یزدفردا: محققان کمربندی که مجهز به دوربین، میکروپردازشگر و واحدهای بازخورد لمسی است را برای کمک به نابینایان ابداع کردند.

به گزارش یزدفردا به نقل از نیواطلس، عصای سفید افراد نابینا هیچ گاه به طور کامل منسوخ نمی شود اما به طور حتم ابزارهای دیگری وجود دارد که می توانند برای این افراد کارآمد باشند. یکی از جدیدترین انواع این ابزارها GUIDi است که با استفاده از دوربین ها و دستگاهی که روی یک کمربند قرار می گیرند و هشدار می فرستند، افراد نابینا را در مسیریابی کمک می کند.

شرکت AI Guided در هنگ کنگ این ابزار را ساخته که روی کمر بسته می شود و شامل یک ماژول دوربین دوگانه رو به جلو، یک میکروپردازشگر یا ماژول الکترونیک در پشت و دو واحد بازخورد لمسی در هر طرف (در کل ۴ واحد) است.

هنگامیکه کاربر راه می رود، ۲ دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسل محیط اطراف را اسکن می کنند. نرم افزار هوش مصنوعی موجود در میکروپردازشگر ویدئوی ثبت شده تحلیل و آیتم هایی مانند درختان، تابلوهای راهنما و سطل های زباله را شناسایی می کند.

GUIDi به طور بی صدا واحدهای بازخورد لمسی را فعال می کند که مرتعش می شوند تا به کاربر هشدار دهند مانعی در مسیر مذکور قرار دارد. این ابزار برخلاف عصای سفید می تواند حداکثر تا فاصله ۵ متری اطراف خود را حس کند. همچنین GUIDi قادر به ردیابی خطرهای بالای سر مانند شاخه های درختان است که عصا نمی تواند آنها را تشخیص دهد.

علاوه بر آنچه گفته شد، ابزار مجهز به یک اپ تلفن همراه است که با کمک بلوتوث ارتباط برقرار می کند. کاربران می توانند موقعیت جغرافیایی را انتخاب کنند و در مرحله بعد GUIDi آنها را راهنمایی می کند. این ابزار طی مسیر به طور مداوم مسیرهای بدون مانع را برای کاربر ردیابی می کند.

GUIDi مجهز به باتری لیتیوم یونی است که یکبار شارژ آن برای ۸ ساعت استفاده کافی است.

این ابزار مذکور هنوز در مرحله تولید است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا