سخنان مهدي كلهر مشاور فرهنگي رييس جمهور، در بوته نقد

انعکاس مطبوعات دریزدفردا
هفته نامه آیینه یزد
رضا سلطان زاده 
مدیر مسئول


در آغاز اين گفتار نظر خوانندگان محترم را به چند مورد از فرموده‌هاي امام خميني(ره) در مورد سينماي زمان طاغوت جلب مي‌نمايد:

«اين شاه است كه براي به فساد كشيدن قشر جوان ما سينماها را با برنامه استعماري رايج كرده و دختران و پسران ما را بي عفت و غافل از وضع اسفبار كشور مي‌خواهد بار بياورد.

سينماي شاه مركز فحشاء و تربيت كننده آدمكهايي است از خود بي خبر، از وضع بي سامان كشور بي خبرتر و چنين مراكز را ملت مسلمان،‌مخالف با مصالح كشور مي‌داند . . . (1)

به آتش كشيدن سينماها و بانكها، ‌مسبوق به درخواست ما نبوده است و ر‍‍‍ژيم شاه اين تاسيسات را براي تخريب اقتصاد و فرهنگ كشور و در حد افراط مورد استفاده قرار داده است و به همين جهت هدف مخالف مردم شده . . .

سينماها كارشان از بين بردن روحيه مقاومت در نسل جوان كشور بوده است . . . (2)

حكومت اسلامي .....اين فرم سينماها را تغيير مي‌دهد يعني اين سينماهايي كه الان جوان‌هاي ما رادارند به فساد مي‌كشند و به فحشاء ميكشند، اينها مي‌گويند اين فرم نبايد باشد، مي‌خواهد سينما باشد، سينماي آموزنده باشد، سينماهاي اخلاقي باشد. (3)

الان ما همه مان مبتلا هستيم كه يك مملكتي كه اين‌ها آشفته كردند و خراب كردند و همه چيز ما را از بين بردند . . . سينماهايي كه بايد آموزنده باشد به چه صورت در آوردند و تشويق كردند همه را بر اين. (4)

سينماهاي آن زمان هم همين بود كه كساني كه معتاد شده بودند بروند سينما، اينها ديگر نمي‌توانستند فكر كنند، بنشينند فكر كنند كه كشورشان به چي احتياج دارد.كي دارد. كلاه سرشان مي‌گذارد . . . ينمايي كه بايد معلم اين جوان‌ها باشد ،مربي اين جوانها باشد ،مربي اين جوانها باشد،اصلاح كند اينها را، جوري درستش كردند كه به فساد مي‌كشاند آنها را . . . براي اين است كه جوان‌هاي ما را از دستمان بگيرند.» (5)

اخيراً مهدي كلهر مشاور فرهنگي احمدي نژاد پيرامون حضور جوانان در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌هاي جنگ تحميلي اظهار نموده كه «ظلم ستيزي جوانان متاثر از ديدن فيلم‌هاي وسترن آمريكايي و ايتاليايي است. (6)

در همين زمينه « احمد خورشيدي» دبيركل جمعيت خدمتگزاران و سردار دوران دفاع مقدس در گفتگو با «شفاف»ضمن اظهار تعجب از بيان چنين گفته هايي، اظهار داشت: به عنوان فردي كه از ابتدا تا انتهاي جنگ تحميلي هم فرمانبري كردم وهم فرماندهي از شنيدن اين سخنان دلم گرفت . وي كه پدر داماد احمدي نژاد و از مننتقدان وي نيز هست با بيان اينكه اگر اقاي كلهر اين سخنان را گفته باشد بايد مشخص شود كه اين خط و حرف‌ها از كجا گرفته است، گفت: بهتراست ايشان تجديد نظري در گفته‌هاي خود بكند و در زمينه هايي كه هيچ تجربه يي ندارد وارد نشود.

اين سردار دفاع مقدس با اشاره به اين كه اظهار نظر كسي كه حتي براي چند دقيقه در جبهه‌هاي جنگ تحميلي نبوده فاقد ارزش واعتبار است، افزود: چگونه ايشان به خود اجازه مي‌دهد در رابطه با رزمندگاني كه غير از ياد خدا وامام و دفاع از مملكت و ناموس شان چيزي در ذهن نداشتند اين گونه صحبت كند وي عنوان داشت: من به عنوان يك دانشجوي زمان شاه در جنگ تحميلي شركت كردم و در 11 عمليات شركت داشتم و برادر سه شهيد هستم؛ مي‌گويم: كه رزمندگان ما مخلصانه و نه تحت تاثير فيلم‌هاي وسترن به جهاد در جبهه‌هاي جنگ رفتند .خورشيدي با بيان اينكه اگر گفته‌هاي كلهر صحت داشته باشد بنده به عنوان سردار دوران دفاع مقدس از ايشان شكايت خواهم كرد، گفت: « اگر اين دولت نيز به شكايت من رسيدگي نكند آقاي كلهر بداند به خاطر اين حرف زننده اش دو تا كشيده به من بدهكار است. (7)

سعيد ابوطالب در گفتگو با ايلنا، در پاسخ به سئوالي در مورد اظهارات اخيرمشاور رييس جمهور مبني بر اينكه رشادت رزمندگان دفاع مقدس متاثر از فيلم‌هاي وسترن بود، اظهار داشت: «بايد از كلهر پرسيد چقدر با فرهنگ دفاع مقدس آشنايي دارد و چند سال از عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده است؟ زيرا تمام كساني كه فضاي جنگ را درك كرده‌اند تاييد مي‌كنند كه روح حاكم بر آن فضا، روح دفاع از انقلاب اسلام و برگرفته از پيام عاشورا و كربلا بوده و هيچ ربطي به فيلم‌هاي وسترن قبل از انقلاب نداردزيرا بسياري از شهدا اهل شهرستانهاي كوچك بودند كه دسترسي به فيلم‌هاي ان زمان نداشتند و يا از خانواده‌هاي سنتي بودند كه تماشاي تلويزيون پيش از انقلاب را حرام مي‌دانستند.»

از اين گذشته عوامل مختلف ديگري در تشويق و ترغيب نوجوانان و جوانان براي مبارزه با دشمنان بعثي عراق وجود داشت كه اشارتي به برخي از آنها شايسته اين مقال است.

الف– اعتقادات مذهبي و از همه مهمتر پيروي از مكتب شهادت پرور سرور آزادگان حسين بن علي عليه السلام كه از اوان نوجواني با مطالعه كتابهاي مذهبي و شركت در مساجد، حسينيه‌ها و تكايا و شنيدن سخنان وعاظ و دوستداران خانواده اهل بيت ابراز مي‌شد. و در فكر و ذهن نو نهالان پاك نهاد جاي گرفته است موجب برانگيختگي احساسات آنان عليه عمال ظلم و جور و متجاوزين به كشور گرديد. و شور و شوق آنها را به مبارزه و شهادت افزوده است.

ب-سخنان پير مراد و سرور آزادگان ايران، امام خميني (ره) براي قيام عليه لشكر طغيانگر و ستم پيشه بعثي از عوامل بسيار مهم تشويق جوانان براي حضور در ميدان‌ها‌ي نبرد و مبارزه تا سرحد شهادت بوده است.

ج - دفاع از ميهن اسلامي و جلوگيري از تجاوز دشمن به خاك ايران و حفظ حريم خانواده و ارزشهاي انساني‌اسلامي و وطن دوستي از آرمانهاي عميق و گرانقدر جوانان مسلمان و ايرانيان ا ز هر دين و قوم بوده كه زير بناي مردانگي و دليري آنها را بنياد نهاد و تا قله‌هاي رفيع شهادت صعود كرد و چشمان مبارزان جهان را خيره ساخت.

لازم است نظر خوانندگان را به چند نمونه از جملاتي كه مهدي كلهر در چند سال اخير در مواقع مختلف اظهار نموده معطوف دارد تا خود قضاوت كنيد آيا بيان اينگونه جملات در رديف طنز، شوخي، دروغ پردازي، پز دادن، تكبر و غرور، عدم آگاهي از واقعيت ها، و يا از واقعيت‌هاي جامعه به حساب مي‌آيد يا دلايل ديگري دارد كه نويسنده اين ستون از آنها آگاهي ندارد.

- رضا پهلوي و خوانندگان لس آنجلسي مي‌توانند به ايران بيايند.!!

- تو وقتي مي‌آيي مي‌گويي: ماهواره نداشته باش يعني تو شعور نداري بفهمي چه كانالي را بايد ببيني و چه كانالي را نبيني.!!!

-دانشمندان ما در خارج، در نوبت ايستاده‌اند تا به ايران باز گردند.!!

-با اشاره به نامه اقتصاددانان به رييس جمهور، اظهار مي‌نمايد: مگر مي‌شود به ساز همه رقصيد.!!

-در حال حاضر در ايران همانطور كه زنان قبلاً الاغ سواري مي‌كردند دوچرخه و موتور سيكلت سواري كنند.

- وي دليل استعفا و بركناري وزراي دولت نهم را خستگي مفرط و درنتيجه بي حوصلگي وزرا مي‌داند.

-همچنين عقيده دارد در انتخابات دهم شش ميليون راي احمدي نژاد كم شده است.!!

- شايد به علت عدم آگاهي نام بعضي از دستگير يا ربوده شدگان در حوادث اخير را در رديف كشته شدگان قلمداد مي‌كند.

نمي دانيم مهدي كلهر كجا الاغ سواري بانوان را ديده يا شنيده، آيا مشكل دختران و زنان با موتور سيكلت و دوچرخه سواري در كوچه‌ها و خيابانها حل مي‌شود؟ با چه معيار و مدركي از كسر 6 ميليون راي احمدي نژاد ياد مي‌كند ؟دانشمندان در نوبت ايستاده در چه كشوري زندگي مي‌كنند ؟ و . . .

بنابراين نويسنده اين سطور به رياست جمهوري پيشنهاد مي‌كند:

كه اگر مهدي كلهر راست مي‌گويد كه به وي پيشنهاد شده تا وزارت ارشاد را بپذيرد وخوشبختانه نپذيرفته است.اكنون به شكرانه اين نپذيرفتن و روبرو نشدن با صحنه‌هاي شگفت انگيز مذاكرات نمايندگان در مورد عدم صلاحيت وي و يا مواجه نشدن با عكس العمل مردم، هر چه زودتر به خاطر اين اظهارنظرها، از خانواده معظم شهداء و ايثارگران و جانبازان عذرخواهي كنيد و حداقل وي را ازسمت مشاوره فرهنگي معزول و از ارجاع هر سمت و شغلي در اين حد و اندازه در دولت دهم به وي خودداري ورزيد.

پي‌نوشت‌ها:

1- «صحيفه امام خميني(ره)»، جلد سوم، صفحه 471، 23 شهريور57، شهر مقدس نجف، خبرنگاران راديو تلويزيون فرانسه

2- همان، جلد چهارم، صفحه 38-35، پاريس، نوفل لوشاتو:مصاحبه با خبرنگار مجله آلماني اشپيگل، 16/8/57

3- همان، صفحه 427، پاريس، نوفل لوشاتو، خطاب به دانشجويان و ايرانيان مقيم خارج، 18/8/57

4-همان، جلد هشتم، صفحه 156، قم، خطاب به اعضاي بانك مركزي ايران، 24/3/58

5- همان، جلد هشتم، صفحه 495-496، خطاب به مسئولان و كاركنان مجله خواندنيها، 16/4/58

6-«روزنامه اعتماد»، 8/7/88، صفحه 12

7-همان، 9/7/88، صفحه 2

8- «روزنامه آفتاب يزد»، 12/7/88، صفحه 2




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا