یزدفردا: ایران در جریان شکایت از ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، از شرکت ایلان ماسک خواست دستگاه‌های فعال در ایران را غیرفعال کند.

به گزارش یزدفردا: طی فرایند رسیدگی به پرونده شکایت ایران از استارلینک در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (به اختصار ITU) در روز دوشنبه 7 اسفند، دولت کشور ضمن ارائه اسنادی جدید، خواستار قطع دسترسی به استارلینک به محض فعال‌سازی آن توسط کاربران در ایران شد.

به گفته نمایندگان ایرانی، بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی، این شرکت ایلان ماسک برای ارائه استارلینک در ایران هم باید مجوز رسمی کسب کند و در مقطع کنونی فعالیت این سرویس در ایران به معنای نقض قوانین توسط شرکت ارائه‌دهنده است. پیش‌تر ITU ممنوعیت ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران را اطلاع‌رسانی کرده بود.

این در حالی است که شرکت ارائه‌دهنده استارلینک پیش از این به دو نکته تعیین‌کننده در این باره اشاره کرده بود؛ اول این‌که با توجه به سیاست‌های آن، امکان خرید دستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای شهروندان ایرانی وجود ندارد و همچنین آن‌ها نمی‌توانند موقعیت مکانی همه دستگاه‌های متصل به شبکه ماهواره‌ای استارلینک را رصد کنند تا بتوانند از انتقالشان به مناطق دیگر مطلع شوند.

با وجود این، ایران متذکر شد کاربران ایرانی پس از فعال‌سازی ترمینال Starlink پیامی به فارسی و انگلیسی دریافت می‌کنند مبنی‌ بر این‌که اطلاعات کاربر در برابر دولت‌ها و نهادهای نظارتی محفوظ است. از این رو، دولت ایران ادعای اسپیس ایکس مبنی بر ناتوانی در رصد موقعیت مکانی ترمینال‌ها را نمی‌پذیرد.

نتیجه‌گیری نهایی نمایندگان ایرانی این بود که نه تنها تجهیزات استارلینک نباید به شهروندان ایرانی فروخته شود، بلکه دستگاه‌های فعال در ایران هم باید مطابق قوانین بین‌المللی غیرفعال شوند.

اسپیس ایکس با سرعت بالایی توسعه اینترنت ماهواره‌ای را دنبال می‌کند و اخیراً حتی در صفحه رسمی این شرکت در ایکس (توییتر سابق)، فراهم شدن امکان اتصال مستقیم گوشی های معمولی به اینترنت ماهواره‌ای اعلام شد. این دستاوردی چشمگیر است که از آن به‌عنوان انقلابی در حوزه ارتباطات یاد می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا