یزدفردا: «ریدلی اسکات» کارگردان فیلم‌هایی همچون Alien و گلادیاتور، فناوری هوش مصنوعی را مشابه بمب هیدروژنی می‌داند.

به گزارش یزدفردا: بحث داغ هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد و در جدیدترین اظهارنظر پیرامون این فناوری نوبت به «ریدلی اسکات»، کارگردان مشهور فیلم‌هایی همچون «گلادیاتور» و «بلید رانر» رسیده است. او در مصاحبه‌ای هوش مصنوعی را به یک بمب هیدروژنی فنی تشبیه کرد.

ریدلی اسکات در گفت‌وگو با مجله رولینگ استون با این سؤال مواجه شد که آیا هوش مصنوعی او را نگران کرده است یا خیر. کارگردان فیلم جدید «ناپلئون» می‌گوید همیشه باور داشته که دنیا درنهایت به کنترل دو شرکت در می‌آید و ما درحال حرکت به همین سمت هستیم.

اسکات می‌گوید: «باید هوش مصنوعی را محدود و کنترل کنیم. [ولی] نمی‌دانیم چگونه می‌خواهیم کنترلش کنیم. بحث‌هایی دراین‌باره در سطح دولت در جریان است و می‌گویند «چگونه باید هوش مصنوعی را محدود کنیم؟» ولی شوخی‌تان گرفته است؟ هرگز نمی‌توانید [این فناوری را] کنترل کنید. وقتی منتشر شد، دیگر منتشر شده است. اگر من درحال طراحی هوش مصنوعی باشم، کامپیوتری می‌سازم که اولین کارش طراحی یک کامپیوتر باهوش‌تر باشد.»

هوش مصنوعی به اندازه بمب هیدروژنی خطرناک است

این کارگردان 85 ساله بریتانیایی می‌گوید زمانی که این کامپیوترها به یکدیگر ملحق شدند، کار سخت می‌شود، چون این سیستم‌ها می‌توانند کل نظام پول الکترونیکی جهان را در اختیار بگیرند و آن را خاموش کنند. اسکات ادامه می‌دهد: «این اولین فاجعه خواهد بود؛ یک بمب هیدروژنی فنی. به این فکر کنید که این اتفاق چه معنایی خواهد داشت؟»

اسکات در مصاحبه‌ای جداگانه با وب‌سایت ددلاین دوباره با تشبیه بمب هیدروژنی تأکید کرد که باید از هوش مصنوعی ترسید. او گفت زمانی که یک هوش مصنوعی جدید ساخته شود که از خالق خود باهوش‌تر باشد، کار دیگر از دست شما خارج شده است. تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، متوجه آن نخواهید شد.

ریدلی اسکات با هوش مصنوعی غریبه نیست و در آثار مختلف خود ازجمله بلید رانر و Alien نمونه‌هایی از این سیستم‌ها را به نمایش گذاشته است. پیش‌تر بازیگر سریال Succession نیز درباره هوش مصنوعی صحبت کرده و آن یک موضوع حقوق بشری خطاب کرده بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا