یزدفردا: شفافیت بسیار پایینی درباره مواد شیمیایی به‌کاررفته در زنجیره‌های تأمین پلاستیک‌ها وجود دارد. متخصصان می‌گویند یک معاهده جهانی می‌تواند این مسئله را حل کند.

به گزارش یزدفردا: طبق این گزارش، یک-چهارم این مواد شیمیایی درون پلاستیک احتمالاً برای سلامت انسان و محیط‌زیست خطرناک هستند. شورای تحقیقات نروژ این گزارش را در راستای تلاش دولت‌ها برای تنظیم اولین معاهده جهانی نظارت بر آلودگی پلاستیک تهیه کرده است. حدود 400 میلیون تن زباله پلاستیکی هر سال تولید می‌شود.

نویسندگان گزارش فوق می‌گویند ما باید برای حل مشکل آلودگی پلاستیک، به چرخه کامل پلاستیک‌ها در طبیعت نگاه کنیم و مسئله مواد شیمیایی را در نظر داشته باشیم. این چرخه از این رو شکل می‌گیرد که مواد شیمیایی پلاستیک‌ها می‌توانند وارد آب و غذا شوند.

پژوهشگران حالا می‌توانند صدها، یا حتی هزاران ماده شیمیایی پلاستیک را در بدن انسان‌ها پیدا کنند. می‌دانیم که برخی از این مواد با عواقب شدید سلامت ارتباط دارند. این عواقب عبارتند از مشکلات بارداری و بیماری‌های قلبی‌عروقی.

عدد 16000 مربوط به تمام انواع پلاستیک می‌شود. در یک وسیله پلاستیکی روزمره، معمولاً صدها یا هزاران ماده مختلف وجود دارد. به‌نظر می‌رسد که این عدد همچنان نگران‌کننده است.

تنها ۶ درصد از مواد شیمیایی به‌کاررفته درون پلاستیک‌ها تحت نظارت قانونی هستند.

حل مسئله آلودگی پلاستیک

این گزارش می‌تواند یک چارچوب خطر جدید ایجاد کند. چارچوب موجود، تماس واقعی انسان‌ها و محیط‌زیست با پلاستیک را نادیده می‌گیرد و از این جهت، یک چشم‌انداز ناقص برای مردم و قانون‌گذاران ایجاد کرده است.

صنایع پلاستیک اعلام کرده‌اند که هرگونه معاهده‌ای در سطح جهانی باید مروج بازیافت و استفاده مجدد از پلاستیک‌ها باشد. اما نویسندگان مقاله می‌گویند تنها از طریق کنترل پسماندهای پلاستیکی نمی‌توان از انسان‌ها و محیط‌زیست محافظت کرد. پیش‌تر نیز دانشمندان هشدار داده بودند که بازیافت و استفاده مجدد، راه‌حل‌های ثانویه برای آلودگی پلاستیک هستند.

دانشمندان می‌گویند شفافیت بیشتری درباره انواع مواد شیمیایی (شامل افزودنی‌ها، ناخالصی‌ها و تسهیل‌کننده‌ها) که در تولید و بازیافت پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند لازم است.

نویسندگاه گزارش فوق می‌گویند یک-چهارم مواد شیمیایی شناسایی‌شده فاقد اطلاعات پایه شیمیایی درباره ماهیت خود هستند.

ریشه اصلی این مسئله، پیچیدگی شیمیایی پلاستیک‌ها است. در اغلب موارد، تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از زنجیره‌های عرضه بسیار پیچیده می‌گیرند و خودشان نیز نمی‌دانند آن‌ها حاوی کدام مواد شیمیایی هستند.

تنها ۶ درصد از مواد شیمیایی موجود در دنیا تحت نظارت مقررات هستند. متخصصان می‌گویند بدون فشار قانونی، انگیزه‌ای برای کشف مواد موجود در پلاستیک‌ها وجود ندارد.

یک معاهده جهانی پلاستیک می‌تواند نقطه شروعی برای حل این مسئله باشد. مذاکرات این معاهده ماه آینده در اتاوا در کانادا برگزار خواهد شد. قرار است در این مذاکره، معاهده اولیه‌ای که ماه دسامبر در کره جنوبی تنظیم شد، نهایی گردد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا