یزدفردا: رشیدی کوچی درباره پدیده خریدوفروش رأی در انتخابات گفت: «موضوع خرید رأی هم همیشه بوده است و اتفاق جدیدی نیست؛ اما اینکه چرا در این دوره خرید رأی اثرگذار است، دلیل دارد. اول اینکه تعدد کاندیدا زیاد بوده و آرا پخش شده و یک نفر اگر هزار رأی هم خریده باشد، می‌توانسته است در نتیجه تأثیرگذار باشد».

به گزارش یزدفردا: جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم، در واکنش به ادعای بداخلاقی‌های انتخاباتی و پول‌پاشی از طرف برخی کاندیداها که انتقاد تعدادی از نمایندگان را در صحن علنی روز گذشته به همراه داشت، به روزنامه شرق گفت: «این شائبه از آنجایی رخ داد که احراز هویت افراد برای رأی‌گیری صرفا با کارت شناسایی و کد ملی انجام شده است. البته من نمی‌گویم تخلفی رخ داده و اظهارنظر دراین‌باره وظیفه دستگاه‌های ذی‌ربط است؛ اما قبلا رأی‌گیری در شناسنامه ثبت می‌شد و مهر می‌خورد و در سامانه هم ثبت می‌شد و اگر به صندوق مراجعه می‌کردید، اول آن را در سامانه چک می‌کردند؛ اما در این انتخابات روند تغییر کرده است».

نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم با بیان اینکه بعد از اصلاح قانون انتخابات روند رأی‌گیری تغییر کرده است، بیان کرد:‌ «‌این تغییر در روند رأی‌گیری این سؤال را ایجاد می‌کند؛ حالا که برای احراز هویت رأی‌دهنده شناسنامه فیزیکی نیست و با ارائه کارت ملی می‌شود کد ملی را وارد دستگاه کرد و رأی داد، بدون اینکه شخص اثری از خودش به جای گذاشته باشد، ایجاد مسئله می‌کند. البته نمی‌گویم این اتفاق افتاده است؛ بلکه مثال می‌زنم».

رشیدی‌کوچی ادامه داد: «به‌عنوان مثال دراین‌صورت اگر اعضای یک شعبه با هم هماهنگ باشند، می‌توانند کدهای ملی متعددی از افرادی را که حضور فیزیکی ندارند، ثبت و برگ رأی را برای آنها صادر کنند. درحالی‌که تا پیش از این باید حتما شناسنامه فیزیکی ارائه می‌شد و اثر انگشت افراد به ثبت می‌رسید».

او همچنین تصریح کرد: «روند فعلی می‌تواند زمینه‌ساز بروز تخلفات شود و برخی همکاران ما که درباره این موضوع معترض بودند، به این نکته اشاره دارند».

این نماینده مجلس یازدهم همچنین درباره پدیده خریدوفروش رأی در انتخابات هم گفت: «موضوع خرید رأی هم همیشه بوده است و اتفاق جدیدی نیست؛ اما اینکه چرا در این دوره خرید رأی اثرگذار است، دلیل دارد. اول اینکه تعدد کاندیدا زیاد بوده و آرا پخش شده و یک نفر اگر هزار رأی هم خریده باشد، می‌توانسته است در نتیجه تأثیرگذار باشد».

او ادامه داد: «درحالی‌که اگر تعداد کاندیدا کم باشد و مشارکت بالا باشد، هزار یا دو هزار رأی خریداری‌شده تأثیری ندارد؛ اما در مشارکت کم و تعدد کاندیدا، هزار رأی خریداری‌شده اثرگذار است».

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ادامه داد: «‌به‌عنوان مثال در حوزه انتخابیه‌ای که نماینده آن با پنج هزار رأی وارد مجلس شده است، حتی ۵۰۰ رأی هم می‌توانسته در نتیجه انتخابات اثرگذار باشد و نتیجه را جابه‌جا کند و این موضوع مهمی است».

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا