یزدفردا: محققان یک کوه عظیم زیر آب‌های اقیانوس آرام کشف کردند که تا کنون ناشناخته بود. این کوه به طرز عجیبی مساحتی بیش از ۸ کیلومتر مربع و ارتفاعی به اندازه دو برابر برج خلیفه دبی دارد.

به گزارش یزدفردا: این کوه که به عنوان کوه دریا شناخته می‌شود، در حدود ۳۹۹۳ متر زیر سطح دریا قرار دارد و در عمق تقریباً ۲۴۰۷ متری قله دارد. ارتفاع این کوه زیر آب با ارتفاع ۱۶۰۰متری از کف اقیانوس، تقریباً، دو برابرِ بلندترین ساختمان جهان، یعنی برج خلیفه در دبی است. این کوه دریایی توسط یک ماموریت انجام شده توسط موسسه اقیانوس اشمیت (SOI) در آب‌های بین المللی خارج از منطقه اقتصادی انحصاری گواتمالا، شناسایی شد.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، کوه‌های دریایی، کوه‌های زیر آب با اضلاع شیب‌دار هستند که از کف اقیانوس بالا می‌آیند. بیشتر کوه‌های دریایی بقایای آتشفشان‌های خاموش هستند و اغلب مخروطی شکل هستند. این ویژگی‌های زمین‌شناسی زیرآبی در هر حوضه اقیانوسی در سراسر جهان یافت می‌شوند، اگرچه دقیقاً مشخص نیست که تعداد آنها چقدر است. تصور می‌شود که تعداد پایه‌های دریایی با ارتفاع حداقل ۱۰۰۰ متر بیش از ۱۰۰۰۰۰ عدد باشد. اما تنها کسری از این تعداد، مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته یک تکنسین دریایی در SOI، بستر دریا هنوز عمدتاً ناشناخته است و تنها ۲۵ درصد از اقیانوس‌های ما نقشه‌برداری شده‌اند و این موضوع شگفت‌انگیز است. کوه دریایی که توسط آخرین اکسپدیشن SOI کشف شد با استفاده از ابزاری به نام انعکاس دهنده چند پرتوی EM۱۲۴ در کشتی تحقیقاتی Falkor مشاهده شد. این ابزار قابلیت نقشه برداری با وضوح بالا از بستر دریا را دارد.

پس از اینکه اکوی صداگذار کوه دریا را نشان داد، یک کارشناس تایید کرد که این ویژگی در حال حاضر در هیچ پایگاه داده کف اقیانوس وجود ندارد. داده‌ها نشان داد که این کوه زیر آب مساحتی بیش از ۸ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. به گفته مدیر اجرایی SOI، کوه دریایی با ارتفاع بیش از ۱.۵ کیلومتر که تاکنون زیر امواج پنهان بوده است، نشان می‌دهد که ما هنوز خیلی چیزها را کشف نکرده‌ایم.

نقشه کامل از بستر دریا یک عنصر اساسی برای درک اقیانوس ما است، بنابراین هیجان انگیز است که در عصری زندگی کنیم که فناوری به ما اجازه می‌دهد تا برای اولین بار از این بخش‌های شگفت انگیز سیاره خود نقشه برداری کنیم و ببینیم. کوه‌های دریایی نقاط داغ تنوع زیستی هستند و سطحی را فراهم می‌کنند که موجوداتی مانند مرجان‌های اعماق دریا، اسفنج‌ها و طیفی از بی‌مهرگان می‌توانند در آن مستقر شوند و رشد کنند. این موجودات به نوبه خود غذای دیگر حیوانات را تامین می‌کنند. اکوسیستم‌های کوه‌ دریایی اغلب محل زندگی گونه‌های منحصر به فردی هستند که تنها در یک مکان یافت می‌شوند.

این کشف سومین و آخرین کوه دریایی است که کشتی تحقیقاتی فالکور از زمان پرتاب در ماه مارس کشف کرده است. دو یافته قبلی در ذخیره‌گاه دریایی جزایر گالاپاگوس یافت شد. در این مدت، کشتی همچنین سه میدان هوای گرمابی جدید، یک اکوسیستم جدید در زیر دریچه‌های گرمابی و دو صخره مرجانی آب سرد بکر را شناسایی کرده است.

به گفته یکی از بنیانگذاران و رئیس SOI، در هر اکسپدیشن، افراد چیزهای غیرمنتظره، الهام‌بخش و جدید را یافته‌اند. آن‌ها چیزهای زیادی را درک کرده‌اند، زیرا اکتشافات با سرعت بیشتری در معرض دید قرار می‌گیرند، با این حال چیزهای زیادی در اقیانوس ناشناخته باقی مانده‌اند و محققان از ادامه این کاوش هیجان زده هستند.

نقشه برداری و کاوش نواحی ناشناخته بستر دریا یک عنصر کلیدی در درک سیاره ما است. SOI شریک ابتکار ۲۰۳۰ بستر دریا است که یک هدف بلندپروازانه برای نقشه برداری کل بستر دریا تا سال ۲۰۳۰ را تعیین کرده است. فقدان نقشه‌های دقیق از بستر دریا، مانع از توانایی برای حرکت ایمن کشتی‌ها در دریا، مدیریت پایدار منابع دریایی و حفاظت از جوامع ساحلی می‌شود.

ظاهرا، SOI مطمئن است که سال‌های آینده فرصت‌های بیشتری را برای کشف کوه‌های دریایی جدید فراهم می‌کند. برای محققان، برخورد با چنین آتشفشان بزرگ و زیبایی که در قسمتی دورافتاده از اقیانوس آرام واقع شده است، لذت بخش است. این نوع اکتشافات و علوم پیشرفته‌ای که محققان در کشتی فالکور انجام می‌دهند، انگیزه آن‌ها را برای ادامه این کاوش بیشتر می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا