یزدفردا: این روز‌ها بسیاری از چهره‌های سیاسی ایران، هوای ریاست جمهوری دارند و به‌شدت در حال مشورت و رایزنی برای رسیدن به تصمیم نهایی هستند.

به گزارش یزدفردا: یکی از این نامزد‌ها، علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران است. نامزدی که بعد از ثبت نام علی لاریجانی، همتی و پزشکیان وارد صحنه رقابت شد.

زاکانی به خوبی می‌داند که در طبقات مختلف جامعه، سبد رای آنچنانی ندارد و نمی‌تواند امیدوار باشد که از بهشت (خیابانی در تهران که ساختمان شهرداری در آن قرار دارد) راهی پاستور شود. اما او پای کار دوستان خود ایستاده و برای دفاع از آن‌ها و حمله به رقیب وارد میدان می‌شود، درست مثل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰.

زاکانی برای اصول‌گرایان مثل یک خط شکن عمل می‌کند. او به دل رقیب می‌زند تا نامزد اصلی مورد نظر او، دچار آسیب نشود. شهردار تهران، بی‌پرواست، تند حرف می‌زند، مراعات نمی‌کند و می‌آید که دعوا کند.

او نه برای دفاع از برنامه‌هایش بلکه برای حمله به برنامه‌های دیگران و سوابق آن‌ها پای به میدان می‌گذارد به ویژه اگر علی لاریجانی آن سوی میز نشسته باشد.

البته زاکانی باید یک نکته را هم فراموش نکند که او وقتی وارد این رقابت می‌شود، مورد سوال هم قرار خواهد گرفت. قطعا دیگر نامزد‌های انتخابات به ویژه آن‌هایی که آب‌شان با زاکانی در یک جوی نمی‌رود، از او در مورد اتوبوس‌های چینی و اسنادی که از شهرداری تهران به بیرون درز کرده است، سوال خواهند کرد و شهردار باید به آن‌ها جواب دهد.

در انتخابات گذشته، او نماینده مجلس بود و کار اجرایی نمی‌کرد، اما در این دوره هرچقدر حمله کند، به او حمله خواهد شد. به ویژه اینکه تهرانی‌های چندان از عملکرد زاکانی رضایت ندارند و بر این باور هستند که او شهرداری را با سازمان تبلیغات اشتباه گرفته است.

باید دید در این میان موضع شورای شهر در قبال ثبت نام او چه خواهد بود. زاکانی می‌تواند بدون استعفا وارد کارزار انتخابات شود، اما باید ببینم شورای شهر تهران به ویژه مخالفان جدی او، حاضر هستند تهران را یک ماه بدون شهردار تحمل کنند یا خیر؟

باید صبر کرد و دید در روز‌های پیش رو سیب انتخابات ریاست جمهوری چگونه می‌چرخد تا به زمین برسد. اما می‌تواند حدس زد که اصول‌گرایان تقریبا با یک یا دو نامزد اصلی به میدان می‌آیند و دو یا سه نامزد پوششی هم خواهند داشت. نامزد‌هایی که دوست دارند رئیس جمهور شوند، اما سبد رای ندارند و با یک کناره‌گیری، آینده سیاسی خود را تامین می‌کنند. رسیدن به شهرداری تهران، میوه‌ای بود که زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چید.

البته او نباید فراموش کند علی لاریجانی یا پزشکیان، همتی نیستند و می‌توانند در برابر حملات زاکانی و دوستان، پاسخ درخور بدهند و به قول معروف از جواب باز نمی‌مانند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا