برگرفته از همین نگاه دانست و افزود: پیوند روحانیت با یک رهبری الهی و حضور مردم، منجر به پیروزی و شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی شد.  
 
وی با اشاره به اولین پیام مکتوب امام خمینی برای شروع نهضت، گفت: حضرت امام خمینی در این پیام که اکنون در کتابخانه مرحوم وزیری موجود است بر قیام مردم برای خدا تاکید کرده‌اند.
 
فاطمی به مقایسه وضعیت استان یزد قبل و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: افزایش دوبرابری میزان نرخ باسوادی، وجود ۹۰ هزار دانشجو یزدی و ۳۰ سال رتبه برتر کنکور سراسری، رتبه اول ضریب نخبگی و تبدیل یزد به قطب پزشکی منطقه از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
 
وی ادامه داد: صدها کیلومتر جاده اصلی آسفالته و تبدیل استان به کوریدور مواصلاتی و پنج راه ریلی کشور و برخورداری روستاها از نعمت آب آشامیدنی، برق و مخابرات از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان است.
 
استاندار یزد با اشاره به محدودیت‌های فروش نفت بر اثر تحریم‌های ناجوانمردانه، جنگ تحمیلی ۸ ساله و انواع تهاجم فرهنگی، گفت: علی رغم دشمنی‌ها و وجود مشکلات معیشتی و برخی عقب‌ماندگی‌ها، خوشبختانه ایران امروز در قله افتخار ایستاده است.
 
وی یزد را جزو 3 استان برتر کشور در رشد اقتصادی دانست و تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری مردان به کمتر از 3 درصد، قرارگیری در بین 5 استان برتر صنعتی و معدنی و فعالیت بیش از 3000 واحد تولیدی بزرگ و متوسط در استان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
 
فاطمی به راه اندازی بزرگترین معدن سرب روی غرب آسیا و دومین معدن سرب روی دنیا بعد از 70 سال به همت نیروهای توانمند داخلی اشاره و اضافه کرد: امروز برخلاف گذشته خطوط تولید کارخانجات کاشی و سرامیک نیز توسط نخبگان بومی ایجاد و به سایر کشورها صادر می‌شود.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت واقعی مردم در تولید گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری‌ها در استان یزد، عمدتا سرمایه گذاری بخش مردمی و خصوصی بوده و به عبارتی ۸۰ درصد اقتصاد استان اقتصاد مردمی و بخش خصوصی است.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه «یزد، استان تبلور تفکر مردمی سازی اقتصاد است»، یادآور شد: با این وجود در حال حرکت در مسیرهای متفاوت و دقیق جهت برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال و افزایش نقش مردم در اقتصاد هستیم.  
 
فاطمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نگاه استان به توسعه عدالت محور توضیح داد: توزیع جغرافیایی ثروت و امکانات بر اساس عدالت یکی از رویکردهای مورد پیگیری از ابتدای استقرار دولت سیزدهم در استان یزد بوده است.
 
وی افزود: متاسفانه به دلیل برخی سیاستگذاری های نامناسب در طول سالیان گذشته، توسعه و پیشرفت به صورت نامتوازن شکل گرفت و برخی از شهرستان ها کمتر مورد توجه قرار گرفتند.
 
استاندار یزد «عدالت» را یکی از محورهای اصلی نهضت امام خمینی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: بر این اساس مسیر حرکتی تیم مدیریتی استان بر همین مبنا برنامه ریزی شد و عدالت به عنوان محور جهت گیری ها و توزیع اعتبارات قرار گرفت.
 
وی با اشاره به ضرورت توجه و رسیدگی ویژه به شهرستان های کمتر برخوردار، خاطرنشان کرد: براساس نگاه عدالت محور، یک هفتم کل اعتبارات دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان به یکی از شهرستان های محروم؛ فارغ از جمعیت و وسعت آن اختصاص یافت.
 
فاطمی ادامه داد: براساس همین نگاه از تمامی شهرستان ها و به ویژه مناطق کمتر برخوردار افرادی توانمند و شایسته به منظور نقش آفرینی در نظام تصمیم گیری استان به عنوان مدیر دستگاه های مختلف منصوب شدند.

وی در ادامه به ظلم و جنایت‌های حاکمان در نظام طاغوت و هراس مردم از آنان اشاره و عنوان کرد: امروز در نظام مردم سالار دینی، علاوه بر وجود آزادی بیان برای طرح مطالبات و انتقادات، مردم در دور افتاده‌ترین نقاط کشور رئیس جمهور را در کنار خود و خدمتگزار می‌دانند.
 
استاندار یزد همچنین تصریح کرد: حضور شهید آیت الله رئیسی در شهرستان کمتر برخوردار خاتم در دور دوم سفر به استان یزد با همین رویکرد انجام شد که این رفتار مبتنی بر نگاه عدالت محور است.
 
وی در پاسخ به این سوال که «مدیریت ارشد استان در دولت آینده چه رویکرد و اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهد»، گفت:مدیریت ارشد استان باید مسئله عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده و نگاه مبتنی بر عدالت در برنامه ریزی ها، ریل گذاری ها و سیاستگذاری های استان مورد توجه قرار گیرد.
 
فاطمی توسعه و پیشرفت نامتوازن در طول سالیان گذشته را دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌های شهرستان‌های کمتر برخوردار دانست و افزود: عدم برخورداری شهرستان های استان از زیرساخت های آموزشی، سلامت، فرهنگی و اقتصادی منجر به افزایش مهاجرت به مرکز استان و تبعات اجتماعی گوناگون خواهد شد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اثرات مسائل مربوط به تقسیمات کشوری بر توسعه استان، گفت: هویت مستقل مناطق به واسطه ارتقا به بخش یا شهرستان، سبب توجه بیشتر در نظام برنامه ریزی و توزیع اعتبارات شده و بر همین اساس یکی از مطالبات مردم در این حوزه است.
 
استاندار یزد با تاکید بر ضرورت پیگیری و تحقق عادلانه امور در تمامی مناطق دهستان، بخش و یا شهرستان یادآور شد: در طول سالیان گذشته همواره مطالباتی در زمینه ارتقاء برخی مناطق وجود داشته که علی رغم زمان بر بودن این فرایند با نگاه عادلانه پیگیری می شود.
 
وی در ادامه به تشریح برخی اقدامات انجام شده در حوزه دیپلماسی خارجی در استان یزد پرداخت و گفت: دولت سیزدهم بدون گره زدن توسعه و پیشرفت کشور به برجام و بر اساس توانمندی های داخلی، مباحث دیپلماسی خارجی را به صورت فعالانه و مبتنی بر روابط اقتصادی و تجاری بنیان گذاشت.
 
فاطمی افزود: به واسطه استفاده حداکثری دولت سیزدهم از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه و اقداماتی همچون عضویت در اجلاس شانگهای، بریکس و انعقاد قرارداد 25 ساله ایران و چین، حجم سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش پیدا کرد.
 
وی با اشاره به انعقاد اولین قرارداد سرمایه گذاری خارجی برای راه اندازی یک شهرک صنعتی خصوصی در استان، اظهار کرد: با صدور مجوزهای سازمان سرمایه گذاری خارجی، بیش از 12 واحد پیشرفته، کم آبخواه و متناسب با آمایش صنعتی در این شهرک مستقر می شوند.
 
استاندار یزد رشد سرمایه گذاری در کشور را مرهون سفرهای متعدد رئیس جمهور شهید؛ دانست و افزود: آیت الله رئیسی برای بررسی و حل برخی مسائل حتی بیش از ۸ بار به بعضی از استان های کشور سفر کردند و این در حالی است که سفرها و قراردادهای خارجی ایشان بیش از روسای جمهور چهار دهه اخیر بوده است.
 
وی با بیان اینکه دیپلماسی خارجی در دولت سیزدهم بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و تعامل موثر و سازنده با حفظ منافع ملی کشور دنبال شد، گفت: همزمان با رویکرد اقتصاد درون زا و برون نگر، رویکرد دیپلماسی خارجی فعالانه در دستورکار دولت قرار گرفت.
 
مهران فاطمی همچنین خاطرنشان کرد: حضور نمایندگان بیش از  60 کشور دنیا برای عرض تسلیت به مردم ایران و نیز برگزاری مراسم یادبود شهید آیت الله رئیسی در سازمان ملل از دستاوردهای دیپلماسی فعال و عزتمند مورد پیگیری دولت سیزدهم است.
 
وی به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «یکی از بهترین ها را در زیر آسمان کبود از دست دادیم» اشاره کرد و گفت: شهید رئیسی در مظلومیت همچون شهید بهشتی، در مردمی بودن همانند شهید رجایی و در جهادی بودن مثل شهید سلیمانی بود و ویژگی های این شهدا در رئیس جمهور شهید تجلی یافته است.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به ممنوعیت بارگذاری صنایع الاینده و پر ابخواه جدید در محور مهریز_عقدا در دولت سیزدهم، گفت: همچنین مجوزهای صادره برای واحدهای صنعتی بدون پیشرفت فیزیکی این محور، باطل اعلام شد.
 
وی از کاهش صدور مجوزهای دشت مهریز - عقدا از ۳ هزار مجوز در سال ۱۴۰۰ به هزار مجوز خبر داد و خاطرنشان کرد: مجوزهای صادر نشده عمدتا مربوط به صنایع الاینده و پرآبخواه بوده و از سوی دیگر در شهرستان‌های کمتر برخوردار درحال توسعه زیر ساخت های صنعتی متناسب با بوم منطقه هستیم.
 
فاطمی با اشاره به توجه ویژه به شهرستان‌های کمتر برخوردار استان در اجرای خطوط انتقال آب گفت: جاده های شهرستان های خاتم، مروست، ابرکوه و بهاباد جز پروزه های مصوب سفر بوده و در تسهیلات حمایتی نیز از اولویت بالاتری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه کارگروه رفع موانع تولید به منظور حل مسائل سرمایه گذاران و تسریع در روند امور مرتبط، به طور خاص برای این شهرستان ها برگزار می شود، افزود: امیدواریم بر اساس ریل گذاری انجام شده، مناطق کمتر برخوردار، با رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی در تراز شهرستان های پیشتاز استان قرار گیرند.
 
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان را یکی از محورهای اصلی تیم مدیریتی استان برشمرد و عنوان کرد: متوسط رشد شرکت های دانش بنیان در استان یزد ۴ درصد بالاتر از متوسط کشوری و معادل 28 درصد است.
 
وی با بیان اینکه اشتغال دانش بنیان منجر به اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی استان خواهد شد، گفت: بر این اساس با رشد شرکت های دانش بنیان و تسهیل در روند فعالیت های آن می توان شاهد اشتغال بیش از پیش فارغ التحصیلان دانشگاهی استان بود.
 
فاطمی ۸۵ درصد از تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ را مربوط به کد ملی شهروندان یزدی دانست و یادآور شد: استان یزد بیشترین آمار اشتغال فارغ التحصیلان را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده و نرخ بیکاری استان از ۱۳ درصد به کمتر از ۷ درصد رسیده است.
 
وی در همین راستا ادامه داد: نرخ بیکاری مردان استان یزد نیز در این مدت به کمتر از ۳ درصد، نرخ بیکاری بانوان به ۱۸ درصد و نسبت فارغ التحصیلان از جامعه بیکار به ۵۰ درصد رسیده است.
 
استاندار یزد با بیان اینکه بالاترین رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با ۷.۵۵ به استان یزد تعلق گرفته است، گفت: این موفقیت در حالی است که تا قبل از دولت سیزدهم نرخ رشد اقتصادی استان در برخی سال‌ها کمتر از صفر بوده است.
 
وی با اشاره به طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دولت سیزدهم گفت: سهمیه استان در این طرح ۵۴ هزار واحد مسکونی بود که در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از ۵۸ هزار واحد آغاز شده که این میزان بیش از تعهد ۴ ساله استان است.
 
فاطمی افزود: یکی از اقدامات بی‌نظیر دولت سیزدهم در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی واگذاری بیش از ۵۰۰۰ قطعه زمین مرغوب به تمامی واجدین شرایط مشمول قانون جوانی جمعیت در استان یزد بوده است.
 
وی در ادامه از گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه استان نام برد و تصریح کرد: در راستای تکمیل زیرساخت‌های حوزه گردشگری استان شرکت هواپیمایی یزد ایر با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شد و تاسیس یک شرکت ریلی نیز در دستور کار قرار گرفت.
 
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه در حوزه سلامت نزدیک به ۹ بیمارستان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد در حال ساخت است، گفت: در حوزه اورژانس و مراکز جامع سلامت نیز اقدامات بسیار زیادی در سراسر استان انجام شده و در حال انجام است.
 
فاطمی دستاوردهای دولت سیزدهم را علی رغم وجود بحران‌هایی همچون وقوع دو سیل عظیم، بحران کرونا با روزانه ۷۰۰ کشته و تعطیلی بخش های صنعت، آموزش و پرورش و گردشگری و نیز بحران فتنه و آشوب ۴ ماهه در کشور بی‌نظیر عنوان کرد.
 
وی با اشاره به سه ویژگی برجسته دولت شهید آیت الله رئیسی عنوان کرد: اخلاص در برابر خداوند، اطاعت محض از ولی امر و صداقت در برابر مردم سه ویژگی مهم دولت سیزدهم بود که دولت چهاردهم نیز باید در همین مسیر حرکت کند.
 
استاندار یزد در بخش پایانی سخنان خود از آمادگی کامل هیئت‌های اجرایی و نظارتی استان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و خاطرنشان کرد: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار راهبرد اصلی در انتخابات پیش رو خواهد بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا