یزدفردا: بر اساس یک مطالعه جدید، خفاش‌های لب‌کوتاه دارای قطب‌نمای مغناطیسی هستند.

به گزارش یزدفردا: یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دانشگاه اولدنبورگ از آزمایش‌های رفتاری استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که دو جزء مختلف میدان مغناطیسی زمین بر جهت گیری خفاش‌ها تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد خفاش‌ها مانند پرندگان به میدان مغناطیسی حساس هستند.

خفاش‌های لب‌کوتاه تنها چند گرم وزن دارند، اما تخمین زده می شود که اعضای این گونه خفاش کوچک هر سال هزاران کیلومتر را در مهاجرت‌های شبانه خود از شمال شرقی به جنوب غربی اروپا طی می‌کنند. دقیقاً اینکه چگونه آنها راه خود را در چنین مسافت‌های طولانی در تاریکی پیدا می‌کنند هنوز مشخص نیست.

با این حال، یک تیم بین المللی به رهبری زیست شناس دکتر الیور لیندک از دانشگاه اولدنبورگ شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد حس مغناطیسی ممکن است در جهت یابی خفاش‌ها نقش داشته باشد. در آزمایش‌های رفتاری، این تیم کشف کردند که دو جزء مختلف از میدان مغناطیسی زمین بر جهت‌گیری حیوانات تأثیر می‌گذارند. این مطالعه اکنون در مجله Biology Letters منتشر شده است.

لیندک 10 سال است که رفتار مهاجرتی پستانداران کوچک را مطالعه می‌کند. او توضیح داد: «بر خلاف پرندگان، تاکنون تحقیقات بسیار کمی در مورد دریافت مغناطیسی پستاندارانی که در فواصل طولانی مهاجرت می‌کنند، انجام شده‌است. همراه با یافته‌های قبلی، نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که خفاش‌های لب‌کوتاه دارای قطب‌نمای مغناطیسی هستند که در هنگام تاریکی راه را به آن‌ها نشان می‌دهد.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا