یزدفردا: امروز، روز جهانی «کمک به حیوانات» است؛ چیزی که قطعا همه ما آن را دوست داریم اما شاید چیز زیادی از فرهنگ کمک به حیوانات ندانیم. فرهنگ کمک کردن توصیه شده و زیباست اما اصلا بعید نیست که ما با کمک بی‌جا به دیگران آسیب بزنیم!

به گزارش یزدفردا: در طول تاریخ انسان در تعامل با طبیعت توانست اهلی کردن حیوانات را بیاموزد و از همان زمان بود که زندگی کمی برایش راحت‌تر شد. در واقع بشر با «اهلی کردن» علاوه‌ بر آنکه توانست خطر مواجه با گونه مهاجم را کاهش دهد،‌ حتی توانست به نقطه‌ای برسد که از حیوانات در زندگی روزمره‌اش استفاده کند و از آن به بعد بود که حضور حیوانات در کنار انسان‌ها شکل و شمایل دیگری به خود گرفت. 

با گسترش شهرنشینی، حضور و زندگی آزاد حیوانات در کنار انسان‌ها محدودتر شد؛ چنانچه اکنون هنگام تردد در سطح شهر گونه‌های کمتری از حیوانات مانند گربه‌ها،‌ سگ‌ها، پرندگان، موش‌ها و... را می‌بینید؛ البته نوع حیواناتی که با انسان‌ها زندگی می‌کنند در هر شهر متفاوت است، اما غالبا گونه‌های یاد شده در تمام شهرها حضور دارند.

با این وجود موضوعی که در طول سال‌های گذشته بسیار به چشم می‌آید، اهمیت جا افتادن «فرهنگ زندگی در کنار حیوانات» است. در شرایطی که یک سرِ طیف با توجه بیش‌ از حد به حیواناتی که آزادانه در یک شهر با ما زندگی می‌کنند، باعث ایجاد مشکلاتی نظیر برهم خوردن چرخه طبیعی زندگی آنها می‌شوند، عده‌ای دیگر در سمت مقابل با آزار و اذیت حیوانات سعی دارند چرخه زیست طبیعی را به شکل دستی کنترل کنند. روندی که به نظر می‌رسد اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست مانند آنچه که طی سالیان قبل در مورد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شاهد آن بودیم، بر بروز برخی رفتارهای هیجانی بی‌تاثیر نبوده است. 

اما چگونه می‌توان در فضای شهری زندگی مسالمت‌آمیزی با حیوانات داشت و در عین حال چرخه طبیعی زندگی آنها را برهم نزد؟ 

* تعادل را نگه دارید

حیوانات نه نیازمند توجه بیش از حد هستند و نه باید به طور کامل حضور آنها را در کنار خودمان نادیده بگیریم. آنها حضور دارند تا تعادل چرخه زندگی حفظ شود؛ بنابراین حفظ تعادل در برخورد با حیوانات مهم است. 

*‌ کودکان را فراموش نکنید

از آنجایی که کودک آیینه تمام‌نمای رفتار بزرگسالان است، فرهنگ برخورد با حیوانات هم از سنین کم در او شکل‌ می‌گیرد؛ بنابراین گفتن جملاتی مانند «اگر این کار بد رو انجام بدی، میگم آقا سگه بیاد و...» نه تنها باعث ایجاد حس ترس در کودک می‌شود که حتی بعید نیست همین احساس باعث شود او در بزرگسالی رفتار غلطی مانند حیوان آزاری از خود بروز دهد. 

*حیوانات هم آزار می‌بینند

لگد زدن به حیوانات،‌ ترساندن آنها و... بهانه خوبی برای سرگرم شدن نیست. هرچند برخی در آزار حیوانات از این حد هم فراتر رفته و آسیب جدی فیزیکی مانند کندن دُم گربه، کندن گوش سگ و... به آنها وارد می‌کنند. 

* آداب غذا دادن به حیوانات را یاد بگیریم

در سال‌های اخیر رفتار اغراق شده با حیوانات افزایش یافته است. در گذشته افرادی که تمایل داشتند به حیوانات غذا بدهند معمولا اضافه غذای خود را برای آنها می‌ریختند، اما در چند سال گذشته برخی افراد بدون دانستن آداب غذا دادن به حیوانات حتی بخشی از درآمد خود را صرف تهیه غذا برای حیوانات شهری می‌کنند. درحالی که این کار تغییر ذائقه غذایی حیوانات را به دنبال داشته و درعین حال باعث می‌شود حیوان از خوی طبیعی خودش که شکار کردن است، فاصله بگیرد و همین موضوع چرخه تولیدمثل کلیه حیوانات را تحت تاثیر قرار دهد. 

این موضوع حتی برای پرندگان شهری هم که خوی شکاری ندارند باید در نظر گرفته شود. در واقع همانگونه که خوب است در فصل زمستان که پیدا کردن دانه سخت است برای آنها دانه بریزیم، از سمت مقابل باید بدانیم اگر این کار را در سایر فصل‌ها هم انجام دهیم به چرخه زیست پرندگان آسیب وارد کرده و سبب افزایش بی‌رویه جمعیت آنها می‌شویم.

*به نوزاد حیوانات دست نزنیم

افزایش تولید مثل حیوانات معمولا در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. همان‌طور که خوب است اگر توانستیم به حیوانی که تازه زایمان کرده غذا بدهیم نباید این نکته را فراموش کنیم که حتی با وجود جذابیت توله‌های تازه متولد شده او، نمی‌توانیم آنها را از مادرشان جدا کنیم چرا که هم مانند مادرش توانایی نگهداری از او را نداریم و هم در برخی گونه‌های جانوری اگر توله متولد شده بوی دست انسان را بگیرد، مادرش دیگر به او توجهی نخواهد کرد و این کار ممکن است باعث مرگ او شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا