یزدفردا: دانشمندان کره‌ای با استفاده از دانه‌های برنج برای کشت سلول‌های ماهیچه و چربی گاو، به یک برنج گوشتی غنی از پروتئین حیوانی رسیده‌اند.

به گزارش یزدفردا: پژوهشگران کره جنوبی موفق شده‌اند سلول‌های گوشت گاو را در دانه‌های برنج کشت کنند. آن‌ها «برنج گوشتی» خود را یک قدم بزرگ به‌سمت یک منبع پروتئین پایدار، ارزان و دوستدار محیط‌زیست می‌دانند که می‌تواند جایگزین دام‌های امروزی شود.

«جینکی هونگ» (Jinkee Hong) از دانشگاه یانسه سئول، می‌گوید برنج گوشتی آن‌ها اولین محصول در نوع خود است. آن‌ها نتایج خود را در ژورنال Matter منتشر کرده‌اند. پژوهشگران در این مطالعه از دانه‌های برنج به‌عنوان یک پایه برای کشت سلول‌های ماهیچه و چربی حیوان استفاده کرده‌اند.

پژوهشگران برای ساخت برنج گوشتی، ابتدا دانه‌های برنج را آغشته به آنزیم می‌کنند تا یک محیط بهینه برای رشد سلول ایجاد شود. سپس سلول‌های گاو که برای رشد در برنج کِشت داده شده‌اند، به خورد دانه‌های برنج می‌روند. محصول نهایی دانه‌های برنجی به رنگ صورتی است.

برنج گوشتی در مقایسه با دیگر گوشت‌های مصنوعی

دانشمندان کره‌ای اولین کسانی نیستند که روی محصولات گوشتی آزمایشگاهی کار کرده‌اند. برای مثال، در سنگاپور گوشت‌های مرغ و مارماهی کِشت‌شده برپایه سویا در بازار فروخته می‌شوند.

اما هونگ می‌گوید مزیت برنج نسبت به سویا و مغزهای دیگر این است که افراد کمتری به برنج حساسیت دارند. او می‌گوید اگر محصولشان با موفقیت به فرآورده‌های غذایی تبدیل شود، یک منبع پروتئین خوب برای مکان‌هایی خواهد بود که پرورش دام در آن‌ها ممکن نیست.

این برنج ۸ درصد بیشتر از برنج‌های معمولی پروتئین و ۷ درصد بیشتر چربی دارد. ۱۸ درصد پروتئین این محصول از نوع پروتئین حیوانی است که آن را به یک منبع غنی برای آمینواسیدهای ضروری تبدیل می‌کند. قیمت این محصول ۲ دلار به‌ازای هر کیلوگرم بوده و ردپای کربن آن بسیار کمتر از محصولات گوشتی سنتی است.

چالش اصلی این برنج این است که بتواند با طعم و بافت گوشت و برنج واقعی رقابت کند. هونگ می‌گوید این محصول مزه گوشت و پروتئین‌های گیاهی دارد. همچنین ردی از طعم کَره در آن وجود دارد و کمی خشک است. افرادی که طعم این محصول را چشیده‌اند از آن رضایت دارند، اما می‌گویند هنوز نمی‌تواند با طعم و بافت گوشت واقعی رقابت کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا