یزدفردا: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد ضمن اشاره به اهمیت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی، گفت: کشاورزان برای جلوگیری از وقوع حوادث دردناک در استخرهای آب مزارع و باغات، باید اقدامات لازم جهت ایمن سازی و جلوگیری از ورود به استخر را انجام دهند.

به گزارش یزدفردا: محمد علی حاتمی زاده در این رابطه اظهار کرد: گاه و بیگاه در تابستان‌ها خبر غرق شدن افرادی که برای شنا به استخرهای ذخیره آب کشاورزی رفته‌اند، شنیده می‌شود و استخرهای کشاورزی هر چند برای ذخیره سازی آب ساخته می‌شوند اما در برخی مواقع حادثه آفرینند و جان افرادی را که بی احتیاطی کرده و وارد آن می‌شوند، می‌گیرند.

وی افزود: در این حوادث، بیشتر کسانی که جان خود را از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که به خاطر شنا یا به دلایل دیگر در این نوع استخرها غرق می‌شوند اما نکته قابل تامل این است که با وجود تذکرات مکرر جهاد کشاورزی تعدادی از این استخرها ایمن سازی نشده‌ و حادثه آفرین می‌شوند.

حاتمی زاده در خصوص نظارت بر ساخت این نوع استخرها نیز گفت: هیچ استخر ذخیره آب کشاورزی، بدون ساخت تجهیزات حفاظتی تاییدیه نهایی دریافت نمی‌کند و لذا برای پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبارات به صورت کامل، ایمن سازی یکی از مهم‌ترین ملاکهاست.

این مسئول با تاکید بر ضرورت استانداردسازی لازم در استخرهای آب کشاورزی، اظهار کرد: در صورت رعایت نشدن استانداردها در این زمینه، به هیچ عنوان اجازه آبگیری این استخرها صادر نمی‌شود و ما برای نظارت دقیق‌تر بر این کار، ناظران مقیم در شهرستان و استان داریم که بطور دائم در حال تهیه گزارش از وضعیت ساخت این استخرها هستند.

حاتمی زاده ضمن بیان این که رعایت استانداردهای حفاظتی استخرهای بتنی و «ژئوممبران» هیچ تفاوتی وجود ندارد، گفت: هر استخر کشاورزی دارای بیش از ۱.۵ متر عمق، باید این قانون را رعایت کند و در تمام استخرها، رعایت مسائل حفاظتی توسط مالکان استخر الزامی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا