یزدفردا: همیشه در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده‌است. در ادامه فال حافظ مخصوص روز ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

به گزارش یزدفردا: فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

ساقیا آمدن عید مبارک بادت
وان مواعید که کردی مرواد از یادت

در شگفتم که در این مدت ایام فراق
برگرفتی ز حریفان دل و دل می‌دادت

برسان بندگی دختر رز گو به درآی
که دم و همت ما کرد ز بند آزادت

شادی مجلسیان در قدم و مقدم توست
جای غم باد مر آن دل که نخواهد شادت

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت
بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت

چشم بد دور کز آن تفرقه‌ات بازآورد
طالع نامور و دولت مادرزادت

حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح
ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت

شرح لغت: مبارک بادت: مبارکت باد/ مواعید: جمع موعود – چیز‌هایی که وعده شده/ مَرَواد: (الف حرف ندا) خدا کند که نرود/حریف: هم پیشه، همکار، هم قطار، طرف مقابل در بازی‌های دو طَرَفه.

تفسیر عرفانی:‌

۱- بسیار نیت و فال خوبی است برشما مبارک باد اصولاً جنابعالی فردی با اخلاص و با ایمان هستی و همه را مانند خودت تصور می‌کنی پس بی ریا به همه نیکی روا می‌داری، ولی آگاه باش که زمانه بد دوره ایست و مردم برای امور دنیوی حاضرند سرنزدیک‌ترین فرد خود کلاه بگذارند و به قول خود وفا نکنند و بدعهدی نمایند و حتی امکان ضربه زدن نیز وجود دارد پس به این‌ها اعتماد و اطمینان نداشته باش که از وضعیت مناسب شما سخت ناراحتند.

۲- از اینکه شخصی با ایمان مهربان صمیمی زود جوش خوش برخورد عاطفی و بخشنده هستید به شما تبریک می‌گویم، ولی مواظب باش که شخصی برای یکی از نزدیکان جنابعالی نقشه شومی کشیده شما او را متوجه کنید

تعبیر غزل:

ای صاحب فال! به شما مژده می‌دهیم که ایام خوش روزگارتان به زودی فرا می‌رسد و دلتان شاد و باطراوت و غم و درد شما برطرف خواهد شد.قدر ایام خوش خود را بدان و باز هم با کوشش و تلاش به راهت ادامه بده چرا که اگر از تلاش دست برداری، هرآنچه به دست آورده‌ای از دست خواهی داد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا