یزدفردا: «آدام ریس» فیزیکدان برنده جایزه نوبل می‌گوید، بسیاری ازچیزهایی که ما فکر می‌کردیم درمورد جهان می‌دانیم ممکن است اشتباه بوده باشد.

به گزارش یزدفردا: برای مدت طولانی، دانشمندان معتقد بودند که درک می‎کنند که جهان با چه سرعتی درحال رشد است. اما هر چه بیشتر یاد می‌گیرند، به‌نظر می‌رسد که این نظریه‌ها به سرعت خود جهان درحال گسترش هستند!

اساساً «ثابت هابل» سرعت انبساط جهان را اندازه می‌گیرد. پس مشکل کجاست؟ ابزارهای مختلف مقادیر متفاوتی را برای آن ارائه می‌کنند و چیزی که به عنوان «تنش ثابت هابل» شناخته می‌شود، ایجاد می‌شود.

این تناقض یک احتمال جالب را ایجاد می‌کند. همانطور که «آدام ریس» فیزیکدان برنده جایزه نوبل در وبلاگ ناسا توضیح می‌دهد، بسیاری ازچیزهایی که ما فکر می‌کردیم درمورد جهان می‌دانیم ممکن است اشتباه بوده باشد.

آدام ریس فیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز گفت: «ما اکنون طیف وسیعی از آنچه هابل مشاهده کرده است را در بر گرفته‌ایم و می‌توانیم با اطمینان بسیار بالا این خطای اندازه‌گیری را به‌عنوان علت تنش هابل رد کنیم.»

دانشمندان در سال 2023 با تلسکوپ وب به اعماق کیهان نگاه کردند تا اعداد پیچیده هابل را تأیید کنند. اما وقتی تلسکوپ جدیدتر یافته‌های اسبق خود را تأیید کرد و این اختلاف را عمیق‌تر کرد، متحیر شدند.

یکی از احتمالات برای این تناقض شگفت‌انگیز می‌تواند ازدحام ستارگان باشد. این خطای دید زمانی رخ می‌دهد که تلسکوپ‌های فضایی ستارگان بیشتری را نسبت به توانایی خود می‌بینند. بنابراین ممکن است بر اندازه‌گیری‌های انبساط تأثیر بگذارد زیرا نور ستارگان اساساً دید آنها را منحرف می‌کند.

غبار ستاره‌ای این اثر را حتی قوی‌تر می‌کند، اما همانطور که ناسا توضیح می‌دهد، وب باید بتواند نویز را قطع کند و با تصویربرداری دقیق‌تر، فاصله را اندازه‌گیری کند.

همانطور که ریس حدس می‌زند، ممکن است چیزی بزرگتر از جمع نشدن‌ اعداد در جریان باشد. او به ناسا گفت: «با نادیده گرفتن‌ خطاهای اندازه‌گیری، آنچه باقی می‌ماند این است که احتمال واقعی و هیجان‌انگیزی وجود دارد. آن هم این است که ما جهان را به اشتباه درک کرده‌ایم.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا