یزدفردا: تسلا، که میزبان بیش از 50000 ایستگاه سوپرشارژ برای خودروهای الکتریکی در سراسر جهان است، در حال راه اندازی یک سیستم اجرت ازدحام جدید است که این شرکت امیدوار است به کمک آن ترافیک شارژ در ایستگاه‌های خود را کاهش دهد.

به گزارش یزدفردا به نقل از انگجت، برخلاف اجرت بی‌کار ماندن (که وقتی خودرویی پس از شارژ کامل در نقطه‌ی شارژ متوقف بماند برای راننده آن صورت‌حساب ارائه می‌شود) اجرت ازدحام برای جلوگیری از شارژ کامل وسیله نقلیه در شلوغ‌ترین ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده است. اجرت ازدحام تنها زمانی تعلق می‌گیرد که ایستگاه‌های شارژ شلوغ باشند و باتری خودرو بیش از 90 درصد باشد.

رانندگان قادر خواهند بود تا بر روی صفحه لمسی وسیله‌نقلیه‌شان ببینند که این اجرت در کدام ایستگاه‌ها اعمال می‌شود، و یک مهلت پنج دقیقه‌ای نیز در نظر گرفته شده است تا در مواردی که تاخیر جزئی از سوی راننده وجود داشته باشد مجبور به پرداخت چنین هزینه‌ای نشود. این طرح جدید برای ایستگاه‌های مشخصی در ایالات‌متحده اعمال می‌شود و هزینه آن 1 دلار به ازاء هر دقیقه تعیین شده است.

تسلا قبلاً درباره اجرت بی‌کار ماندن اینگونه استدلال کرده است که همانطور که راننده یک خودرو «هرگز نباید خودرویی را که در پمپ بنزین پارک شده است رها کند» همین منطق باید در مورد سوپرشارژرها نیز صدق کند. خودروهای برقی معمولاً تا حدود 80 تا 90 درصد بسیار سریع شارژ می‌شوند و پس از آن سرعت شارژ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. هدف از اجرت ازدحام این است که طول جلسات شارژ را در زمانی که ایستگاه‌ها در شلوغ ترین حالت خود قرار دارند کوتاه کند تا به کاربران بیشتری فرصت شارژ برسد.

با توجه به اینکه خودروسازان به طرز فزاینده‌ای به استفاده از استاندارد شارژ آمریکای شمالی (NACS) مورد استفاده توسط سوپرشارژرهای تسلا رو می‌آورند، رانندگان خودروهای برقی بیشتری به شبکه‌های شارژ پرسرعت دسترسی پیدا می‌کنند. و در حالی که در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ عاملی حیاتی برای افزایش پذیرش خودروهای برقی در بین رانندگان در ایالات متحده است، اما تسلا گفته است که ازدحام مشکلی است که این شرکت به آن توجه دارد.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که ارزش شبکه سوپرشارژر تسلا تا پایان این دهه به 10 تا 20 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا