یزدفردا: یک مطالعه جدید نشان داده است که داروی بی‌حسی موضعی لیدوکائین گیرنده‌های طعم تلخ را برای اعمال اثر ضدسرطانی در تومورهای سر و گردن فعال می‌کند. با توجه به هزینه کم و در دسترس بودن، این دارو به‌راحتی می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به این نوع سرطان‌ها کمک کند.

به گزارش یزدفردا: براساس مقاله منتشرشده در Cell Reports، لیدوکائین تأثیر مفیدی بر بیماران سرطانی دارد، البته هنوز نمی‌توان با قطعیت این دارو را در درمان این بیماران به‌کار برد. لیدوکائین که به نام لیگنوکائین نیز شناخته می‌شود، داروی بی‌حسی رایجی است و در زمان بخیه‌زدن یا در دندان‌پزشکی کاربردهای زیادی دارد. مطالعه‌ محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا این معمای طولانی‌مدت را که چگونه لیدوکائین باعث مرگ برخی از سلول‌های سرطانی می‌شود، حل کرده است.

پژوهش محققان روی داروی بی‌حسی لیدوکائین

محققان در این پژوهش متوجه شدند که لیدوکائین تنها گیرنده‌ای را هدف قرار می‌دهد که اتفاقاً بیشتر در سرطان‌های کشنده سر و گردن دخالت دارد. نام این گیرنده T2R14 است و به‌عنوان یک گیرنده طعم تلخ در دهان عمل می‌کند و در رشد بدخیم سلول‌های سنگ‌فرشی سر و گردن یا HNSCC نیز عاملی تأثیرگذار است. HNSCC در مخاط حفره‌های دهان و بینی به‌دلیل قرارگرفتن در معرض مواد سرطان‌زای محیطی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند.

گیرنده‌های طعم تلخ یا T2R علاوه بر نقشی که در درک چشیدن طعم تلخ دارند، در ایمنی ذاتی، عملکرد تیروئید، فیزیولوژی قلب و سایر فرایندهای بیولوژیکی هم ایفای نقش می‌کنند. محققان قبلاً دریافته بودند که T2Rها در بسیاری از سرطان‌های دهان و گلو وجود دارند و باعث آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی می‌شوند.

محققان با مطالعه روی سلول‌های HNSCC دریافتند که لیدوکائین گیرنده T2R14 را فعال می‌کند و منجر به آپوپتوز سلول‌های سرطانی می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، فعال‌شدن این گیرنده توسط لیدوکائین باعث ازدیاد کلسیم در میتوکندری، دیپولاریزه‌شدن (قطب‌زدایی) غشای میتوکندری و مرگ سلول‌های HNSCC می‌شود. همچنین این دارو باعث تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) می‌شود که نشان‌دهنده اختلال عملکرد میتوکندری و استرس سلول‌های سرطانی است.

با افزایش غلظت لیدوکائین، سلول‌های سرطانی واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

سلول‌های سرطانی سر و گردن به‌راحتی قابل دسترسی هستند و می‌توان از لیدوکائین به‌عنوان یک درمان ضدسرطان تزریقی یا موضعی در عمل بالینی استفاده کرد.

محققان می‌گویند که جراحان و پزشکان همیشه از لیدوکائین استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که لیدوکائین بی‌خطر و به‌راحتی در دسترس است؛ به همین دلیل می‌توان از آن در سایر جنبه‌های مراقبت از سرطان سر و گردن نیز بهره برد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا