یزدفردا: تا این لحظه، نام های محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، مرتضی آقاتهرانی، حمیدرضا حاجی بابایی، سیدمحمود نبویان، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنور و حمید رسایی برای ریاست مجلس مطرح شده است.

به گزارش یزدفردا: با مشخص شدن ترکیب کلی مجلس دوازدهم، از هم اکنون رقابت و لابی های پشت پرده برای تعیین رئیس مجلس آینده آغاز شده است.

چهار جریان اصلی در این آوردگاه سیاسی نقش آفرین خواهند بود:

طیف نخست؛ حامیان رئیس فعلی مجلس هستند که تعدادشان از دور کنونی مجلس کمتر است و در عین حال چهره سیاسی قالیباف نیز به طور قابل ملاحظه ای مخدوش شده است. با این حال، او هنوز جزو مدعیان ریاست مجلس است.

برخی نیز بر این باورند که اگر قالیباف قبل از تشکیل مجلس به این نتیجه برسد که رئیس آن نخواهد شد، از نمایندگی مجلس استعفا می دهد. گزاره ای که هر چند جدی به نظر می رسد ولی هنوز زود است بدان بیش از این پرداخته شود.

جریان دوم، جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو هستند که به نظر می رسد در این دوره، قدرت بیشتری در مجلس دارند ولی آنها نیز برغم این که بیشترین تعداد کرسی های پایتخت را به خود اختصاص داده اند، آنقدر پرتعداد نیستند که بتوانند به تنهایی تکلیف ریاست مجلس را مشخص کنند.

جریان بعدی، اصولگرایان معتدل هستند که این بار تحت عنوان شورای وحدت و با حمایت جریان های سنتی اصولگرایی وارد مجلس شده اند. هر چند از فهرست تهران آنها تنها منوچهر متکی رای آورد ولی در شهرهای دیگر، سهم خوبی از کرسی ها را به دست آورده اند. ضمن این که ارتباطات خوبی هم با طیف های دیگر اصولگرا دارند.

آخرین جریان هم چند ده نفری هستند که در قالب میانه روها وارد مجلس شده اند و احتمالا می توانند یک اقلیت پارلمانی تشکیل دهند. آنها شانسی برای این که کسی از بین خودشان را رئیس مجلس کنند، ندارند ولی حتما برای یارگیری، مورد توجه طیف های دیگر قرار خواهند گرفت چرا که هر سه جریان اصولگرایی مجلس آینده، در انتخاب رئیس، به آرای فرد فرد آنها نیازمند خواهد بود. احتمالا این افراد، تمایل داشته باشند با اصولگرایان سنتی تعامل کنند تا تندروها.

ریاست مجلس به کدام یک از این ۸ نفر می رسد؟ پیش بینی شما چیست؟ نتایج آنلاین نظرسنجی را ببینید

تا این لحظه، نام های محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، مرتضی آقاتهرانی، حمیدرضا حاجی بابایی، سیدمحمود نبویان، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنور و حمید رسایی برای ریاست مجلس مطرح شده است.

هر چند تا شکل گیری مجلس جدید و بررسی اعتبارنامه ها و تعیین هیات رئیسه حدود سه ماه زمان باقی است و تا آن موقع، هر تحولی در این عرصه قابل تصور است ولی در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، این نام ها برای ریاست مجلس نقل محافل سیاسی اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا