گزارش کاملی از توديع و معارفه رؤساي قديم و جديد قوه قضائيه برگزار شد
خبرگزاري فارس: اين مراسم با حضور سران قواي مقننه و مجريه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، برخي نمايندگان مجلس و مسئولين كشوري و لشكري در تالار قوه قضائيه برگزار شد.

آيت الله لاريجاني: از احدي از متجاوزان به قانون و حقوق شهروندان گذشت نخواهم كرد

رئيس جديد قوه قضائيه گفت: هيچكس نبايد جرات كند و به خود حق دهد كه برخلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد و چنين كساني بايد بدانندكه دير يا زود به محكمه عدل فرا خوانده مي شوند و من در اين ماموريت مهم به احدي از خطاكاران گذشت نخواهم كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله صادق لاريجاني روز دوشنبه در مراسم معرفي خود به عنوان رئيس قوه قضائيه در جمع مسئولان لشكري و كشوري گفت: از مقام معظم رهبري كمال تشكر را دارم كه اعتماد ايشان به اينجانب در چنين مسئوليت خطيري عين عنايت و لطف ايشان است.

وي تصريح كرد: آيت الله هاشمي شاهرودي در طول رياست 10 ساله خود در دستگاه قضائي تلاشهاي فراواني در بهبود وضعيت قضائي كشور كرده است و گامهاي موثري در اين جهت برداشتند و بايد گفت وي از ذخاير حوزه هاي عمليه و از علماي روشن بين جهان اسلام است.

رئيس جديد قوه قضائيه به اهميت جايگاه قوه قضائيه و نقش آن در اصلاح جامعه و سلامت دستگاههاي اجرايي كشور تاكيد كرد و گفت: اگر بگوييم قوه قضائيه چهره نظام است ، گزافه نگفته ايم. حكم عادلانه و اجراي عدالت توقع اصلي از اين نهاد است اما شهامت حكم عادلانه و اجراي عدالت در همه حال فقط در عالم سخن آسان است و بايد گفت مرد مي خواهد و صبر.

صادق لاريجاني در ادامه تصريح كرد: حقيقت عدالت امري پيچيده وديرياب است و تبيين فلسفي عدالت بزرگاني را به عجز آورده است. با همه اين احوال نمي توان انكار كرد كه مصاديقي از مفهوم عدالت واضح است و همه مي دانند كه تساوي در مقابل قانون عدالت است و قانونگريزي خلاف عدالت و قانون مداري بايد شعار همه باشد و مدار عمل براي همه عمل به قانون است.

پرداختن به خلاء هاي فراوان در قوه قضائيه با حفظ اولويت

وي به تلاشهاي انجام شده در دوره رياست آيت الله هاشمي در دستگاه قضائي كشور اشاره كرد و گفت: از بدو تاسيس قوه قضائيه به رياست شهيد بهشتي تا دوران حاضر تلاشهاي گسترده اي در بهبود و تكامل دستگاه قضائي كشور صورت گرفته است ولي ترديدي نيست كه اين دستگاه عظيم هنوز نيازمند فعاليتهاي فكري و عملي بسياري است. بنده گمان مي كنم خلاء هاي فراواني وجود دارد كه بايستي با حفظ اولويت به آنها پرداخت و از جمله اين خلاء ها نيروي انساني آزموده و سالم است.

صادق لاريجاني تصريح كرد: گر چه قضات فاضل، آگاه و صالح و نيز كاركنان شريف در دستگاه قضائي كشور بسيارند ولي نبايد فراموش كرد كه حجم عظيم پرونده ها قضات را فرسوده مي كند بنابراين بايد چاره اي براي تربيت قاضي و استفاه بهينه از قضات انديشيد كه بايد گفت دراين زمينه طرحهاي فراواني فراهم آورده ايم كه اميد است در دراز مدت به نتايج خوبي منجر شود.

وي به بحث نظارتي در دستگاه قضائي كشور تاكيد كرد و گفت: بعد نظارتي در دستگاه قضائي كشور امر بسيار مهمي است كه همه بدان اذعان دارند. اين نظارت هم به نظارت دروني دستگاه مربوط مي شود و هم نظارت بيروني نسبت به قوه مجريه و ساير قوا و اگر تخلف يا فسادي از قاضي يا مسئولي ديده شود چهره كل دستگاه ذيربط مخدوش مي شود.

صادق لاريجاني خاطرنشان كرد: همه مسئوليم در بهبود اين وضع تلاش كنيم و هيچكس نبايد جرات كند و به خود حق دهد كه برخلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضايع و آرامش و امنيت آنان را سلب كند و چنين كساني بايد بدانند كه دير يا زود به محكمه عدل فرا خوانده مي شوند و حق مظلومان از آنان ستانده مي شود.

وي تاكيد كرد: بنده در همين جا اعلام مي دارم كه در همين راستا نسبت به احدي گذشت نخواهم كرد و خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.

صادق لاريجاني در ادامه تصريح كرد: ارتقاء دستگاه قضائي كشور در جهات مختلف يك ضرورت است و ارتقاء از حيث كارآمدي نيروهاي انساني و ارتقاء از حيث تسريع در احقاق حق و نظاير آن بسيار مورد تاكيد مي باشد و روشن است رسيدن به اين هدف بدون دارا بودن به برنامه جامع و دقيق ميسر نيست.

رئيس جديد قوه قضائيه تاكيد كرد: داشتن برنامه جامع و دقيق هم درتسريع به هدف موثر است و هم در ارزيابي كار گذشته و بايد گفت از جمله گامهاي اساسي در دوران رياست آيت الله هاشمي شاهرودي به همين گرايش تدوين برنامه است كه دربرنامه سوم قوه قضائيه تجلاي روشني يافته است.

لاريجاني در ادامه به استقلال قاضي و اهميت اين بحث اشاره كرد و گفت: استقلال قاضي حافظ سلامت و امنيت قضائي است و بايد به تمام معني در تحكيم اين استقلال بكوشيم.

وي بر اهميت بحث تعامل قوه قضائيه با ساير قوا اشاره كرد و گفت: استقلال قوا از يكديگر كه از آموزه هاي مهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است نبايد به معناي جدايي كلي قوا و نگاه جزيره اي به هر يك باشد. قواي جمهوري اسلامي جزاير از هم بيگانه نيستند و ناگزير بايد با يكديگر تعامل معقول و منطقي و در چارچوب قوانين داشته باشند.

به گزارش مهر ، وي در ادامه بر اهميت بحث پيشگيري از جرم اشاره كرد و گفت: در بند پنجم اصل 156 قانون اساسي بر امر پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين تاكيد شده است كه بايد گفت تلاش براي پيشگيري از جرم بايد از جمله راهبردهاي اساسي قوه قضائيه باشد و سلامت جامعه و بهبود وضع قضائي كشور در گرو اموري است كه از مهمترين آنها پيشگيري از وقع جرم است در غير اين صورت ورود فزاينده پرونده هاي قضائي دستگاه قضائي كشور را فلج مي كند و سلامت جامعه را نيز به خطر مي اندازد. اما آيا اين پيشگيري از جرم بدون تعامل همه جانبه قواي كشور ممكن است؟ كه در پاسخ بايد اينگونه عنوان كرد كه قوه قضائيه به تنهايي نمي تواند متصدي اين امر باشد و شايد بتوان گفت مجموعه اصول قانون اساسي هم اين اجازه را نمي دهد.

وي به رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب در مورد سلامت و ارتقاء دستگاه قضائي اشاره كرد و گفت: رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مواضع مختلف كه در باب سلامت و ارتقاي دستگاه قضائي عنوان شده بسيار حساب شده و دقيق است و اميدواريم بتوانيم در طول دوره آتي اين رهنمودها را عملي سازيم.

وي خاطرنشان كرد: رفع مشكلات اطاله دادرسي به ويژه نسبت به پرونده هاي ملي و مهم اقتصادي و همچنين علاج نقضهاي مكرر احكام در دادگاههاي تجديد نظر و ديوان عالي از جمله رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مورد دستگاه قضائي كشور است.



آيت‌الله شاهرودي: امروز داراي نظام قضايي جامع و مدرن هستيم

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله سيد‌‌محممود هاشمي شاهرودي رئيس سابق قوه قضاييه صبح امروز دوشنبه در معارفه و معارفه روساي قديم و جديد قوه قضاييه طي سخناني ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام و شهدا گفت: از حضور همكاران و كساني كه دعوت ما را اجابت كردند و اين جلسه باشكوه را تشكيل دادند مخصوصا از آيت‌الله رفسنجاني و حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني و ديگران تشكر مي‌كنم.
وي افزود: از مقام معظم رهبري صميمانه قدرداني مي‌كنم كه همه قبا را با ديدگاه‌ها و منش خود هدايت كرده و در واقع ارشاد‌هاي ايشان علت اصلي توفيقات ما بوده و خواهد بود.
رئيس سابق قوه قضاييه تصريح كرد: لطف مقام معظم رهبري به قوه قضاييه و بنده جايي تشكر و قدرداني ويژه دارد.
آيت‌الله شاهرودي ادامه داد:‌انتصاب آيت‌الله لاريجاني توسط مقام معظم رهبري براي مديريت دستگاه قضايي بسيار اقدام به جا و ارزنده‌اي بود كه ما هم به آيت‌الله لاريجاني اين انتخاب را تبريك مي‌گويم.
وي خاطر نشان كرد: كارنامه سه دهه قوه قضاييه و دستاوردهاي كه دستگاه قضايي در اين مدت داشته گمان مي‌كنم كه براي مردم و مسوولان روشن و شفاف است و اساسا خدمات ارزنده‌اي در رابطه با نظام قضايي انجام شده است و ما امروز داراي نظام قضايي جامع، كامل، مدرن و پيشرفته هستيم.
رئيس سابق قوه قضاييه اضافه كرد: يكي از نكات مهم مديريت قضايي اين است كه استقلال قوه قضاييه از جريانات سياسي و دستگاه‌هاي ديگر تاثير‌پذير نباشد.
آيت‌الله شاهرودي اضافه كرد: هر خطي كه مقام معظم رهبري به عنوان رهبر نظام ولايي تبيين مي‌كنند بايد در آن خط حركت كنيم و در واقع حفظ استقلال دستگاه قضايي يكي از افتخارات اين دستگاه مي‌باشد.
وي اضافه كرد: اصلاحات در دستگاه قضايي كار بسيار مهمي است و تمام هم نشده البته تمام شدني هم نيست؛ مسائل جديدي كه شكل مي‌گيرد باعث مي‌شود كه همه اركان به سمت قله‌هاي بلند اسلامي حركت كند كه دستگاه قضايي هم شامل اين موضوع مي‌شود.
رئيس سابق قوه قضاييه تأكيد كرد: اساسا تحول در زمينه مسائل تخصصي كار ساده‌اي نيست چرا كه نياز به تأني دارد.
آيت‌الله شاهرودي با بيان اينكه ساختارهاي خوبي در دستگاه قضايي ايجاد شده است خاطر نشان كرد: هر گونه تحول نياز به اين دارد كه ما به مسائل روز هم اشراف داشته باشيم، قطعا ما نياز به تحول و شكوفايي داريم البته قطعا آيت‌الله لاريجاني اين كار را نيز دنبال خواهد كرد ولي با تعمل و استفاده از مباني و ديدگاه‌هاي فقهي و اسلامي و همچنين پيشرفت‌هاي صورت گرفته.
وي افزود: يكي از مسائل خوبي كه در اين دوره شكل گرفت ايجاد شوراها و مراكزي كه حركت كليه خانواده دستگاه قضايي را يكسان كرده و يك جهت‌دهي به آنها داد، بود.
رئيس سابق قوه قضاييه اضافه كرد: درخواست مي‌كنم كه شوراهاي هماهنگي كه جلسات آن در تهران و مراكز استان‌ها برگزار مي‌شد ادامه و گسترش يابد البته بنده متوجه شدم كه با همه اين توسعه‌ها و زير‌ساخت‌هاي ايجاد شده در جامعه هنوز آن امنيت قضايي لازم كه يك شهروند آن را احساس كند ايجاد نشده يعني ورودي پرونده‌ها و جرائم زياد است.
آيت‌الله شاهرودي اضافه كرد: عمده اجراي عدالت اين است كه از تضييع حق جلوگيري شود و در اين بين تنها حكم عادلانه قاضي باعث ايجاد عدالت نمي‌شود. آن جامعه‌اي داراي عدالت اسلامي و امنيت حقوقي است كه جرم و تخلف و تجاوز به حقوق مردم در آن نباشد و همچنين پيشگيري از آن جرائم بايد گفت كه تنها برعهده دستگاه قضايي نيست بلكه بخشي از آن برعهده اين دستگاه مي‌باشد.
وي در پايان اظهار داشت: اميدوارم كه قواي سه گانه طرح جامع و علمي تصويب و اجرا كنند و به تدريج دستگاه‌هاي اجرايي، قضايي و غيرقضايي از آن سلامت و كارآمدي لازم برخوردار شوند و در واقع امنيت حقوقي و اجرايي عدالت به معناي واقعي موفق شود.


رئيس جمهور در مراسم توديع و معارفه رئيس قوه قضائيه؛
اگر صاحبان قدرت پاي ميز محاكمه كشيده شوند پايين دستيها جرأت تخلف ندارند


هيچكس از ما انتظار ندارد كه عدالت را يكباره در همه عرصه‌ها پياده كنيم بايد عدالت را در جامعه اولويت‌بندي كنيم كسي ترديد ندارد كه اگر صاحبان قدرت پاي ميز محاكمه كشيده شوند پايين دستيها جرأت تخلف ندارند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمود احمدي‌‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان صبح امروز دوشنبه در مراسم و معارفه رؤساي قديم و جديد قوه قضاييه طي سخناني ضمن تشكر از خدمات آيت‌الله شاهرودي در طول ده سال گذشته گفت: در طول سالهاي كه بنده در خدمت آيت‌الله شاهرودي بودم از نظرات وي در مسائل عمومي كشور استفاده مي‌كردم.
وي افزود: به آيت‌الله لاريجاني هم به خاطر انتخاب و انتصاب به عنوان رئيس قوه قضاييه تبريك مي‌گويم
و به اميد خداوند اميدوارم كه وي در اين مسند و مسووليت مهم قضا منشأ خدمات خوبي به ملت باشد.
رئيس جمهور تصريح كرد: عدالت فلسفه تشكيل حكومت اسلامي و محور حكومت است و در واقع عدالت محور انسانيت انسان‌ها مي‌باشد برخلاف تصور برخي كه فكر مي‌كنند جامعه بشري بايد در قله به عدالت برسد بلكه عدالت در دامنه است.
احمدي‌نژاد ادامه داد: ضامن شكوفايي، امنيت و حقيقت اجراي عدالت است و بدون عدالت آباداني حقيقي اتفاق نمي‌‌افتد. عدالت دلها را زنده مي‌كند و ما بايد به نقطه‌اي برسيم كه آحاد جامعه احساس اجراي عدالت حقيقي كنند و هيچ كس نبايد احساس كند كه عنصر درجه دو و درجه چندم است.
وي ادامه داد: نبايد هيچكس چنين باوري در وجودش ايجاد شود كه فرصت شكوفايي براي وي ايجاد نشده يا از وي اين فرصت دريغ شده است و در واقع تا انسانها احساس آرامش و شخصيت نكنند شكوفا نمي‌شود.
رئيس‌جمهور در ادام اظهار داشت: انسان تراز اسلام انساني است كه از دل محيط سرشار از عدالت برمي‌خيزد و مهم‌ترين مأموريت انبياء و اهل بيت و البته امام عصر (عج) نيز برپايه عدالت است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: اگر عدالت برپا شود تازه انسانها، خدا ، خود و استعدادهاي دروني خود را مي‌شناسند و قطعا بر پايه حياط طيبه مستلزم برپايي عدالت است و اين مأموريت اصلي ما مي‌باشد.
احمدي‌نژاد ادامه داد: در اين امر همه ما مسوول هستيم، همه قوا مسوولند همه نقش قوه قضاييه در اين بين ممتاز و بي‌بديل است براي اينكه قوه قضاييه نقطه پايان بوده و تظمين كننده جاري شدن عدالت و امنيت است.
وي افزود: يك رسيدگي صريح، عادلانه و قاطع بهترين عامل پيشگيري از وقوع جرم و امنيت خاطر و آرامش در متن جامعه است و به همين دليل مي‌باشد كه ويژگيهاي شمرده شده براي يك قاضي به جزء براي امامت جامعه شمرده نشده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه قاضي تراز اسلام بايد از هواهاي نفساني خارج شده باشد افزود: قاضي تراز اسلام بايد تمايلات مادي فرسنگ‌ها فاصله گرفته باشد، چرا اينقدر اهميت و چرا براي رئيس اداره برق و آب انقدر ويژگي گفته نشده است؛ قاضي آرامش‌بخش و تضمين‌كننده اجراي قوانين است البته همه موظف به اجراي عدالت هستيم.
احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: دولت و قوه مجريه در گذشته در خدمت آيت‌الله شاهرودي بوده و امروز هم در خدمت آيت‌الله لاريجاني خواهد بود.
وي اضافه كرد: هيچكس از ما انتظار ندارد كه عدالت را يكباره در همه عرصه‌ها پياده كنيم بايد عدالت را در جامعه اولويت‌بندي كنيم كسي ترديد ندارد كه اگر صاحبان قدرت پاي ميز محاكمه كشيده شوند پايين دستيها جرأت تخلف ندارند.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: بايد دست به دست هم داده و در مقابل مفاسد و تجاوز به حقوق عمومي و البته قانون‌شكني و كساني كه قانون‌شكني را مي‌خواهند نهادينه كنند، بايستيم.
احمدي‌نژاد ادامه داد: اگر خداي ناكرده در جامعه‌اي صاحبان نفوذ و قدرت از رسيدگيهاي قضائي و اعمال عدالت مصون بمانند آن جامعه تضميني براي بقا و دوام نخواهند داشت.
وي با اشاره به سخنان آيت‌الله لاريجاني گفت: سخنان بسيار خوبي است ما پشتيباني مي‌كنيم ولي كار سخت است چرا كه بالاخره سفارش‌ها و فشارها مي‌آيند البته گفتم كه قضات مؤمن و خودساخته در دستگاه قضا فراوان هستند.
رئيس‌جمهور ادامه داد: اميدوارم مسيري كه براي اصلاح قوه قضاييه از ابتداي انقلاب تاكنون آغاز شده و بزرگان زيادي در اين مسير زحمت كشيده‌اند همچنان با قوت ادامه پيدا كند.
احمدي‌نژاد در ادامه تأكيد كرد: به خدا قسم مي‌ارزد كه انسان براي اجراي حكم خدا جان خود را هم براي آن بگذارد بهتر از آن است كه سالها در منصب‌هاي عالي حضور داشته باشد ولي جامعه از وي انتظار تحقق عدالت نداشته باشد.
وي با اشاره به اين كه براي شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي ملت ايران با قريب به 200 هزار شهيد و چندصد هزار جانباز جانفشاني كرده‌اند گفت: جمهوري اسلامي ثمره مجاهدت‌ها در طول تاريخ است.بايد جمهوري اسلامي به جامعه الگو و الهام بخش حكومت جهاني اسلام تبديل شود


در مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد قوه قضاييه:آيت‌الله هاشمي رفسنجانی  : جامعه بايد احساس امنيت قضائي كند
خبرگزاري فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مساله اصلي و هدف نهايي قضاوت اسلامي اين است كه جامعه احساس امنيت قضايي كند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح امروز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه رؤساي قديم و جديد قوه قضاييه با تجليل از خدمات آيت‌الله شاهرودي طي يك دهه اخير گفت: آيت‌الله شاهرودي افكاري را مطرح كرد كه به نظر بنده سطح اين افكار بالاتر از ساير دستگاه‌ها است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تبريك به آيت‌الله لاريجاني به خاطر عنايت مقام معظم رهبري و واگذاري مسئوليت پراهميت قوه قضاييه ادامه داد: همكاران خوبي در طول 30 سال در قوه قضاييه جمع شده‌اند كه بسياري از اين شخصيت‌ها هم‌اكنون در قوه قضاييه هستند لذا همراهي آنها مي‌تواند كار بزرگي را شكل بدهد.
وي ادامه داد: مساله اصلي و هدف نهايي قضاوت اسلامي اين است كه جامعه احساس امنيت قضايي كند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه اظهار داشت: ازجمله كارهاي مهمي كه هنوز انجام نشده و هميشه بايد مدنظر قرار گرفته و در اين دوره انجام شود پيشگيري از وقوع جرم است.
وي تصريح كرد: اميدوارم كه از آيت‌الله شاهرودي در مجمع تشخيص مصلحت نظام بي‌بهره نباشيم و اين مقدور است كه آيت‌الله شاهرودي در مجمع حضور داشته باشد البته در اختيار ما نيست.. 

علي لاريجاني: تيغ عدالت دستگاه عدليه بايد با شجاعت عمل كند
خبرگزاري فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در صورتي كه دستگاه عدليه بتوانداز حقوق مردم دفاع كند اين دفاع از اقتدار نظام است از اين رو تيغ عدالت دستگاه عدليه بايد بيش از هر چيز ديگر با شجاعت عمل كند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه رؤساي قديم و جديد قوه قضاييه تصريح كرد: ذهن آيت‌الله شاهرودي در انتظام امور و ايجاد آرامش در جامعه كمك مي‌كرد و اين سرمايه مهمي بود كه آيت‌الله شاهرودي آن را دارا بود.
لاريجاني ادامه داد: در حوادث مختلف در كشورمان آيت‌الله شاهرودي با دقت مسائل را دنبال مي‌كرد و بايد گفت دوران وي دوران بسيار درخشاني بوده و اميدوارم كه اين مسير دنبال شود.
وي خاطر نشان كرد: انصافاً پس از پيروزي انقلاب اسلامي قوه قضاييه وضعيتي ماهوي پيدا كرد، در قوه قضاييه تغييري ماهوي ايجاد شده و در واقع پس از پيروزي انقلاب در نحوه عمل و قوانين ابداعاتي صورت گرفت كه بسيار هم ارزشمند است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: قوه قضاييه مظهر اقتدار نظام است و بايد به اين موضوع توجه كرد كه اگر دستگاه عدليه با شجاعت عمل كند بسياري از امور كشور سامان پيدا مي‌كند و اگر اين دستگاه توانست از حقوق مردم دفاع كند اين موضوع دفاع از اقتدار نظام مي‌باشد از اين رو تيغ عدالت دستگاه عدليه بايد بيش از هر چيز ديگر با شجاعت عمل كند.
لاريجاني اضافه كرد: طبيعتا دستگاه قضايي در خلاء تصميم‌گيري نمي‌كند و هميشه اين دستگاه بايد در هاله‌اي از فضاي سياسي حركت قضا صورت بگيرد.
وي در ادامه تأكيد كرد: اقناع افكار‌عمومي پروژه اي است كه قوه قضاييه بايد هميشه با توجه به آن عمل كند و مراحل آن هم اين است كه در مرحله صدور حكم گرفتار فضا‌سازي نشود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در شرايط امروز جامعه ما با يك بداخلاقي سياسي و تند‌رواني مواجه است و حتي گاه مي‌بينيم كه برخي حرف‌ها با آبروي كل نظام بازي مي‌كند و گاهي حرف‌ها باعث تعدي به حقوق افراد مي‌شود؛ هر دو مورد مهم هستند و قوه قضاييه مي‌تواند متعادل‌سازي كند به شرطي كه به هر دو وجه توجه داشته باشد.
لاريجاني در ادامه گفت: فضاي قالب كشور ما سياست است اما بايد بدانيم كه مردم روزانه با سياست زندگي نمي‌كنند بلكه با اجتماع و مشكلات اقتصادي زندگي مي‌كنند لذا حوزه سياست مربوط به خارج از قوه قضاييه است.
وي در پايان گفت: سياست قوه قضاييه يعني قانون يك بند بيشتر ندارد كه بايد روي آن تكيه كرد و اين قانون چنان بايد بازتاب داشته باشد كه كسي نتواند غير از آن درخواستي از قوه قضاييه كند.


حاشیه‌های مراسم معارفه رییس جدید قوه قضاییه




مراسم معارفه و تودیع رئیسان جدید و قدیم قوه قضاییه با حضور نماینده مقام معظم رهبری،‌روسای قوا، رییس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان، جمعی از وزرا، نمایندگان مجلس، مقام های عالی قضایی و شخصیت های کشوری و لشکری برپا شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم که جمع کثیری از مسئولان نظام در بخش های مختلف مدیریتی حضور داشتند، با حاشیه های جالبی همراه بود.

- سخنان رییس قوه قضاییه آنگاه که گفت "بر کسی نباید به خود حق دهد که حقوق شهروندان را سلب کند و چنین افرادی باید بدانند دیریا زود به محکمه فراخوانده می شوند و در این راستا به احدی گذشت نخواهم کرد" با تکبیر حاضران مورد تائید قرار گرفت.

- حضور رییس جمهوری درکنار روسای دو قوه دیگر دراین مراسم ،فرصتی برای عکاسان فراهم کرد تا بیشترین استفاده عکس خبری را ازاین حضور سه گانه داشته باشند

- سلام و علیک رییس جمهوری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یکدیگر سوژه عکاسان خبری شد

- سردار رادان نیر از جمله مسوولانی بود که درلنز دوربین عکاسان متعدد خبری قرار گرفت

- رییس مجلس شورای در ابتدای سخنرانی خود در مراسم معارفه برادرش آیت ا... صادق لاریجانی به عنوان رییس جدید قوه قضاییه گفت : ما اخوان همیشه به حال آقا صادق غبطه می خوردیم که ایشان به کسب علم در حوزه پرداخته اند و ما گمراه شده ایم و وارد کار اجرایی شده ایم و ایشان نیز کمی گمراه شدند و آمدند که با خنده حضار روبه رو شد.

- علاوه بر روسای سه قوه ونماینده مقام معظم رهبری ، جمع زیادی از مسوولان دستگاههای مختلف دراین مراسم حضور داشتند.

- آیت الله مفید رییس دیوان عالی کشور و حجت الاسلام رئیسی معاون رییس چهارم قوه قضاییه از آیت الله هاشمی شاهرودی طی سخنانی تقدیر کردند.

- معطلی برخی خبرنگاران برای شرکت در این مراسم به رغم خالی بودن سه ردیف انتهای سالن ساختمان اصلی قوه قضاییه .

- دست به دست شدن گوشی موبایل برای خواندن خبر و گزارش توسط برخی رسانه ها، به رغم اینکه نمایندگان رسانه های دیگر دربدو ورود تلفن همراه خود را تحویل داده بودند.

- صحبت های درگوشی برخی مدیران ومسوولان حاضر در جلسه که گفته می شود گمانه زنی ها درمورد ترکیب هیات جدیددولت و مدیران جدید قوه قضاییه درزمره این گفت وگو ها بود



مزاح علی لاریجانی با آیت الله صادق لاریجانی در بخش ابتدایی سخنرانی خود خنده حضار را در پی داشت.

به گزارش فارس، مراسم تودیع آیت‌الله سید‌محمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاییه و معارفه آیت‌الله صادق لاریجانی به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه صبح امروز دوشنبه در حوزه ریاست‌قوه قضاییه برگزار شد كه با حاشیه‌های نیز همراه بود.

* حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حكم انتصاب آیت‌الله صادق لاریجانی به ریاست قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری را در این جلسه قرائت كرد.

* زمانی كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وارد جلسه شد واكنش آیت‌الله جنتی جالب توجه بود.

* پس از گذشت حدود 10 دقیقه از برگزاری مراسم، یكی از مسوولان برگزاری مراسم، حجت‌الاسلام علیزاده را صدا زده و خطاب به وی موضوعی را گفت كه علیزاده هم جلسه را ترك كرد و پس از چند دقیقه با علی لاریجانی به جلسه بازگشت و مشخص شد كه وی برای پیشواز از رئیس مجلس به پایین ساختمان رفته بود كه این مساله نیم ساعت بعد برای ورود رییس جمهور نیز تكرار شد با این تفاوت كه حجت الاسلام رییسی نیز برای استقبال از احمدی نژاد به بیرون از سالن رفت.

*علی لاریجانی و آیت‌الله صادق لاریجانی با یك صندلی فاصله از هم در ردیف جلو نشسته بودند.

* آیت‌الله صادق لاریجانی كه به عنوان اولین سخنران رسمی در پست ریاست قوه قضاییه سخن می‌گفت مطالب خود را از روی برگه‌ای كه از پیش نوشته شده بود قرائت می‌كرد.

این سخنان رئیس جدید قوه قضاییه در یازده بخش كه وی هر بخش را با عنوان كلمه یاد می‌كرد آغاز شد كه كلمه اول را با بیاناتی از مقام معظم رهبری شروع و كلمه نهم را با بیانات ایشان ادامه و با كلمه دهم كه مربوط به حدیث، ماه شعبان و رمضان بود سخنران خود به اتمام رساند.

* سخنان آیت الله لاریجانی مبنی بر اینكه هیچ كس نباید جرأت كند و به خود حق دهد كه برخلاف قانون حكم كرده و حقوق شهروندان را ضایع كند و چنین افرادی بدانند دیر یا زود به محكمه عدل فراخوانده می‌شوند و بنده نسبت به احدی در این راستا گذشت نخواهم كرد با تكبیر و احسنت بلند حضار مواجه شد.

* حضور محمد جواد لاریجانی تعداد لاریجانی‌‌های مراسم را به سه رساند.

* برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی و نظامی به دلائل نامعلومی در قسمت جلویی مراسم حضور نیافتند كه از جمله آنها می‌توان به سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای و حجت‌الاسلام پورمحمدی نام برد.

* سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آخرین ردیف از صندلی‌های مراسم نشسته بود.

*پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد لوح یادبودی از سوی وی به آیت‌الله شاهرودی اهداء شد.

* آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی خود را بعد از احمدی‌نژاد ایراد كرد.

* علی لاریجانی در بخش ابتدایی سخنرانی خود مزاح‌گونه خطاب به حاضرین گفت: ما هم وارد كارهای اجرایی شدیم، البته گمراه شدیم و آقاصادق هم حالا وارد كار اجرایی شدند، البته ما كمتر از ایشان غبطه می‌خوریم.

وی در ادامه در حالی كه با حالتی مزاح‌گونه صحبت می‌كرد ادامه داد: حرف‌های ما را آقای شاهرودی عنایت داشتند ولی ما از اخلاق آقا صادق اطلاع داریم، این را هم از ما دریغ خواهند كرد.

* مزاح‌های علی لاریجانی با برادرش خنده حضار را در پی داشت.

* در این مراسم صندلی مخصوصی برای نشستن مسئولین بلندپایه در قسمت میانی جایگاه قرار داده شده بود كه هیچ كسی برای سخنرانی روی آن ننشست و همه سخنرانان برای سخنرانی پشت تریبون قرار گرفتند.

* در این مراسم شخصیت‌های برجسته از جمله حجت‌الاسلام ابوترابی، سردار صفوی، حجت‌الاسلام یونسی، نوذری وزیر نفت، محسن رضایی ، سردار رادان، سردار جعفری، حجت‌الاسلام ناطق نوری، محصولی، كدخدایی، قالیباف، الهام و جهرمی حضور داشتند.


آشتی کنان حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضائیه به خوش و بش پرداختند.

به گزارش جهان در حالی که اختلافات بین هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور در روزهای پس از انتخابات به اوج رسیده بود و موجب شد تا هاشمی رفسنجانی از شرکت در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به بهانه سفر امتناع کند، خوش و بش چند لحظه ای احمدی نژاد با وی مورد توجه و تعجب حاضرین در جلسه شد.

بنا براین گزارش، احمدی نژاد پس از نشستن در بین صندلی برادران لاریجانی ضمن احوال پرسی با رئیس جدید قوه قضائیه به رئیس مجلس خبرگان سلام و ابراز احترام کرد که با واکنش متقابل هاشمی مواجه شد.

برخی از حاضرین در جلسه ابراز امیدواری کردند که این خوش و بش چند لحظه ای موجبات آشتی کنان هاشمی و احمدی نژاد را فراهم آورد.


اسامی و پست های مدیران ارشد دستگاه قضا




در حالی که امروز مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم قوه قضائیه برگزار می شود آخرین اخبار از چینش متفاوت و دارای اهمیت مدیران عالی دستگاه قضائی خبر می دهند.

به گزارش جهان، با استقرار آیت الله لاریجانی به عنوان قاضی القضاتی جمهوری اسلامی سید ابراهیم رئیسی که در زمان آیت الله شاهرودی معاونت اول را بر عهده داشت به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب می شود.

همچنین، منتظری به عنوان معاون اول منصوب شده و اژه ای وزیر اطلاعات دولت نهم به عنوان دادستان کل مشغول به کار می شود. همچنین، قرار است بختیاری استاندار اصفهان که پیش از این رئیس سازمان زندان ها بود به عنوان معاون اداری مالی قوه قضائیه مشغول به کار شود و محمد نیازی رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور هم به ریاست سازمان زندان ها منصوب می شود.

براسا این گزارش، از میان آیت الله مفید رئیس فعلی دیوان عالی کشور و یا حجه الاسلام رازینی رئیس کنونی دیوان عدالت اداری یکی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب خواهدشد.

گفتنی است که کدخدایی ، سخنگوی شورای نگهبان هم به عنوان مدیر کل حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا