تابش در دیدار مسئولان زندان شهرستان اردکان :

 راهبرد زندان زدایی و استفاده از مجازات های جایگزین زندان باید به عنوان امری ضروری مورد توجه مسئولان قضائی قرار گیرد


یزدفردا "مسئولان زندان شهرستان اردکان با نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی دیدار و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته و پاره ای از مسائل و مشکلات این بخش،خواستار مساعدت و کمک وی شدند.
نماینده مردم اردکان در این دیدار با بیان اینکه راهبرد زندان زدایی و استفاده از مجازات های جایگزین زندان برای کسانیکه دچار جرمهای سبک شده اند باید به عنوان یک مبنا در جهت کاهش جمعیت زندانیان اعمال شود ،بر آمادگی قوه مقننه برای کمک به قوه قضائیه به منظور اصلاح قوانین موجود در جهت حاکمیت قوانین اسلامی که متضمّن تحقق عدالت و اعمال روش های پیشگیرانه برای جلوگیری از ارتکاب جرم در جامعه است خبر داد .
دبیرکل فراکسیون خط امام (ره) مجلس با تاکید بر نقش محوری اداره و نظارت زندانهای کشور توسط قوه قضائیه و سازمان زندانها، از بدعتهای پیش آمده در نقص حقوق شهروندی افراد جامعه انتقاد کرد و افزود: چندی پیش با امر رهبری و تاکید مجلس وجود زندانهای بیرون از حیطه نظارتی قوه قضائیه منع گردید ،حتی مسئولین امر نیز اعلام نمودند که هیچ زندانی خارج از ضوابط قانونی وجود ندارد،ولی متاسفانه اکنون شاهد وجود زندانهایی هستیم که توسط برخی نهادها اداره می شود و چون در آنها نظارتی بر اعمال قوانین انجام نمی پذیرد ، شاهد وقوع حوادث تلخ و خلاف شرع و قانون هستیم که روح و روان جامعه ما را آزار میدهد که نمونه آن بازداشتگاه کهریزک است که خوشبختانه با تدبیر مقام معظم رهبری این زندان تعطیل شد اما جامعه و افکار عمومی در انتظار برخورد با عاملان اصلی جنایت هستند.
تابش همچنین با تقدیر از تلاشهای آیت ا.. شاهرودی ،برای رئیس جدید قوه قضائیه آرزوی موفقیت نمود و ابراز امیدواری کرد تا با درایت آیت ا.. لاریجانی و ارائه سياستها و خط مشي‌ها ی روشن، شاهد حاکمیت قانون در زندانها باشیم و بازداشتگاههای خارج از حیطه نظارتی قوه قضائیه تعطیل گردد.
نماینده اردکان لزوم آموزش قوانین به زندانبانان را ضروری دانست ،و از سختی و مشقت کاری آنان سخن گفت و با اشاره به تالمات روحی که در این کار با آن روبرو هستند د ،این حرفه را جزء مشاغل سخت و زیان آور نامید و خواستار ارائه تسهیلات مناسب برای زندانبانان شد .
وی از مسئولان زندانها نیز خواست تا زمینه گسترش فعاليت هـاي آمـوزشي ، فرهنگي و تربيتي را فراهم کنند تا زندانیان بعد از طی مدت زندان بتوانند با فراگیری حرفه ای مناسب نه تنها فرد مفیدی در جامعه باشند بلکه از رجوع به امور خلاف گذشته نیز استنکاف کنند و دوران سخت زندان را با شرایط سهل تری طی کنند.
وی همچنین ضمن تشکر از فعالیتهای انجام گرفته در زندان اردکان و تلاش برای رفع مشکلات باقیمانده ، خواستار تعامل بیشتر با خانواده زندانیان دربند از طریق تقویت انجمن های حمایت از زندانیان و واحدهای مددکاری و مشاوره شد تا آسیب های روحی وارده به این خانواده ها جبران شود.
همچنین در این دیدار که در دفتر نماینده مردم اردکان برگزار شد فاضلی سرپرست زندان اردکان با تشکر از کمکهای نماینده مردم اردکان در رفع مشکلات این بخش گفت: طبق قانون، باید زندانهای سراسر کشور زیر نظر سازمان زندانها و قوه قضائیه اداره شود . وی در عین حال تصریح کرد: در اردکان بیش از 80% زندانیان غیر بومی و اکثریت آنان در رابطه با جرایم مواد مخدر در زندان به سر می برند.
در پایان این دیدار لوح تقدیری از سوی پرسنل این زندان به پاس زحمات و پیگیریهای نماینده مردم اردکان در رفع مشکلات این زندان اهدا شد و از ایشان دعوت گردید تا بازدیدی از مجموعه زندان اردکان داشته باشند که این درخواست مورد موافقت "تابش" قرار گرفت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا