یزدفردا: می‌گویند اهرام مصر به قدری قدیمی‌اندکه حتی فرعون توت عنخ آمون هم آن‌ها را باستانی می‌دانست. توت عنخ آمون معروف به پادشاه پسر، در سن ۱۹ سالگی به شکل مرموزی درگذشت.

به گزارش یزدفردا: مصر باستان برای سه هزار سال به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین جوامع جهان مطرح بود. مصنوعات و سازه‌هایی که ثروت، دانش و تاثیر تمدن گذشته را به نمایش می‌گذارند، حفظ شده و در موزه‌های سراسر جهان نگهداری می‌شوند. یکی از داستان‌های جالب گذشته، داستان فرعون توت عنخ آمون و برپایی اهرام جیزه، درآمیخته با تاریخ مصر است.

یکی از بجث‌هایی که اخیرا در فضای آنلاین داغ شده، این است که اهرام آن‌قدر قدمت دارند که حتی فرعون توت نیز آن‌ها را باستانی می‌دانست. چیزی که به عنوان مدرکی بر این ادعا به نمایش گذاشته از یک وبسایت سرگرمی به نام «eBaum's World» برداشته شده که در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ پست شده است.

باستانی یک اصطلاح نسبی است که ممکن است معنای آن از نظر افراد متفاوت باشد، هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع بگوید پادشاه توت چه چیزی را باستانی می‌دانست. اهرام ثلاثه جیزه بناهایی هستند که برای نگهداری مقبره‌ فراعنه بین سال‌های ۲۲۵۰ تا ۲۴۹۰ قبل از میلاد ساخته شدند؛ یعنی چیزی حدود ۴۵۰۰ سال پیش.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که توت عنخ آمون در سال ۱۳۴۱ قبل از میلاد به دنیا آمد و بر اساس گزارش موزه بریتانیا، در سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی در سال ۱۳۲۳ ق. پس از حدود ۹ سال سلطنت به عنوان فرعون مصر درگذشت. طبق گزارش انجمن اکتشافات مصر، توت قبل از مرگ مرموز خود، بیش از ۳۳۰۰ سال پیش در سلسله هجدهم پادشاهی جدید مصر باستان زندگی می‌کرد.

این بدان معناست که این اهرام در زمان تولد پادشاه توت تقریبا ۱۰۰۰ سال قدمت داشتند. با توجه به اینکه کالج دانشگاه لندن تخمین می‌زند که امید به زندگی مصریان باستان کمی بیش از ۳۰ سال بوده است، این احتمال وجود دارد که پادشاه توت اهرام را «باستانی» در نظر گرفته باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا