دوره آموزشی مدیریت اسناد ویژه مدیران ادارات و دستگاه‌ها و رابطین اسناد شهرستان بهاباد با حضور فرماندار ، امام جمعه ، مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان یزد و مسئولین ادارات و نهادها در فرمانداری بهاباد برگزار شد.

مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان یزد در دوره آموزشی توجیهی مدیریت اسناد مدیران ادارات ورابطین اسناد بهاباد با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی اییران دورسالت دارد گفت : درسازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران دورسالت دنبا میشود یک رسالت در حوزه کتاب و رسالت دیگرش در حوزه سند واسناد ملی میباشد .

سعید زارع با بیان اینکه آرشیو ملی را باید تقویت کنیم اظهارداشت : درمرکز اسناد ملی استان یزد بیش از هشت میلیون برگ سند در زمینه های تاریخی، فرهنگی و اداری در موضوع‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی و مفاخر و مشاهیر استان در این  مرکز حفظ و نگهداری می‌شود.که از این هشت میلیون سهم شهرستان بهاباد 539 برگ سند است که تحویل این سازمان شده است .

وی بااشاره به اینکه 22 عنوان کتاب درمرکزاسناد ملی یزد از شهرستان بهاباد نگهداری میشود افزود : 450 عنوان اسناد ثبت شده در مرکزاسناد وکتابخانه ملی استان یزد درزمینه های کتاب ونشریه وسند میباشد وده مورد پایان نامه نیز در این مرکز ثبت شده است .

وی ادامه داد: امروز میلیون‌ها برگ از اسناد و مدارک و کتب تاریخی و چاپ سنگی در اختیار خانواده‌های بهابادی  است که لازم است با اقناع‌سازی، آگاه‌سازی و اعتمادسازی این موارد در قالب فروش، اهداء و یا اسکن به نام خود این افراد به سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان انتقال یابد.

وی همچنین از تلاش برای فرهنگ سازی در زمینه ترغیب مردم به اهدا اسناد به آرشیو ملی یزد خبر داد و افزود: در این راستا از ظرفیت رسانه ها استفاده می شود.

این مسئول تاکید کرد: تمامی اسنادی که توسط شهروندان در زمینه‌های مختلف تحویل این مرکز شود به نام خودشان ثبت و نگهداری می‌شود و سال‌ها به صورت دقیق و مناسب حفظ و در راستای استفاده صحیح و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تحقیقها وپژوهشهای تاریخی واجتماعی بدون اسناد کامل نیست خاطرنشان کرد : بارزش ترین دارائی ها ی ملی درکتابها واسناد است .

 درپایان مدیر مرکزاسناد و کتابخانه‌ی ملی استان یزد اظهار داشت: هدف این سازمان در زمینه ی برگزاری گردهمایی‌های توجیهی و آموزشی مدیریت اسناد در سطح روسای ادارات و رابطین اسناد در شهرستان‌ها تبیین شرح وظایف و مأموریت‌های سازمان متبوع خود در حوزه‌ی کتاب و سند است.

فرمانداربهاباد :

اسناد تاريخي ،سند هويت و تاريخ و تمدن اين مرز و بوم هستند/جمع آوری ونگهداری اسناد تاریخی ضروری است

فرماندار بهاباد هم در این دوره آموزشی گفت: همه‌ ادارات شهرستان در راستای تحقق قوانین مدیریت اسناد نسبت به ساماندهی بایگانی‌های خود با سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان در چارچوب ضوابط همکاری لازم را داشته باشند.

علیرضاتیموری با بیان اینکه اسناد تاریخی به منزلۀ هویت ماست و جمع آوری و نگهدای اسناد ضروریست افزود: اسناد ملی و میراث مکتوب، پشتوانه بالندگی و گنجینه گرانبهای ملت‌هاست این گنجینه ارزشمند ترسیم کننده راهی درخشان برای آنها و اننقال دهنده تجربه و دانش غنی گذشته به آیندگان است.

وی  اضافه نمود : اسناد ملی و میراث مکتوب چشمان همیشه بینای هویت یک ملت هستند و هر جا لازم باشد به یاری می‌آیند و فریاد می‌زنند، برگ برگ این اسناد کهن و رنگ زمان گرفته پُر از تجربه است که باید الگویی باشد برای امروزیان و آیندگان.

فرماندار بهاباد با بیان اینکه  اسناد تاريخي ،سند هويت و تاريخ و تمدن اين مرز و بوم هستند، دقت در ثبت و ضبط اسناد بسياربا اهميت و ضروري است گفت : شناسايي، جمع آوري و نگهداري اصولي از اسناد تاريخي برنامه اي بسيار ضروري و داراي اهميت است چون بدون وجود اسناد ،مدركي براي اثبات پيشينه غني تاريخي خود نخواهيم داشت.

وی درپایان با اشاره به اهميت اسناد مكتوب و شفاهي در انتقال هويت تاريخي و فرهنگي كشور، بر ضرورت دقت در ثبت و ضبط اين گونه اسناد تاكيد كرد.

فرماندار بهاباد از عموم مردم بهاباد درخواست کرد تا اسناد ونسخ تاریخی وقدیمی خودرا جهت ثبت در مرکز اسناد ملی ایران به نام خودشان به مرکزاسناد ملی ایران یزد ارائه دهند تا آمار ثبتی شهرستان افزایش یابد .

انتهای پیام/

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا