یزدفردا: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: تحلیل روند انتخابات و تحلیل کاستی‌ها و محاسن بسیار مهم است که هیئت بازرسی باید آنها را مستندسازی کند.

به گزارش یزدفردا: سیدمهدی قویدل صبح امروز هفتم آذرماه در همایش آموزشی هیئت‌های بازرسی انتخابات در کرمان به اهمیت انتخابات اشاره کرد و افزود: انتخابات قدرت مردمی و اقتدار یک کشور است و نماد مردم‌سالاری و مسئولیت‌پذیری است.

وی انتخابات را نماد بلوغ سیاسی مردم دانست و بیان کرد: شناخت، آشنایی و آگاهی از اختیارات، قوانین و دستورالعمل‌ها ضرورت دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با تبیین جایگاه بازرسی و نظارت در انتخابات تصریح کرد: اختیار شورای نگهبان عام است و نظارت آن در هر لحظه و هر مرحله به هر شکل و طریقی می‌تواند پیاده و مطرح شود و نظارت شورای نگهبان الزام آور است و تخلف از آن جرم است.

وی با اشاره به نحوه نظارت هیئت بازرسی تصریح کرد: تحلیل روند انتخابات و تحلیل کاستی‌ها و محاسن بسیار مهم است که هیئت بازرسی باید آنها را مستندسازی کند.

قویدل هیئت بازرسی را یک هیئت ویژه دانست و عنوان کرد: اشراف به امر انتخابات و جزئیات آن از مهمترین وظایف این هیئت است.

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دسیسه‌های دشمنان برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد: ارکان برگزار کننده انتخابات باید به اهمیت برگزاری این امر سیاسی بزرگ اشراف داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان پیش بینی را مهمترین عامل در پیشگیری از جرم و تخلف دانست و بیان کرد: براساس دستورالعمل‌ها و تعامل و هم افزایی برنامه‌ها را انجام دهید.

وی بی طرفی را یکی دیگر از مهمترین وظایف هر بازرس برشمرد و بیان کرد: رفتار هیئت‌های بازرسی می‌تواند باعث ایجاد تنش شود یا از یک مشکل و آسیب پیشگیری کند.

قویدل بیان کرد: قوه قضائیه به عنوان یک قوه مستقل و پشتیبان حقوق عام و آزادی‌های مشروع است لذا این قوه در کنار سایر ارکان انتخابات بدون دخالت وظیفه پیشگیری از تخلف و جرم قبل، حین و بعد از انتخابات را دارد. 

وی افزود: قوه قضائیه شورای عالی پیشگیری از جرائم و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کشور و در استان‌ها و شهرستان‌ها را تشکیل داده است.

روح الله الرضا نعمت الهی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان و رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان کرمان در این همایش بر لزوم حفظ سلامت انتخابات تاکید کرد و گفت: انتخابات در ایران یک نمایش نیست.

وی با بیان اینکه اولویتی بزرگ تر از مشارکت مردم در انتخابات وجود ندارد، تصریح کرد: هیئت‌های بازرسی طبق قانون عمل کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان با تشریح ساختار هیئت بازرسی استان و شهرستان عنوان کرد: اعضای هیئت بازرسی نباید در هیچ منطقه‌ای نامزد انتخابات باشد.

وی با اشاره به شرح وظایف بازرسان در قبل، حین و بعد از انتخابات اظهار کرد: بازرسان انتخابات باید کنشگری فعالی داشته و اشراف اطلاعاتی کامل از فضای انتخاباتی شهرستان خود داشته باشند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا