یزدفردا: کتاب «سومین رابعه»، اثر زهرا ملک‌نیا، به‌تازگی توسّط «انتشارات شهنا»، در یزد منتشر شد. آماده‌سازی این کتاب را «خدمات نشر شهرزاد پردیس کویر» برعهده داشته است.

به گزارش یزدفردا: کتابِ سومین رابعه 105 صفحه دارد و نویسنده کوشیده است در قالب داستان و بر مبنای پژوهش با نثری روان از دو بانوی تأثیرگذار بنویسد. این کتاب با نگاهی به آثار عطّار نیشابوری، شخصیّت دو زن به نام «رابعه» را که نقش مؤثّری در اعتلای فرهنگ وادب فارسی و عرفان داشته‌اند معرّفی می‌کند؛ بانو رابعۀ عدویه، از عارفان بزرگ مطرح در تاریخ عرفان، و رابعۀ بلخی، مادر شعر فارسی. در داستان سومین رابعه  شخصیّت این دو زن به زمان معاصر پیوند می‌خورد.

در مقدّمۀ این اثر می‌خوانیم: «شیخ‌عطّار نیشابوری از شاعران بسیار ارزشمند ایران‌زمین است. او با شناخت جسم و روح انسان توانست کاستی‌های آن را بیابد و با هوشیاری تمام دردهای جسم و روح او را التیام بخشد. آثار شیخ ‌عطّار هنوز بعد از نه قرن؛ نه‌تنها ارزش ادبی بی‌نظیری دارد، بلکه راهنمای سالکان و داروی خسته‌دلان است. وی از نقش مؤثّر زنان در اعتلای فرهنگ و ادب فارسی و عرفان آگاه بوده است و در آثارش به دو بانو به نام «رابعه» اشاره دارد: نخستین بانو «رابعه عدویه»، صوفی و شاعر معروف عرب است که او را آغازگر عرفان عاشقانه می‌دانند. رابعۀ عدویه به «تاج‌الرّجال» ملقّب و با کنیۀ «ام‌ّالخیر» معروف بوده است.

بانوی دیگر «رابعۀ بلخی» است که «مادر شعر فارسی» نام گرفته و هم‌دورۀ رودکی بوده است. او در سدۀ چهارم و در افغانستان کنونی زندگی می‌کرد. داستان عشق رابعۀ بلخی و مرگش از غم‌انگیزترین داستان‌های عاشقانۀ سراسر جهان است. متأسّفانه فارسی‌زبانان و به‌خصوص نسل جوان کمتر او و اشعارش را می‌شناسند.

این داستان قصد دارد شما را با شیخ‌ عطّار و این دو بانو بیشتر آشنا کند».

شمارهٔ تماس یا پیام در ایتا، برای سفارش کتاب

+989939195046

(متن معرفی را یکی از دوستان گرامی نوشته است و من برای معرفی بیشتر این کتاب، آن را خدمت شما تقدیم می‌کنم. محمدکاظم کاظمی)










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا