انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا  :    روزنامه خاتم یزد شماره 379 با عنوان «آسفالت خیابان یا لحاف چک تکه » نویسنده سعی در تحلیل خرابی وضعیت اسفناک خیابانهای شهری یزد نموده است که متن کامل آن را باهم مرور می کنیم :
ابوالفضل محمدي:يكي از مهمترين ويژگي‌هايي كه يك شهر را از ساير شهرها متمايز مي‌كند و تاثير زيادي بر منظر شهري دارد، آسفالت يكدست و مناسب معابر است و از مهمترين اقدامات و وعده‌هاي شهرداري، موضوع آسفالت خيابان ها و معابر شهري است.همه روزه ماموران زحمتكش شهرداري را مي بينيم كه در سطح خيابان هاي شهر با ابزارآلات مربوط به راهسازي، مشغول پركردن چاله هاي شهر هستند. اما هنوز قيرهاي كف خيابان‌ها خشك نشده كه تكه‌اي از آسفالت تازه تعمير شده توسط نهاد ديگري گودبرداري و تخريب مي‌شود و اگر هم چنين نشود،كيفيت كار انجام شده چنان نازل است كه جاده تعمير شده را مشابه يك جاده خاكي مي‌سازد.
آسفالت كوچه ها بدتر از خيابان
حسن جوكار 20 سال است كه راننده تاكسي در يزد است.او كه مانند ديگر همكاران خود دلي پردرد از وضعيت آسفالت شهر دارد، مي‌گويد: بدترين چيز براي رانندگان همين چاله ها و آسفالت هاي وصله شده كوچه خيابان هاست كه به لطف و هماهنگي مسئولين به تازگي آنها را به وفور و فراواني ميتوان ديد. وي ادامه مي‌دهد: تنها اقدام قابل توجه نصب سرعت گيرها و دست اندازهاي كوتاه و بلند از جنس پلاستيك و آسفالت بدون علائم هشدار دهنده است.
وي ادامه مي دهد:اين وضعيت با نا هماهنگي ارگان ها شدت بيشتري به خود گرفته است. وي با اشاره به ساخت و سازهاي عمراني سطح شهر گفت: توصيه مي كنم به جاي ايجاد و ساخت پل هاي روگذر و زيرگذر به آسفالتهاي وصله شده رسيدگي كنند.
يكي ديگر از رانندگان يزدي كه در يك آژانس مسافربري كار مي‌كند با انتقاد از وضعيت موجود محله ها و خيابان هاي شهر مي‌گويد:ظاهرا كه كار تخريب و بازسازي بين شركت مخابرات و آب و برق و گاز به مسابقه پايان ناپذير تبديل شده است.
وي ادامه داد:نصب انواع گل ميخ ها و شبرنگها در گوشه و كنار شهر، آسفالت‌هاي وصله شده را نور علي نور مي كند كه با شكسته شدن و كنده شدن آنها علاوه بر خراب آسفالت، موجب خسارت و ضررو زيان از نوع مالي و جاني مي‌شود.
كيفيت،كاملا بي اهميت
طبق آمارهاي ارائه شده از سوي محققان،سالانه نزديك به 80 هزار تصادف به علت خرابي آسفالت معابر در كشور رخ مي‌دهد كه اين تصادفات بالغ بر 22 هزار مجروح دارد.البته رسمي بودن يا نبودن اين آمار مشخص نشده است.كشورهاي توسعه يافته ساليان زيادي است كه توجه ويژه‌ايي به آسفالت معابر دارند و به صورت مستمر در پي افزايش استاندارد سازي و افزايش طول عمر آسفالت با روش‌هاي علمي و آكادميك هستند.آسفالت كه به عنوان آخرين مرحله راهسازي است بايد دوام زيادي داشته باشد تا از اين طريق خسارات جاني و اقتصادي كمتري بر جامعه تحميل شود.به گفته كارشناسان در حال حاضر عمر مفيد آسفالت در ايران كمتر از يك سوم استاندارد هاي جهاني است.به عبارت ديگر عمر متوسط راه‌هاي برون شهري در ايران 3تا4 سال است،اين در حالي است كه متوسط عمر آسفالت در ساير كشورهابين 10تا 15 سال مي‌باشد كه از اين طريق سالانه بالغ بر 1500 ميليارد تومان هزينه بر كشور تحميل مي شود.
استاندارد نبودن بعضی از كارخانجات آسفالت سازي كشور و نبود تكنولوژي مناسب و آزمايشگاه هاي پيشرفته اسفالت،اجراي نادرست و غير استاندارد و عدم نظارت كافي باعث كوتاهي عمر آسفالت و خرابي زود هنگام آن مي‌شود كه با وجود انجام فعاليت هاي متعدديدر راستاي افزايش كيفيت آسفالت توليدي كارخانه هاي داخلي در سالهاي اخير،هنوز هم به استانداردهاي لازم نرسيده ايم.
اما آنچه كه مورد نظر است روسازي اسفالت معابر شهري است كه از كيفيت چنداني برخوردار نيست و البته مهمتر از آن عملكرد شركت هاي تاسيساتي و خدماتي در خصوص حفاري هاي مداوم است كه با مرمت نا مناسب و غير اصولي، اشكالات پيش آمده را تشديد مي‌كند.طبق گفته مسئولان سالانه مبلغ هنگفتي در سطح شهر براي آسفالت خيابان هزينه مي شود كه امسال بايد چنين رقمي بلكه بيشتر صرف اين كار شود.
51 ميليارد ريال اعتبار براي معابر فاقد آسفالت معابر فاقد آسفالت در يزد 51 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
سخنگوي شوراي اسلامي شهر يزد چندي پيش مبلغ مورد نياز براي آسفالت معابر و کوچه هاي فاقد آسفالت در اين شهر را 51 ميليارد ريال اعلام کرد.
سيد علي محمد ميرحسيني در اين باره اظهار داشت: 17 ميليارد ريال از اين رقم از سوي شهرداري يزد تامين شده است.
به گفته وي، تامين 17 ميليارد ريال ديگر از اين رقم به دولت و تامين بقيه آن نيز به سازمان همياري شهرداريها پيشنهاد شده که اميد به تحقق آن داريم.
ميرحسيني اضافه کرد: بخشي از اين اعتبار براي روکش آسفالت هاي موجود نيز هزينه خواهد شد اما اين رقم، جدا از اعتبار مورد نياز براي ساماندهي آسفالت خيابان هاي شهر مي باشد.
وي با بيان اينکه امسال ، سال نهضت آسفالت است اظهار داشت: برنامه اصلي شوراي شهر در سالجاري، آسفالت خيابانها و معابر است.
ميرحسيني اضافه کرد: با تکميل پروژ هاي نيمه تمام عمراني، پروژه جديد ديگري تعريف نخواهد شد و تمرکز بر روي مسئله آسفالت معابر و کوچه ها خواهد بود.
وي نياز مردم يزد در اين بخش را يادآور شد و گفت: هيچ شهروندي از نبود پل گلايه ندارد اما همه آنها از وضعيت آسفالت کوچه ها و خيابانها گله مند هستند.
به گفته ميرحسيني ، روزانه افراد زيادي براي اين امر به شوراي شهر مراجعه مي کنند.
شهر يزد 350 هزار نفر جمعيت دارد و وضعيت نابسامان آسفالت خيابانها و بويژه کوچه هاي فرعي شهر، موجب ناخرسندي شهروندان شده است.
همچنين دیگر عضو شورای شهر یزد حجت الاسلام علی مطهریان در گفتگو با مهر بیان داشت: بر اساس قانون اصول مهندسی، عمر مفید آسفالت خیابانها چهار سال است در حالی که در شهرستان یزد عمر آسفالت خیابانها و محله ها از مرز ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته و این امر مشکلاتی را در خصوص رفت و آمد و حمل و نقل برای مردم و شهر به وجود آورده است. وی افزود: علاوه بر اینکه عمر آسفالت برخی خیابانها پنج برابر حد استاندارد است، بسیاری از کوچه ها به ویژه در بافت تاریخی و نقاط حاشیه ای شهر هنوز خاکی هستند. مطهریان خاطرنشان کرد: در برنامه ریزیهای مسئولان شورای شهر و شهرداری، آسفالت و مرمت کوچه ها در اولویتهای خدمات رسانی به مردم قرار گرفته است. وی با اشاره به بودجه سال ۱۳۸۸ اظهار امیدواری کرد: با کمک مردم و بودجه مناسب پیش بینی شده، رسیدگی بیشتری به بازسازی خیابانها صورت گیرد و هیچ مراجعه مردمی در این خصوص بدون پاسخ نماند.
اجراي طرح نهضت آسفالت در يزد
شهرداري يزد طي چند ماه گذشته اعلام کرد: طرح نهضت آسفالت کوچه و محله هاي خاکي اين شهر آغاز شد.
براي اجراي اين طرح شش قرارداد جداگانه به مبلغ کل 30 ميليارد ريال براي انجام عمليات آسفالت در مناطق سه گانه شهرداري يزد با پيمانکار منعقد شده است.
همچنين به منظور روان تر شدن ترافيک درون شهري، آسفالت خيابان حد فاصل ميدان شهيد سلطان پناه تا چهار راه فضاي سبز در بلوار صابر يزدي جمع آوري و بهسازي شده كه كار يك باند آن تقريبا به اتمام رسيده است.با آغاز عمليات اجرايي در اين مسير در مراحل مختلف كار، تردد خودروها در يك باند از مسير مذكور به صورت رفت و برگشت انجام مي‌شد.
شهردار يزد نيز در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد با اعلام خبر تخصیص اعتبار از سوی وزارت کشور به شهرداری یزد گفت : طی پیگیری های صورت گرفته در راستای خرید ماشین آلات راهسازی، از سوی وزارت کشور مقرر گردید با تامین اعتبار 400 میلیون تومان توسط شهرداری یزد،وزارت کشور نیز 400 میلیون تومان در این راستا اختصاص دهد.
سيد علي اكبر ميروكيلي در رابطه با نهضت آسفالت در سال جاری اظهار امیدواری کرد: با کمک وزارت کشور بتوانیم قریب یک میلیون مترمربع از معابر خاکی شهر را آسفالت نمائیم.
همان آش و همان كاسه
با تمام اين احوال و علي رغم تمام وعده هاي مسئولان براي ترميم آسفالت معابر شهر،هنوز هم چشم‌هاي منتظر مردم،هرروز شاهد خرابي بيشتر خيابان ها و معابر شهري است.يكي از كسبه بلوار شهيد صدوقي در خصوص روسازي و مرمت آسفالت تين مسير مي‌گويد:چندي پيش اقدام به روسازي آسفالت در اين بلوار شد ند اما طولي نكشيد كه حفاري ها شروع شد و آسفالت اين مسير را به وضع نامناسبي رساند.
وي ادامه مي‌دهد: وصله كاري هاي انجام شده چهره آسفالت شهر را زشت و پر چاله مي كند كه باعث خرابی بيشتر اتومبيل ها و دل پر درد رانندگان شده است.
بلوار پاكنژاد و دانشجو يك نمونه معتبر
مطمئنا يكي از خيابان هاي اصلي شهر را دوبلوار پاكنژاد و دانشجو تشكيل مي دهند. سيل اتومبيل هايي كه هر روز در اين خيابان حركت مي كنند و اتوبوس هايي كه از دروازه شهر به اين مسير مي‌آيند اين را مي‌طلبد كه توجه بيشتري به اين مسيرها داشته باشند كه معمولا عكس اين ماجرا رخ مي‌دهد.
كارمند يكي از ادارات مي‌گويد:هر روز از بلوار دانشجو عبور مي‌كنم و متاسفانه با خرابي شديد اين بلوار روبرو هستم. وي ادامه مي دهد:آسفالت دوتكه در انتهاي اين بلوار و وصله هاي ميانه راه چهره آسفالت تازه اين خيابان را مخدوش كرده است.
خسارات و ضررها
از سوي ديگر به دليل غير استاندارد بودن معابر عمومي و اصلي شهر،افزون بر كاهش سرعت آمد و شد خودروها،هرروز شاهد استهلاك زود هنگام آسفالت معابر پس از اندك زماني هستيم. دستكاري معابر و حفاري ها هم به اين امر شدت بيشتري مي‌بخشد كه در عين حال موجب بروز نقص فني در اتومبيل از جمله فرسودگي زود هنگام لاستيك،شكستگي كمك فنر‌ها و تخريب شديد جلوبندي خودروها مي‌شود كه به طور مستقيم به اموال عمومي و شخصي شهروندان خسارت وارد مي‌كند.همچنين به اعتقاد كارشناسان محيط زيست،بخش اعظمي از آلودگي صوتي و آلودگي هوا به علت فرسودگي خودروها به خصوص لاستيك آنهاست كه هر ساله موجب صرف هزينه هاي جانبي فراوان مي‌شود.
نيازي كه فقط احساس شد!

زماني كه نخستين خودرو توسط ناصر الدین شاه قاجار وارد ايران شد،نياز به وجود خيابان هايي با سطوح صاف و هموار نيز احساس شد.ماشين ها هرازگاهي با صداي قار و قور خود به آرامي روي سنگفرش خيابان حركت مي‌كردند و با تلق تلوق خاصي بالا و پايين مي‌رفتند. كم كم تعداد خودروها در سطح شهر ها زياد شد و كمي بعد خيابان شهر در ميان انبوهي از انواع و اقسام اتومبيل هاي مدل بالا و پايين كه با سرعت از بين يكديگر عبور مي‌كردند گم شد، همچنانكه در اين هياهو آدم‌ها نيز به فراموشي سپرده شدند. آدم‌هايي كه قرار بود شهري بشوند و از شهري شدن لذت ببرند. 

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا