یزدفردا: حمید مطهری: توقعات از طارمی توانمند، فشار زیادی به او وارد کرده بود.

به گزارش یزدفردا: نشست هفتگی کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور مهندس مهدی محمد نبی نایب رییس اول فدراسیون و مدیر تیم ملی فوتبال ، حمید مطهری دستیار قلعه نویی، امیر مهدی علوی مدیر روابط عمومی ،برگزار شد. در این نشست که اختصاص به نقد و بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا داشت ابتدا محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه با اشاره به پیروزی دلچسب ملی پوشان فوتبال برابر ژاپن گفت: پیروزی برابر ژاپن این امیدواری را ایجاد کرده بود که تیم ایران بتواند یک پای فینال باشد اما در نهایت فوتبال ما نتوانست بنحو تمام و کمال انتظارات مردم و جامعه ورزش را برآورده کند. تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اظهار امیدواری کرد جامعه ورزش در کنار اقشار مختلف مردم در این انتخابات سرنوشت ساز حضور حداکثری داشته باشند. در ادامه جلسه اعضای کار گروه ورزش متشکل از کارشناسان باسابقه و نویسندگان ورزشی نقد،نظر و دیدگاههای خود را در ارتباط با عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات جام ملت های آسیا بیان کردند. در همین راستا مواردی چون مشکلات در تاکتیک دفاعی، شلوغی نیمکت، کم توجهی بازیکنان به موارد انضباطی و اقدامات غیر حرفه ای آنان در خلال مسابقات، چگونگی تمدید قرارداد کادر فنی، اتخاذ نشدن تاکتیک مناسب برابر تیم قطر و مواردی از این دست مورد اشاره قرار گرفت.

نایب رییس اول فدراسیون سخنران بعدی این نشست بود که در تشریح عملکرد تیم ملی فوتبال و مسائل مطرح شده خاطرنشان کرد: همانطور که اطلاع دارید فدراسیون را در حالی تحویل گرفتیم که مشکلات ریز و درشتی متوجه فوتبال بود. مسائل و کمبودهای مالی هم که همیشه گریبانگیر فدراسیون بوده، در آن مقطع رییس فدراسیون تاکید داشتند من مدیریت تیم ملی را هم بر عهده بگیرم تا حاشیه ها مرتفع شود شخصا خیلی تمایل نداشتم همزمان با نایب رییسی فدراسیون مدیریت تیم ملی را هم بر عهده بگیرم اما پس از مشورت با بزرگان با تمام توان و تجربه ام در خدمت فدراسیون بوده ام.وی ادامه داد: برخی از دوستان در ارتباط با جوانگرایی در کادر فنی نکاتی را مطرح کردند که در پاسخ باید این نکته را یاد آور شوم یکی از ایرادهای اساسی برخی رسانه ها به کی روش این بود که چرا از مربیان جوان، پرانرژی و جوان ایرانی استفاده نمی کند؟ حالا که قلعه نویی از مربیان جوان و با دانش روز استفاده کرده بازهم عده ای ایراد می گیرند که چرا از مربی با تجربه تری استفاده نشده است؟ در ارتباط با تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی باید یادآور شوم که قرار داد قلعه نویی از همان ابتدا تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ منعقد شده بود و اینطور نیست که بعد از جام ملت های آسیا تمدید شده باشد.

مدیر تیم ملی فوتبال در بخش دیگری ازتوضیحات خود تاکید کرد: برخی از دوستان به سیاسی کردن فوتبال اشاره کردند که باید اذعان کنم همه جای دنیا کم و بیش این امر وجود دارد زیرا با توجه فراگیر بودن و تاثیرگذری فوتبال در تمام حوزه ها، طبعا چاشنی سیاست هم در آن وجود دارد و در حال حاضر در ردیف صنعت پنجم دنیا قرار دارد . اینکه تنها نیمکت تیم ملی ما شلوغ بود؟خیر، با توجه به حساسیت مسابقات و هیجان برد و باخت، نیمکت اغلب تیم ها شبیه تیم ما بود. شایعه شده بود فدراسیون هتل محل اقامت را تا پایان مسابقات رزرو کرده بوده در نتیجه پس از بازگشت هم تمام هزینه را پرداخت کرده، در حالیکه چنین امری صحت ندارد. ما محل اقامت را ابتدا تا پایان بازی با سوریه و سپس تا پایان بازی با ژاپن وقطر تمدید کرده بودیم و درصورت حضور در فینال هم قابل تمدید بود ولاغیر .

در ارتباط با عدم توجه بازیکنان خصوصا طارمی به مقررات اولا تمام قوانین و مقررات به آنها یاد آوری شده بود ثانیا اغلب این بازیکنان در تیم های خارجی بازی می کنند و بهتر از هر کسی نسبت به مقررات اشراف دارند با این وجود حساسیت مسابقات و بعضا نوع قضاوت داوران مسائل را تحت الشعاع قرار داده بود. در ارتباط با طارمی که از بازیکنان کلیدی محسوب می‌شوند هم به سبب شرایطی که این بازیکن در محیط و فضای نامناسب رختکن داشت پزشک توصیه کرده بود به خاطر سلامتی حتما باید رختکن را ترک کند.

نبی در پایان سخنان خود تاکید کرد: رییس فدراسیون با جدیت پی گیر استقرار v.a. r در مسابقات لیگ قهر مانان آسیا بود که این بخش مهم انجام شده است و در مسابقات لیگ خلیج فارس این پیگیری بطور مستمر در دستور کار قرار دارد و انتظار می رود موضوع در آینده نه چندان دور محقق شود.

حمید مطهری دستیار سرمربی تیم ملی آخرین سخنران جلسه بود که او نیز به سهم خود به نکاتی اشاره کرد. وی در ارتباط با حضور خود در جمع کادر فنی اظهارداشت: نزدیک به پنجاه سال دارم و بیش از بیست سال است که در کنار تیم های مختلف از پایه تا بزرگسالان کارکرده ام. در همین راستا از تجربیات بزرگانی چون مجید جلالی ، یحیی گل محمدی، امیرخان قلعه نویی، گربکندی، تارتار و بسیاری دیگر بهره برده ام. درواقع مسیر مربیگری را گام به گام و پله پله طی کرده ام از تیم های مختلف دعوت به همکاری داشتم اما وقتی از من خواسته شد کنار تیم ملی باشم با افتخار پذیرفتم چون آرزوی هر کسی است که بتواند به تیم ملی کشورش خدمت کند. قرارداد من با تا پایان جام ملت های آسیا بود و بعد از این هم اگر بخواهند با افتخار در خدمت تیم ملی خواهم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازی مقابل ژاپن و برد ارزشمند این تیم بازیکنان تمرکز کافی داشتند و آنها با این برد تصور می کردند به راحتی می توانند قطر را شکست دهند. وقتی گل اول را به قطر زدیم خیال شان راحت شد که در فینال خواهند بود. به اعتقاد من بازیکنان ما قطر را دست کم گرفته بودند. زمانی هم که گل خوردیم باور این مسئله برای آنها مشکل بود. در ارتباط با حضور حاج صفی در محدوده فنی مربیان با شما موافقم که باید جایگاه خودش را در نظر می گرفت البته او می خواست به عنوان کاپیتان به تیم و بازیکنان کمک کند. در خصوص طارمی باید بپذیریم که علیرغم شایستگی و توانمند بودن وی در روز مسابقه با قطر، روز او نبود. در این رابطه شاید من مربی هم مقصر باشم. در هر حال توقع افکار عمومی از طارمی فشار زیادی به این بازیکن توانمند وارد کرده بود.

مطهری در خاتمه سخنان براین نکته پای فشرد که برای موفقیت های آینده تیم ملی فوتبال بزرگسالان باید بیشتر کار کنیم. زیرساخت ها و امکانات را تقویت و برنامه ریزی اساسی داشته باشیم. متاسفانه امروزه در تیم های پایه کمتر کار می شود و ما بازیکن همطراز با ملی پوشان درجه یک، کم داریم. برخی معتقدند باید دگرگونی اساسی در تیم ملی ایجاد شود در حالیکه باید به همین تعداد بازیکن قابل اعتماد و توانمند داشته باشیم تا دست سر مربی تیم بزرگسالان باز باشد که بتواند دگرگونی اساسی را باشیب مناسب و منطقی در تیم ایجاد کند. وقتی باشگاهها درپایه خوب کار کنند قطعا خروجی بازیکنان نخبه را در تیم های ملی شاهد خواهیم بود ان شاءالله

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا