یزدفردا: یک فناوری جدید در حوزه پزشکی قانونی ممکن است بتواند به دستگیری مجرمان با بررسی ظاهر کفش‌هایشان کمک کند.

به گزارش یزدفردا: اگرچه اکثر لباس‌های ما در حین حرکت با بدن ما تا می‌خورند و چروک می‌شوند، کفش‌های ما تقریبا همیشه یک شکل و ظاهر را حفظ می‌کنند. با در نظر گرفتن این حقیقت، اکنون دانشمندان در حال توسعه روشی برای دستگیری مجرمان از طریق کفش‌هایشان هستند.

این فناوری از طریق مشارکت بین دانشگاه «استافوردشایر» بریتانیا و پلیس یورکشایر غربی توسعه یافته است.

برای اینکه این سیستم کار کند، پلیس به ویدیو یا عکسی از یک مجرم نقابدار در حال انجام عمل مجرمانه نیاز دارد که توسط دوربین‌های مداربسته، دوربین نصب شده روی لباس پلیس، تلفن هوشمند تماشاگران یا دستگاه دیگری ضبط شده باشد. دستکم یکی از کفش‌های مجرم باید در نقطه‌ای از تصاویر قابل رویت باشد.

هنگامی که یک مظنون متعاقبا بازداشت می‌شود، هر یک از کفش‌های او برداشته شده و روی یک صفحه گردان در یک جعبه نور عکاسی قرار می‌گیرد و سپس در هنگام چرخش زیر نور مرئی و سپس فروسرخ، فیلمی از آن ضبط می‌شود.

سپس فریم‌های ویدیویی جداگانه به هم متصل می‌شوند تا مدل‌های سه‌بعدی هر کفش را تشکیل دهند و نشان دهند که کفش از هر زاویه‌ای تحت هر دو نوع نور چگونه به نظر می‌رسند. نور مادون قرمز معمولا توسط دوربین‌های امنیتی دید در شب استفاده می‌شود.

اگر نحوه ساخت، مدل و اندازه کفش‌های اسکن شده با کفش‌های موجود در صحنه جرم مطابقت داشته باشد، مدرکی دال بر گناهکاری مظنون خواهد بود. در واقع، اگر جزئیات متمایزی مانند نشانه‌هایی از خراش روی کفش با هم مطابقت داشته باشند، ممکن است کفش‌ها تمام مدرکی باشند که برای اثبات جرم لازم است.

امید می‌رود که در نهایت یک پایگاه داده ملی از تصاویر کفش‌ها ایجاد شود تا به شناسایی ساخت و مدل کفش بر اساس اسکن سه بعدی کمک کند. قرار است که نسخه موجود این فناوری در سال آینده توسط نیروهای پلیس منتخب بریتانیا آزمایش شود.

دکتر مگان نیدهام(Megan Needham) از دانشگاه استافوردشایر می‌گوید: این یک فرآیند سریع و ساده است که در مجموع حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

تجهیزات مورد نیاز برای این فرآیند کمتر از ۵۰۰ پوند هزینه دارد. هدف این است که از این روش توسط واحدهای کفش در سراسر کشور و در آینده افسران بازداشتگاه‌ها استفاده شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا