یزدفردا: رییس و دبیران علمی و اجرایی کنگره شنوایی شناسی ایران، به تشریح عارضه های کم شنوایی و میزان شیوع کم شنوایی پرداختند.

به گزارش یزدفردا: نشست خبری نوزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، روز سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

نسرین گوهری رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: کنگره امسال با حضور اساتید ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی که رشته شنوایی شناسی را دارند، برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کنگره ۱۲۰۰ همکار شنوایی شناسی حضور دارند و تازه‌ترین مطالب علمی در حوزه شنوایی شناسی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

دبیر اجرایی کنگره ادامه داد: در حوزه شنوایی شناسی، غربالگری شنوایی نوزادان را داریم.

وی افزود: کم شنوایی یک معلولیت پنهان است که باید به موقع درمان شود.

گوهری گفت: کم شنوایی در محیط کار باید مورد توجه قرار بگیرد و استفاده از محافظت‌های صدا برای افرادی که در محیط‌های پر سروصدا شاغل هستند، توصیه می‌شود.

در ادامه نشست خبری، مُهّنا جوانبخت دبیر علمی کنگره افزود: در کنگره امسال که در سه روز برگزار می‌شود، بیش از ۳۵ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها سخنرانی دارند.

وی گفت: از مجموع ۲۱۵ مقاله ارسالی به کنگره، ۳۳ مقاله در قالب سخنرانی و ۵۳ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

جوانبخت ادامه داد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، در بدو تولد در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص میزان شیوع کم شنوایی، گفت: آمار جهانی، ۳ نوزاد کم شنوا در هر ۱۰۰۰ تولد است که آمار کشور ما هم در همین حدود است.

جوانبخت به شیوع وزوز گوش اشاره کرد و افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عمومی گرفتار وزوز گوش هستند که پیش بینی می‌شود با توجه به استفاده افراد نوجوان و جوان از دستگاه‌های صوتی، این میزان در سال‌های آینده افزایش یابد.

وی گفت: معاینه شنوایی، بعد از ۴۰ سالگی باید هر سال انجام شود.

جوانبخت ادامه داد: افراد سالمند که دچار کم شنوایی هستند و از سمعک استفاده نمی‌کنند، با عارضه‌های دیگری مواجه خواهند شد.

در ادامه، احمدرضا ناظری رئیس کنگره گفت: با توجه به پاندمی کرونا، چند سالی بود که کنگره را نداشتیم و لازم بود امسال کنگره شنوایی شناسی را برگزار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر رشته شنوایی شناسی در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزش داده می‌شود و به زودی رشته دکترای حرفه‌ای شنوایی شناسی را خواهیم داشت که فقط برای اقدامات بالینی تربیت خواهند شد.

ناظری گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ شنوایی شناس در کشور از سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت گرفته اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا