در آستانه سفر به مقر سازمان ملل صورت گرفت:
گفتگوي رييس جمهور با شبكه ان بي سي آمريكا



ملت ايران هميشه اهل گفتگو و منطق است/ ايران به اوباما براي ايجاد تغييرات اساسي در سياست هاي آمريكا كمك مي كند/ همه دارندگان سلاح هاي اتمي و شيميايي و بيولوژيك بايد خلع سلاح شوند/ عدالت همه مسائل را حل خواهد كرد/امروز افكار عمومي، انديشه، منطق و فرهنگ در جهان حاكم است/ فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران هيچگاه تعطيل نمي شود/ شرايط جهان به نفع انديشه هاي متعالي و انساني ملت ايران در حال حركت است/ توانايي موشكي ايران براي دفاع كامل كافي است/ قانون، نهادهاي قانوني و راي مردم در ايران حاكم است/ انگليس و برخي دولتمردان آمريكا بايد اشتباهات خود در زمان انتخابات ايران را جبران كنند/ دوران تسلط بر افكار عمومي جهان با استفاده از بازي هاي رسانه اي به پايان رسيده است/ امام مهدي (عج) و حضرت مسيح (ع) با هم دنيا را پر از صلح خواهند كرد/ آزادترين نوع بيان در ايران است/ صهيونيست ها اجازه نمي دهند تغييرات در آمريكا ايجاد شود/ پيام ملت ايران انساني و دعوت به منطق و عدالت است

رييس جمهور در آستانه سفر به مقر سازمان ملل متحد با شبكه "ان بي سي" آمريكا گفتگو كرد و به پرسش هاي مجري شبكه "ان بي سي" در حوزه هاي مختلف منطقه اي و بين المللي پاسخ گفت.

ملت ايران هميشه اهل گفتگو و منطق است
ان.بي.سي : آقاي رييس جمهور ما الان در لحظات خطيري هستيم در لحظات خطير تاريخي اينكه ممكن است ايران و آمريكا يك گفتگوهايي را شروع كنند شما چه انتظاراتي از ايالات متحده در اين لحظات خطير تاريخي داريد؟
رييس جمهور - بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم‌ عجل‌ لوليك‌ الفرج‌ والعافيه والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدين‌ بين يديه
من ابتدا يك سلام گرم دارم به مردم آمريكا و براي آنها و همه ملت ها آرزوي سلامتي و سعادت دارم همانطور كه اشاره كرديد جهان در آستانه تحولات بزرگ است يك دوران به پايان رسيده و دوران جديدي آغاز شده مناسباتي كه بيش از 60 سال بر دنيا حاكم بودند اينها به پايان راه رسيدند و بايد مناسبات جديدي بر مباني جديدي بر پا شود تا جهان به سمت صلح و آرامش حركت كند ما هميشه اهل گفتگو و منطق بوديم امروز هم همان است به نظر من براي ما اتفاق خاصي نمي افتد اما اميدوارم هر اتفاقي كه مي افتد به نفع ملت ها به نفع صلح و برادري و دوستي در جهان باشد.

ايران به اوباما براي ايجاد تغييرات اساسي در سياست هاي آمريكا كمك مي كند
ان.بي.سي : به نظر مي رسد كه شما معتقديد كه پرزيدنت اوباما كسي هست كه مي توانيد باهاش كار كنيد و معامله كنيد شما احساستون و نظرتون درباره رييس جمهور آمريكا چيست؟
-رييس جمهور: البته من واژه معامله را در مراودات بين المللي نمي پسندم ما فكر مي كنيم بايد همكاري و همراهي را به جاي معامله بگذاريم صلح و امنيت و دوستي چيزي نيست كه بدون همكاري صادقانه به وجود بيايد همه بايد صادقانه همكاري كنند و همراهي كنند آقاي اوباما با شعار تغيير وارد عرصه مديريت شدند ما هم از اين شعار استقبال كرديم مردم آمريكا هم استقبال كردند ما فكر مي كنيم هم دنيا و هم سياست هاي آمريكا نيازمند تغييرات جدي و اساسي هستند و اعلام هم كرديم اگر تغييرات اساسي اتفاق بيفتد استقبال مي كنيم و كمك مي كنيم كه اين اتفاق بيفتد من فكر مي كنم آقاي اوباما كسي است كه اگر اراده بكند كه تغييراتي را ايجاد بكند گر چه با مشكلات سنگيني مواجه خواهد بود اما مي تواند بخشي از آن چيزي را كه اعلام كرده محقق بكند.توي اين هشت نه ماهي كه ايشان به عنوان رييس جمهور هستند ما شاهد تغييرات جزيي در ادبيات سياسي هستيم و بعضي كارهاي معمولي كه در جاي خودش مهم است اما كاري نيست كه در مناسبات جهاني تاثير تعيين كننده داشته باشد اميدواريم كه ايشان به سمت تغييرات اساسي حركت بكنند ما هم منتظريم.

همه دارندگان سلاح هاي اتمي و شيميايي و بيولوژيك بايد خلع سلاح شوند
ان.بي.سي : آقاي اوباما مي گويند كه ما مي خواهيم جهان را يك جهان امن تري ايجاد بكنيم و در اين زمينه بعضي از كشورها دارند كمك مي كنند آيا شما ممكن است نظرتان را تغيير بدهيد و در مورد موضوعات هسته اي و برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران صحبت بكنيد؟ اگر نمي خواهيد در اين مورد صحبت كنيد كه اعلام كرديد چه چيزي را مي خواهيد در موردش صحبت بكنيد چه چيزي را مي خواهيد در موردش مذاكره بكنيد كه بتواند يك موضوع درجه اول براي جهان و براي امنيت جهان باشد؟
- رييس جمهور: ما فكر مي كنيم اينكه يك كشوري يا دو كشور فكر كند كه صاحب جهان هستند و آنها هستند كه تصميمات مهم جهان را مي گيرند و بقيه بايد با آنها همراهي بكنند اين دورانش به پايان رسيده امنيت جهاني جز با مشاركت واقعي همگاني امكان پذير نيست ما به شدت مخالف درگيري ها ، اشغالگري ها و توسعه سلاح هاي گوناگونيم فكر مي كنيم همه كساني كه سلاح هاي اتمي و شيميايي و بيولوژيك دارند اينها بايد خلع سلاح بشوند هر كس كه هست و آنهايي كه تعداد بيشتري بمب دارند آنها بايد زودتر خلع سلاح بشوند البته مسائل اقتصادي هست مسائل سياسي هست امروز دنيا با چالش هاي سنگين اقتصادي و فرهنگي مواجه است اينها فقط با همكاري و همراهي قابل حل است اما اگر يك دولتي خيال كند كه او محور و او تصميم مي گيرد و ديگران را با خود مي سنجد اين اشتباه است و اين نتيجه نخواهد داد.

عدالت همه مسائل را حل خواهد كرد
ان.بي.سي : شما در مورد اين نياز صحبت كرديد كه جهان بايد خلع سلاح بشود و در عين حال ايران در آستانه رسيدن و دستيابي به سانتريفيوژهايي است كه در راستاي همان برنامه اتمي اش هست شما همچنين ضربت خانه هاي موشك هاي خود را افزايش داديد و يكي از نگراني هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي اين است كه هنوز نتوانسته به برخي از برنامه هاي شما دست پيدا بكند و بفهمد كه آيا ايران در صدد يافتن سلاح هاي هسته اي هست يا نيست و نتوانسته اين مطالعات را انجام دهد.
-رييس جمهور: ما فعاليت هايمان صلح آميز است آژانس هم بارها اين را تاييد كرده و در چارچوب آژانس كارمان را ادامه مي دهيم اما فكر مي كنيم خطر، كلاهك هاي اتمي است كه در آمريكا و در انگليس و در بعضي كشورها انبار شده و بعضي از دولت ها هم خيال مي كنند كه اينها منشاء اقتدار آنها است و با اتكا به سلاح اتمي مي خواهند بر دنيا حكمراني كنند ما فكر مي كنيم اگر عدالت باشد همه مسائل حل خواهد شد.

برخي قدرت هاي زورگو مسابقه تسليحاتي را براي پر كردن جيب سرمايه داران راه مي اندازند
ان.بي.سي : آژانس مي گويد كه پاسخ به اين سوال بسيار مهم است كه آيا بتوانند تعيين بكنند ايران در واقع در راستاي حركت به سمت دستيابي به سمت سلاح هسته اي نيست اگر اين يك نگراني واقعي بايد در رابطه با سلاح هسته اي ممكن است مصر و عربستان سعودي هم به دنبال اين باشند كه به سلاح هسته اي دست پيدا بكنند آيا شما فكر نمي كنيد كه يك مسابقه تسليحاتي در اين منطقه اي كه دچار بي ثباتي است بتواند به زيان مردم ايران و به زيان جامعه جهاني باشد.
- رييس جمهور: چه كساني از صدام عليه ايران حمايت كردند چه كساني امروز مردم فلسطين را مي كشند چه كساني قراردادهاي دهها ميليارد دلاري سلاح با بعضي از كشورهاي منطقه مي بندند ما فكر مي كنيم مسابقه تسليحاتي را همان دو سه كشوري كه اسم بردم راه مي اندازند براي پر كردن جيب سرمايه داران و اين همان روش غلطي است كه به نتيجه نخواهد رسيد بالاخره معلوم است كه بودجه نظامي آمريكا به تنهايي نزديك به 200 برابر كل بودجه ايران است در حالي كه جمعيت آمريكا 4 برابر جمعيت ايران است بودجه نظامي آمريكا 3 برابر كل بودجه نظامي روسيه ، چين ، ژاپن و ايران است يعني همه اينها را با هم جمع بزنيم بودجه نظامي آمريكا سه برابر است خيلي روشن است كه چه كساني مسابقه تسليحاتي راه مي اندازند. به نظرم بايد همين فكرها عوض شود اگر دولت آمريكا هم مي خواهد نقش جديدي را ايفا كند و موثر باشد در دنيا بايد نگاهش را عوض كند اول زرادخانه هاي اتمي آمريكا منهدم شود ، انگليس منهدم شود آنوقت هيچ كس در دنيا نسبت به صداقت دولت آمريكا ترديد نخواهد كرد.

آژانس انرژي اتمي طبق مقررات و بدون تاثير پذيري از فشارهاي سياسي عمل كند
ان.بي.سي : سازمان ملل مي گويد كه شما مي گوييد ايران در حال دستيابي به سلاح هسته اي نيست حالا اگر شما اين كار را انجام نمي دهيد ولي ديگران فكر مي كنند كه داريد انجام مي دهيد و اينكه شما داريد امنيت جهان و امنيت كشورتان را به خطر مي اندازيد اين يكي از سوال هاي مهم آژانس است كه بداند كه واقعا اين كار دارد انجام مي شود يا نه ؟
- تا آنجايي كه آژانس طبق مقررات و بدون تاثير پذيري از فشارهاي سياسي عمل بكند ما با آژانس همراهي مي كنيم اما هر گاه تمايلات سياسي بعضي از كشورها بخواهد جاي مسايل حقوقي را بگيرد پاسخ ما خيلي روشن است فكر مي كنم مسايل هسته اي ما روشن است و نياز به توضيح ندارد.

همه ملت ها، دولت آمريكا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستي مي دانند
ان.بي.سي : اگر اسرائيل به ايران حمله كند و ايالات متحده بگويد كه با اين حمله موافق نبوده آيا شما باور مي كنيد كه اسرائيل سر خود و بنا به تصميم خودش عمل كرده است.
- رييس جمهور: امروز خيلي معلوم است كه اين رژيم غير قانوني و آدم كش و كودك كش و زن و بچه كش تحت امر كساني است كه در مراكز اقتصادي و سياسي اروپا و آمريكا نشسته اند از نگاه ما رژيم صهيونيستي فاقد موجوديت مستقل است اصل تاسيسش ادامه حياتش و تمام جنايت هايي كه مي كند متكي به همان صاحبان سرمايه و كارخانجات اسلحه سازي در آمريكا و اروپا است اما بعيد مي دانم كه آدم بي عقلي چه در رژيم صهيونيستي يا در بين سرمايه داران پيدا شود كه بخواهد چنين كار خطايي را مرتكب شود پاسخ ايران از قبل معلوم است و البته حتما نه تنها ملت ايران بلكه همه ملت ها دولت آمريكا را مسوول جنايات رژيم صهيونيستي مي دانند همين الانش هم مي دانند الان وقتي در غزه رژيم صهيونيستي جنايت مي كنند ملت هاي دنيا دولت انگليس و بعضي از سياستمداران و سرمايه داران آمريكايي را مسوول اين جنايت ها مي دانند نه اين افرادي را كه مثل عناصر خيمه شب بازي در برابر صحنه فقط بازيگري مي كنند.

واكنش ايران به متجاوزان پشيمان كننده است
ان.بي.سي : واكنش ايران به چنين حمله اي چه خواهد بود اگر اتفاق بيفتد؟
- رييس جمهور: واكنش ما پشيمان كننده است.

امروز افكار عمومي، انديشه، منطق و فرهنگ در جهان حاكم است
ان.بي.سي : آيا شرايطي است كه ايران بخواهد براساس آن برنامه سلاح هاي خودش را دنبال بكند؟
- رييس جمهور: ما سلاح اتمي را متعلق به نسل قبل و عصر قبل مي دانيم امروز آن چيزي كه براي يك ملت قدرت مي آورد قدرت فرهنگي و انساني است نفوذ فرهنگي است منطق انساني است اگر سلاح اتمي مي توانست كمك بكند حتما دولت آقاي بوش را در عراق و در افغانستان نجات مي داد اگر سلاح اتمي مي توانست از فروپاشي اتحاد شوروي جلوگيري مي كرد و اگر سلاح اتمي مي توانست از شكست رژيم صهيونيستي جلوگيري مي كرد آن چيزي كه امروز در دنيا حاكم است افكار عمومي است ، انديشه است، منطق و فرهنگ است . ملت ما هيچ وقت نياز به سلاح اتمي ندارد در جنگ عراق عليه ايران كه دولت وقت آمريكا و جمعي از دولت هاي اروپايي از صدام حمايت مي كردند؛ در آن زمان هم ملت ما نياز به اين سلاح ها نداشت و از خودش دفاع كرد. ما نيازي به سلاح هاي اتمي نداريم. ما بدون آن هم قادريم از خودمان دفاع كنيم .

فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران هيچگاه تعطيل نمي شود
ان.بي.سي : ببخشيد آيا مي توانم فرض بكنم كه پاسخ به اين سوال يك سناريويي است كه ممكن است شما ايران را به سوي هسته اي شدن حركت بدهيد و پاسخ به اين سوال را مي خواستم بدانم منفي هست يا نيست.
- رييس جمهور: اگر منظورتان براي مصارف صلح آميز است اين هيچگاه در ايران تعطيل نخواهد شد اما اگر منظورتان سلاح است ما هيچ نيازي به سلاح نداريم و در برنامه هاي ما هم قرار ندارد.

شرايط جهان به نفع انديشه هاي متعالي و انساني ملت ايران در حال حركت است
ان.بي.سي : من در مورد غني سازي اورانيوم صحبت مي كنم آيا سناريويي هست كه ايران بخواهد جريان را تغيير بدهد و در راستاي ايجاد يك بمب هسته اي حركت بكند و شما گفتيد كه نيازي به سلاح هسته اي نداريد و مخالف چنين ايده اي هستيد سوال من اين است كه آيا سناريويي هست كه ايران بخواهد در آن راستا حركت كند يعني شرايطي پيش بيايد كه ايران بخواهد در آن راستا حركت كند و شما پاسختان به اين سوال منفي بود؟
- رييس جمهور: ما هيچ نيازي نمي بينيم شرايط جهان هم به نفع انديشه هاي متعالي و انساني ما در حال حركت است ما فكر مي كنيم آن كساني كه سلاح هاي اتمي انبار كردند به زودي بايد هزينه هاي زيادي بپردازند تا از شر آنها خلاص شوند.
ان.بي.سي : ممكن است مردم اين نظر را داشته باشند كه شما پاسخ منفي را نداديد و من مي خواستم مطمئن بشوم كه پاسخ شما به اين سوال منفي بوده؟
- حالا شما هر جوري كه دوست داريد مي توانيد برداشت كنيد.

توانايي موشكي ايران براي دفاع كامل كافي است
ان.بي.سي : الان ايران توانايي موشكي اش تا چه اندازه است و برد اين توانايي موشكي تا كجا هست.
- رييس جمهور: بالاخره در حدي كه بتوانيم از خودمان به طور كامل دفاع كنيم. از هر نقطه اي كه عليه ما شليك شود در اطراف ما قادريم از خودمان دفاع كنيم. انتظار نداريد كه از مراكز موشكي ما بازديد بكنيد.
ان.بي.سي : البته من خيلي دوست دارم كه اين اجازه را داشته باشم. خيلي مايلم اين فرصت را داشته باشم.
- رييس جمهور: علاقه خوبي است اميدوارم در آينده قسمتتان شود

اروپا بايد در نهايت در كنار ايران و همراه ايران باشد
ان.بي.سي : آيا موشك هاي شما به اروپا هم مي رسد يا نه؟ چون گزارش هايي بوده كه آمريكا برنامه سپر موشكي خود را در لهستان و چك لغو مي كند و مي خواستم بدانم كه آيا برنامه موشك هاي شما آنطور كه تخمين زده مي شد پيشرفت نداشته كه بتواند به اروپا برسد واكنش شما نسبت به اين خبر چيست كه آمريكا اين برنامه را لغو كرده است.
- رييس جمهور: ما استقبال مي كنيم يعني اين را يك نشانه اي از اراده براي تغيير مي دانيم . اصولا ما از ناحيه اروپا هيچ خطري را احساس نمي كنيم ما فكر مي كنيم اروپا بايد در نهايت در كنار ايران و همراه ايران باشد اين اتفاق خواهد افتاد بالاخره همه بايد در دوستي و صلح با هم زندگي كنند. ما آرزو داريم كه همه موشك ها در جهان برچيده شود. همه سلاح ها برچيده شود و به جاي آن مدرسه و درمانگاه و بيمارستان ساخته شود اين آرزوي ما است.

قانون، نهادهاي قانوني و راي مردم در ايران حاكم است
ان.بي.سي : نظرتان درباره انتخابات ايران چيست؟
- رييس جمهور: در ايران اظهار نظر آزاد است و هر كس مي تواند نظر خود را داشته باشد . سازوكارهاي انتخاباتي در ايران مستحكم ترين سازوكار است و قانون حاكم است چارچوب هاي قانوني در ايران كاملا روشن است كسي هم اگر نظري داشته باشد در چارچوب قانون مي تواند مطرح بكند ما مشكلي نمي بينيم. معلوم است كه افراد مختلف نظرات مختلف دارند . مردم هم تصميم مي گيرند من فكر مي كنم جسارت پذيرفتن راي مردم مهم تر از جسارت شركت در انتخابات است. سي سال حكومت ايران هميشه حكومت قانوني و مشروع بوده است. قانون و نهادهاي قانوني و راي مردم حاكم بوده اند.

انگليس و برخي دولتمردان آمريكا بايد اشتباهات خود در زمان انتخابات ايران را جبران كنند
ان.بي.سي : حوادث پس از انتخابات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- رييس جمهور: من فكر مي كنم رفتاري كه دولت انگليس و بخشي از دولت آمريكا در مورد انتخابات ما انجام دادند خيلي كار زشتي بود خيلي كار بدي كردند آنها فكر كردند با تبليغات، با تحريك و با تشويق به اغتشاش مي توانند به جمهوري اسلامي آسيب بزنند و آرزوهاي خودشان را برآورده كنند خيلي اشتباه كردند قانون در كشور ما تكليف را روشن كرده و مسووليت ها معلوم است. البته ما تصورمان اين است كه دولت هاي انگليس و برخي دولتمردان آمريكا كه اشتباه كردند دخالت كردند و تحريك كردند؛ امروز مي خواهند جبران كنند. مي خواهند جبران كنند و اميدواريم جبران كنند. انتخابات در ايران پايان يافته است هميشه همين طور بوده است ملت ما يكپارچه است هم 40 ميليون راي دهنده و هم 70 ميليون مردم. باتبليغاتي هم كه مي شود در صفوف ملت ما شكافي اتفاق نمي افتد.

دوران تسلط بر افكار عمومي جهان با استفاده از بازي هاي رسانه اي به پايان رسيده است

يك نكته مهم تر را به شما بگويم واقعا آن دوره اي كه يك دولت هايي مثل انگليس و يا بعضي از سياستمداران آمريكايي خيال كنند با بازي هاي رسانه اي مي توانند افكار عمومي جهان را شكل بدهند و يا خودشان را جاي مردم دنيا بگذارند؛ آن دوران گذشته و به پايان رسيده است. رفتار بعضي از رسانه هاي آمريكايي و انگليسي خيلي بد بود ملت ما خودش بلد است خود را اداره كند نياز به قيم هم ندارد نياز به اين كه كسي برايش دل بسوزاند ندارد.

دعا براي ظهور امام زمان (عج) آرزوي برپايي صلح و برادري در تمام جهان است
ان.بي.سي : در صحبت هاي خود دعا كرديد كه خداوند ظهور حضرت امام زمان (عج) را تعجيل بكند. ارتباط شما همان طور كه قبلا گفتيد با امام زمان (عج) چيست؟ چه ارتباطي داريد؟
- بله من براي ظهور امام زمان (عج) دعا كردم براي اينكه امام زمان (عج) سمبل برپايي عدالت و محبت است. او كه بيايد تمام مشكلات حل خواهد شد. دعا براي امام زمان (عج) در واقع آرزوي برپايي صلح و برادري در تمام جهان است و يك تعهد و تلاش براي تحقق صلح و برادري. همه مي توانند با امام زمان ارتباط داشته باشند همان طور كه مسيحيان با حضرت مسيح ارتباط دارند با حضرت مسيح صحبت مي كنند و مطمئن هستند كه او مي شنود و پاسخ مي دهد بنابراين اين منحصر به من نيست وهر كسي مي تواند گفتگو كند.

امام مهدي (عج) و حضرت مسيح (ع) با هم دنيا را پر از صلح خواهند كرد
ان.بي.سي : شما در صحبت هايتان گفتيد كه ممكن است وقتي ايشان ظهور بكند نبرد نهايي بين خير و شر انجام شود.
- رييس جمهور: من چنين حرفي نزدم . او براي صلح مي آيد. اين حرف هايي كه مي زنند نبرد اتفاق مي افتد نبردهاي گسترده؛ اين حرف هاي صهيونيست ها است. امام مهدي (عج) با علم و انديشه و فرهنگ مي آيد او مي آيد كه جنگ و كينه نباشد . درگيري نباشد. همه را دعوت به برادري مي كند البته با حضرت مسيح، با هم خواهند آمد و به اتفاق هم دنيا را پر از صلح خواهند كرد. اين داستانهايي كه ساخته اند و در دنيا منتشر كرده اند كه جنگ هاي گسترده اتفاق مي افتد دروغ است.

آزادترين نوع بيان در ايران است
ان.بي.سي : عده اي ميخواهند بدانند آيا شما اجازه مي دهيد كه عليه شما اپوزيسيوني وجود داشته باشد و رهبري اپوزيسيون بتواند صحبت كند.
- رييس جمهور: اينجا كه مخالفت بسيار علني و گسترده است . آزادترين نوع بيان در ايران است . البته همه بايد قانون را رعايت كنند بسياري از افراد در اينجا مرزهاي قانوني هم را پشت سر مي گذارند حداقل عليه من هر چيزي كه مي خواهند مي گويند احساس نگراني هم ندارند اما واقعا دولت آمريكا اجازه مي دهد يك اپوزيسيوني باشد كه بخواهد اساس حكومت آمريكا را براندازي كند؟ همه بايد تابع قانون باشند. مشي من خيلي باز است مخالفين من به راحتي و بدون نگراني حرفهايشان را مي زنند مي توانيد نگاهي به مطبوعات بيندازيد ما از اين بابت نگراني نداريم.

تلاش مي كنيم هم ايراني هايي كه در آمريكا هستند و هم آمريكايي هايي كه در ايران هستند؛ آزاد شوند
ان.بي.سي : پدر و مادر سه نفر از كوهنوردان آمريكايي كه تحت بازداشت و توقيف هستند از دولت ايران تقاضا مي كنند كه با رحم بيشتري نسبت به اين موضوع برخورد بكند آيا شما مي خواهيد و اين قصد را داريد كه اين افراد را به عنوان يك ژست انسان دوستانه در هواپيماي خودتان به آمريكا بياوريد.
- رييس جمهور: ما از اينكه اينها دستگير شدند خوشحال نيستيم اما اينها به حريم مرزي ما تجاوز كردند قانون را زير پا گذاشتند و طبق قوانين بايد مجازات شوند اما از شما سوال مي كنم 5 نفر از ديپلمات هاي ما 2 سال در اسارت نيروهاي آمريكايي بودند هيچ تخلفي از قانون نداشتند در اربيل عراق مشغول كار ديپلماتيك خودشان بودند نيروهاي آمريكايي كه در عراق بودند بدون هيچ سندي اينها را دستگير كردند و 2 سال در زندان نگه داشتند همين الان ايراني هايي در آمريكا هستند كه بدون هيچ سندي دستگير شدند فقط به خاطر مواضع سياسي بعضي از دولتمردان و سياستمدارن آمريكايي. اينها هم خانواده دارند اينها هم مادر و همسر دارند. اينها هم انسان هستند. ما فكر مي كنيم كه عادلانه اين است كه همه اينها را با هم ببينيم. ما خوشحال نيستيم كه افرادي در اسارت هستند ولي بالاخره قانون است آيا دولت آمريكا از اين كار غلطي كه در عراق كرد؛ با ژست انسان دوستانه عذرخواهي كرد. من چيزي نشنيدم يا ايراني هايي كه بدون جهت در آمريكا در زندان هستند؛ دولت آمريكا آنها را با يك ژست انسان دوستانه آزاد مي كند. البته ما با يك شرايط برابر حاضريم كارهايي را انجام دهيم.
من با خانواده آمريكايي هايي كه اينجا در زندان هستند ابراز همدردي مي كنم آنها هم بايد بدانند كه اينها قانون را زير پا گذاشتند به طور غيرقانوني وارد مرز شدند و در قوانين ما مجازات اين افراد كاملا شفاف است با اين حال من تلاش خودم را خواهم كرد كه هم ايراني هايي كه در آمريكا هستند آزاد شوند و هم آمريكايي هايي كه در ايران هستند. اميدوارم هر چه زودتر اتفاق بيفتد.

صهيونيست ها اجازه نمي دهند تغييرات در آمريكا ايجاد شود
ان.بي.سي : چه پيامي مي توانيد براي پرزيدنت اوباما داشته باشيد.
- رييس جمهور: ما حرف هايمان را زده ايم ما فكر مي كنيم بايد دنيا را با روش هاي جديد اداره كرد ما اميدواريم كه تغييرات واقعي اتفاق بيفتد آماده ايم كمك هم بكنيم بالاخره سياستي كه باعث مي شود يك ارتشي از 12 هزار كيلومتر دورتر بيايد در منطقه ما غرب و شرق ما را اشغال بكند آدم ها كشته شود اميدواريم اين سياست ها به طور اصولي تغيير كند من امروز گزارشي را مي خواندم كه در دوران اشغال عراق بيش از 650 هزار نفر كشته و زخمي و نزديك 4 و نيم ميليون نفر آواره شدند اين نشان مي دهد سياست نظامي گري دولت هاي آمريكا شكست خورده است. البته ما مي دانيم صهيونيستهايي كه در آمريكا هستند نمي خواهند شرايط عوض شود سود آنها در جنگ است سود آنها در درگيري است آنها البته سنگ اندازي مي كنند و فشار مي آورند كه تغييراتي اتفاق نيفتد اما اگر آقاي اوباما تصميم قطعي داشته باشند كه تغييرات اساسي بدهند ما كمكشان خواهيم كرد و اميد داريم كه موفق شوند.

پيام ملت ايران انساني و دعوت به منطق و عدالت است
ان.بي.سي : هفته ديگر شما در مجمع عمومي سازمان ملل با جهان صحبت خواهيد كرد و تظاهرات گسترده اي هم عليه شما سازماندهي شده است. پيام شما به اين تظاهر كنندگان چه خواهد شد و پيام شما به جهان چه خواهد بود وقتي كه داريد هفته ديگر با آنها صحبت مي كنيد.
- رييس جمهور: حالا هفته آينده منتظر باشيد و مطالب را خواهيد شنيد پيام ما پيام انساني است ما آنها را به منطق و عدالت دعوت مي كنيم. البته هم آنها مي دانند و هم ملت ما مي دانند و همه ملت ها مي دانند اقدامات سياسي محدودي كه تحت هدايت سرويس هاي سياسي انگليس و آمريكا اتفاق مي افتد اينها تاثيري در مناسبات جهان ندارد البته ما هر كس اظهار نظر كند به اظهار نظرها احترام مي گذاريم و به منطق و عدالت و به دوستي و احترام به مردم دعوت مي كنيم. ما بايد به انديشه مردم احترام بگذاريم كسي نبايد تلاش كند نظرش را تحميل كند همه نظراتشان را مطرح مي كنند كه بايد منطقي باشد ملت ها هم انتخاب مي كنند بايد اين حق را به ملت ها بدهيم كه خودشان انتخاب كنند. ان شاءالله موفق باشيد

ان.بي.سي : تشكر مي كنم آقاي رييس جمهور از اينكه با ما صحبت كرديد.


توانايي موشكي ايران براي دفاع كامل كافي است
ان.بي.سي : الان ايران توانايي موشكي اش تا چه اندازه است و برد اين توانايي موشكي تا كجا هست.
- رييس جمهور: بالاخره در حدي كه بتوانيم از خودمان به طور كامل دفاع كنيم. از هر نقطه اي كه عليه ما شليك شود در اطراف ما قادريم از خودمان دفاع كنيم. انتظار نداريد كه از مراكز موشكي ما بازديد بكنيد.
ان.بي.سي : البته من خيلي دوست دارم كه اين اجازه را داشته باشم. خيلي مايلم اين فرصت را داشته باشم.
- رييس جمهور: علاقه خوبي است اميدوارم در آينده قسمتتان شود

اروپا بايد در نهايت در كنار ايران و همراه ايران باشد
ان.بي.سي : آيا موشك هاي شما به اروپا هم مي رسد يا نه؟ چون گزارش هايي بوده كه آمريكا برنامه سپر موشكي خود را در لهستان و چك لغو مي كند و مي خواستم بدانم كه آيا برنامه موشك هاي شما آنطور كه تخمين زده مي شد پيشرفت نداشته كه بتواند به اروپا برسد واكنش شما نسبت به اين خبر چيست كه آمريكا اين برنامه را لغو كرده است.
- رييس جمهور: ما استقبال مي كنيم يعني اين را يك نشانه اي از اراده براي تغيير مي دانيم . اصولا ما از ناحيه اروپا هيچ خطري را احساس نمي كنيم ما فكر مي كنيم اروپا بايد در نهايت در كنار ايران و همراه ايران باشد اين اتفاق خواهد افتاد بالاخره همه بايد در دوستي و صلح با هم زندگي كنند. ما آرزو داريم كه همه موشك ها در جهان برچيده شود. همه سلاح ها برچيده شود و به جاي آن مدرسه و درمانگاه و بيمارستان ساخته شود اين آرزوي ما است.

قانون، نهادهاي قانوني و راي مردم در ايران حاكم است
ان.بي.سي : نظرتان درباره انتخابات ايران چيست؟
- رييس جمهور: در ايران اظهار نظر آزاد است و هر كس مي تواند نظر خود را داشته باشد . سازوكارهاي انتخاباتي در ايران مستحكم ترين سازوكار است و قانون حاكم است چارچوب هاي قانوني در ايران كاملا روشن است كسي هم اگر نظري داشته باشد در چارچوب قانون مي تواند مطرح بكند ما مشكلي نمي بينيم. معلوم است كه افراد مختلف نظرات مختلف دارند . مردم هم تصميم مي گيرند من فكر مي كنم جسارت پذيرفتن راي مردم مهم تر از جسارت شركت در انتخابات است. سي سال حكومت ايران هميشه حكومت قانوني و مشروع بوده است. قانون و نهادهاي قانوني و راي مردم حاكم بوده اند.

انگليس و برخي دولتمردان آمريكا بايد اشتباهات خود در زمان انتخابات ايران را جبران كنند
ان.بي.سي : حوادث پس از انتخابات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- رييس جمهور: من فكر مي كنم رفتاري كه دولت انگليس و بخشي از دولت آمريكا در مورد انتخابات ما انجام دادند خيلي كار زشتي بود خيلي كار بدي كردند آنها فكر كردند با تبليغات، با تحريك و با تشويق به اغتشاش مي توانند به جمهوري اسلامي آسيب بزنند و آرزوهاي خودشان را برآورده كنند خيلي اشتباه كردند قانون در كشور ما تكليف را روشن كرده و مسووليت ها معلوم است. البته ما تصورمان اين است كه دولت هاي انگليس و برخي دولتمردان آمريكا كه اشتباه كردند دخالت كردند و تحريك كردند؛ امروز مي خواهند جبران كنند. مي خواهند جبران كنند و اميدواريم جبران كنند. انتخابات در ايران پايان يافته است هميشه همين طور بوده است ملت ما يكپارچه است هم 40 ميليون راي دهنده و هم 70 ميليون مردم. باتبليغاتي هم كه مي شود در صفوف ملت ما شكافي اتفاق نمي افتد.

دوران تسلط بر افكار عمومي جهان با استفاده از بازي هاي رسانه اي به پايان رسيده است
يك نكته مهم تر را به شما بگويم واقعا آن دوره اي كه يك دولت هايي مثل انگليس و يا بعضي از سياستمداران آمريكايي خيال كنند با بازي هاي رسانه اي مي توانند افكار عمومي جهان را شكل بدهند و يا خودشان را جاي مردم دنيا بگذارند؛ آن دوران گذشته و به پايان رسيده است. رفتار بعضي از رسانه هاي آمريكايي و انگليسي خيلي بد بود ملت ما خودش بلد است خود را اداره كند نياز به قيم هم ندارد نياز به اين كه كسي برايش دل بسوزاند ندارد.

دعا براي ظهور امام زمان (عج) آرزوي برپايي صلح و برادري در تمام جهان است
ان.بي.سي : در صحبت هاي خود دعا كرديد كه خداوند ظهور حضرت امام زمان (عج) را تعجيل بكند. ارتباط شما همان طور كه قبلا گفتيد با امام زمان (عج) چيست؟ چه ارتباطي داريد؟
- بله من براي ظهور امام زمان (عج) دعا كردم براي اينكه امام زمان (عج) سمبل برپايي عدالت و محبت است. او كه بيايد تمام مشكلات حل خواهد شد. دعا براي امام زمان (عج) در واقع آرزوي برپايي صلح و برادري در تمام جهان است و يك تعهد و تلاش براي تحقق صلح و برادري. همه مي توانند با امام زمان ارتباط داشته باشند همان طور كه مسيحيان با حضرت مسيح ارتباط دارند با حضرت مسيح صحبت مي كنند و مطمئن هستند كه او مي شنود و پاسخ مي دهد بنابراين اين منحصر به من نيست وهر كسي مي تواند گفتگو كند.

امام مهدي (عج) و حضرت مسيح (ع) با هم دنيا را پر از صلح خواهند كرد
ان.بي.سي : شما در صحبت هايتان گفتيد كه ممكن است وقتي ايشان ظهور بكند نبرد نهايي بين خير و شر انجام شود.
- رييس جمهور: من چنين حرفي نزدم . او براي صلح مي آيد. اين حرف هايي كه مي زنند نبرد اتفاق مي افتد نبردهاي گسترده؛ اين حرف هاي صهيونيست ها است. امام مهدي (عج) با علم و انديشه و فرهنگ مي آيد او مي آيد كه جنگ و كينه نباشد . درگيري نباشد. همه را دعوت به برادري مي كند البته با حضرت مسيح، با هم خواهند آمد و به اتفاق هم دنيا را پر از صلح خواهند كرد. اين داستانهايي كه ساخته اند و در دنيا منتشر كرده اند كه جنگ هاي گسترده اتفاق مي افتد دروغ است.

آزادترين نوع بيان در ايران است
ان.بي.سي : عده اي ميخواهند بدانند آيا شما اجازه مي دهيد كه عليه شما اپوزيسيوني وجود داشته باشد و رهبري اپوزيسيون بتواند صحبت كند.
- رييس جمهور: اينجا كه مخالفت بسيار علني و گسترده است . آزادترين نوع بيان در ايران است . البته همه بايد قانون را رعايت كنند بسياري از افراد در اينجا مرزهاي قانوني هم را پشت سر مي گذارند حداقل عليه من هر چيزي كه مي خواهند مي گويند احساس نگراني هم ندارند اما واقعا دولت آمريكا اجازه مي دهد يك اپوزيسيوني باشد كه بخواهد اساس حكومت آمريكا را براندازي كند؟ همه بايد تابع قانون باشند. مشي من خيلي باز است مخالفين من به راحتي و بدون نگراني حرفهايشان را مي زنند مي توانيد نگاهي به مطبوعات بيندازيد ما از اين بابت نگراني نداريم.

تلاش مي كنيم هم ايراني هايي كه در آمريكا هستند و هم آمريكايي هايي كه در ايران هستند؛ آزاد شوند
ان.بي.سي : پدر و مادر سه نفر از كوهنوردان آمريكايي كه تحت بازداشت و توقيف هستند از دولت ايران تقاضا مي كنند كه با رحم بيشتري نسبت به اين موضوع برخورد بكند آيا شما مي خواهيد و اين قصد را داريد كه اين افراد را به عنوان يك ژست انسان دوستانه در هواپيماي خودتان به آمريكا بياوريد.
- رييس جمهور: ما از اينكه اينها دستگير شدند خوشحال نيستيم اما اينها به حريم مرزي ما تجاوز كردند قانون را زير پا گذاشتند و طبق قوانين بايد مجازات شوند اما از شما سوال مي كنم 5 نفر از ديپلمات هاي ما 2 سال در اسارت نيروهاي آمريكايي بودند هيچ تخلفي از قانون نداشتند در اربيل عراق مشغول كار ديپلماتيك خودشان بودند نيروهاي آمريكايي كه در عراق بودند بدون هيچ سندي اينها را دستگير كردند و 2 سال در زندان نگه داشتند همين الان ايراني هايي در آمريكا هستند كه بدون هيچ سندي دستگير شدند فقط به خاطر مواضع سياسي بعضي از دولتمردان و سياستمدارن آمريكايي. اينها هم خانواده دارند اينها هم مادر و همسر دارند. اينها هم انسان هستند. ما فكر مي كنيم كه عادلانه اين است كه همه اينها را با هم ببينيم. ما خوشحال نيستيم كه افرادي در اسارت هستند ولي بالاخره قانون است آيا دولت آمريكا از اين كار غلطي كه در عراق كرد؛ با ژست انسان دوستانه عذرخواهي كرد. من چيزي نشنيدم يا ايراني هايي كه بدون جهت در آمريكا در زندان هستند؛ دولت آمريكا آنها را با يك ژست انسان دوستانه آزاد مي كند. البته ما با يك شرايط برابر حاضريم كارهايي را انجام دهيم.
من با خانواده آمريكايي هايي كه اينجا در زندان هستند ابراز همدردي مي كنم آنها هم بايد بدانند كه اينها قانون را زير پا گذاشتند به طور غيرقانوني وارد مرز شدند و در قوانين ما مجازات اين افراد كاملا شفاف است با اين حال من تلاش خودم را خواهم كرد كه هم ايراني هايي كه در آمريكا هستند آزاد شوند و هم آمريكايي هايي كه در ايران هستند. اميدوارم هر چه زودتر اتفاق بيفتد.

صهيونيست ها اجازه نمي دهند تغييرات در آمريكا ايجاد شود
ان.بي.سي : چه پيامي مي توانيد براي پرزيدنت اوباما داشته باشيد.
- رييس جمهور: ما حرف هايمان را زده ايم ما فكر مي كنيم بايد دنيا را با روش هاي جديد اداره كرد ما اميدواريم كه تغييرات واقعي اتفاق بيفتد آماده ايم كمك هم بكنيم بالاخره سياستي كه باعث مي شود يك ارتشي از 12 هزار كيلومتر دورتر بيايد در منطقه ما غرب و شرق ما را اشغال بكند آدم ها كشته شود اميدواريم اين سياست ها به طور اصولي تغيير كند من امروز گزارشي را مي خواندم كه در دوران اشغال عراق بيش از 650 هزار نفر كشته و زخمي و نزديك 4 و نيم ميليون نفر آواره شدند اين نشان مي دهد سياست نظامي گري دولت هاي آمريكا شكست خورده است. البته ما مي دانيم صهيونيستهايي كه در آمريكا هستند نمي خواهند شرايط عوض شود سود آنها در جنگ است سود آنها در درگيري است آنها البته سنگ اندازي مي كنند و فشار مي آورند كه تغييراتي اتفاق نيفتد اما اگر آقاي اوباما تصميم قطعي داشته باشند كه تغييرات اساسي بدهند ما كمكشان خواهيم كرد و اميد داريم كه موفق شوند.

پيام ملت ايران انساني و دعوت به منطق و عدالت است
ان.بي.سي : هفته ديگر شما در مجمع عمومي سازمان ملل با جهان صحبت خواهيد كرد و تظاهرات گسترده اي هم عليه شما سازماندهي شده است. پيام شما به اين تظاهر كنندگان چه خواهد شد و پيام شما به جهان چه خواهد بود وقتي كه داريد هفته ديگر با آنها صحبت مي كنيد.
- رييس جمهور: حالا هفته آينده منتظر باشيد و مطالب را خواهيد شنيد پيام ما پيام انساني است ما آنها را به منطق و عدالت دعوت مي كنيم. البته هم آنها مي دانند و هم ملت ما مي دانند و همه ملت ها مي دانند اقدامات سياسي محدودي كه تحت هدايت سرويس هاي سياسي انگليس و آمريكا اتفاق مي افتد اينها تاثيري در مناسبات جهان ندارد البته ما هر كس اظهار نظر كند به اظهار نظرها احترام مي گذاريم و به منطق و عدالت و به دوستي و احترام به مردم دعوت مي كنيم. ما بايد به انديشه مردم احترام بگذاريم كسي نبايد تلاش كند نظرش را تحميل كند همه نظراتشان را مطرح مي كنند كه بايد منطقي باشد ملت ها هم انتخاب مي كنند بايد اين حق را به ملت ها بدهيم كه خودشان انتخاب كنند. ان شاءالله موفق باشيد

ان.بي.سي : تشكر مي كنم آقاي رييس جمهور از اينكه با ما صحبت كرديد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا