یزدفردا: گنجینه‌های شفاهی داستان‌های هنر عاشیقی مکتب زنجان شامل تمامی داستان‌های استاد عاشیق، مسلم عسگری با عنوان «داستانلار» به چاپ رسید.

به گزارش یزدفردا: گنجینه‌های شفاهی داستان‌های هنر عاشیقی مکتب زنجان شامل تمامی داستان‌های استاد عاشیق مسلم عسگری با عنوان «داستانلار» به چاپ رسید.

کتاب «داستانلار» شامل ۲ مقدمه و ۲۷ داستان شفاهی عاشیقی از قبیل «اصلی ایله کرم»، «شاه اسماعیل»، «قریب ایله شاه صنم»، «خسته قاسیم»، «شیرین ایله بیرچک»، «کلبی ایله انسان خانیم» و سایر است.

گردآوری و تدوین و تالیف این کتاب در واقع یک پروژه شخصی و مستقل است که از سال ۱۳۸۱ شروع و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ شمسی بعد از ۲۲ سال به پایان رسیده است.

در این کتاب داستان تالیفی استاد عسگری با نام «میرزا کاظیم» نیز موجود است و این کتاب با گردآوری و تدوین مصطفی و محمد رزاقی از طرف انتشارات ۱۱۴ در تهران چاپ و روانه بازار شده است.

جمع آوری کاست‌ها از اقصی نقاط ایران با هزینه شخصی، پیاده کردن بیش از ۱۰۰ ساعت کاست بر روی کاغذ، تکمیل داستان‌های ناقص در کاست ها، باز نوشت بعضی داستان‌ها توسط استاد مسلم عسگری، تطبیق و تحقیق در مورد داستان‌ها و روایات مشابه در دیگر حوزه های موسیقی عاشیقی کشور (از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲) از جمله فعالیت‌ها و اقدامات در این سال‌ها بوده است.

مسلم عسگری از گنجینه‌های زنده بشری کشور محسوب می‌شود که اجراهای بین المللی در کشورهای مختلف داشته است؛ این هنرمند برجسته موسیقی عاشیقی متولد ۱۳۱۷ در زنجان است.

مجموعه اشعار عاشیق پیشکسوت زنجان استاد مسلم عسگری تحت عنوان «ائل آشیغی» اواخر سال ۱۳۹۹ در تهران و توسط انتشارات صد و چهارده (۱۱۴) در قطع وزیری به چاپ رسید که شامل انواع قالب های شعر ترکی شامل اوستادنامه، قوشما، گرایلی، غزل، جیغالی تجنیس و وجودنامه است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا