یزدفردا: تصورش را بکنید که یک کامیون در جاده جلوی شما حرکت می‌کند و به‌جای موتور دیزلی و استفاده از گازوئیل به‌عنوان سوخت، یک رآکتور هسته‌ای و مقداری هم اورانیوم دارد. به‌عبارت ساده‌تر، جلوی شما یک رآکتور هسته‌ای در حال حرکت است!

به گزارش یزدفردا: ایده‌ای که شاید یک روز عملی شود؛ درست مانند کشتی‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای که با این انرژی پاک کیلومترها را در اقیانوس‌ می‌پیمایند.

یک استارت‌آپ هسته‌ای به نام «نانو انرژی» طرحی ارائه کرده تا بتوان به مصاف آلودگی هوا رفت. متخصصان این شرکت می‌گویند اگر از ریزرآکتورها در کامیون‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم میزان کربن هوا را کاهش دهیم. هرچند که میکرورآکتورها دارای مزایای زیادی هستند، اما نیاز به فناوری پیشرفته و اقدامات ایمنی و امنیتی خاص دارند تا از مخاطرات مربوط به استفاده از انرژی هسته‌ای جلوگیری شود.

رآکتورهای کوچک مدولار (SMR) و ریزرآکتورها نسخه‌های کوچک ‌شده رآکتور شکافت هسته‌ای هستند. این رآکتورها معمولاً از فناوری‌های پیشرفته‌تر و مدرن‌تری برخوردار هستند و به‌طور معمول برای اهداف خاصی مانند تامین انرژی برق برای مناطق دورافتاده، تامین انرژی برای سفینه‌های فضایی یا حتی تامین گرما و برق برای مصارف صنعتی کاربرد دارند. البته آنها در یک حوزه دیگر نیز حاضر هستند. رآکتورهای مدولار کوچک و ریزرآکتورها با ظرفیت تولید برق کمتر از ۲۰ مگاوات می‌توانند به تامین انرژی برای رفتن به مکان‌های دوردست با انرژی پاک کمک کنند. این فناوری مشابه رآکتورهای هسته‌ای است که در کشتی‌ها و زیردریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا