یزدفردا: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از ثبت قلعه تاریخی فخر آباد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش یزدفردا: جلال دهقان با اعلام این خبر گفت: روستای فخر آباد ازجمله آبادی‌هایی است که از دیر باز در مسیر یکی از راه‌های غرب به جنوب وجنوب شرق ایران قرار داشته است و هنوز هم این آبادی بعنوان یک منزلگاه نسبتا امن برای خودرو‌های عبوری مورد استفاده قرار دارد. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت با اشاره به اینکه قلعه فخراباد در دوره صفویه و در چهار مرحله تاسیس شده، اضافه کرد: بخش مسکونی، دوحسینیه، مسجد، حمام، معابر عمومی و عناصر دفاعی امنیتی از جمله عناصر تشکیل دهنده این مجموعه هستند. 

دهقان تصریح کرد: قلعه فخر آباد تا اواخر دهه پنجاه بطور کامل مورد استفاده اهالی قرار داشته، ولی با واگذاری زمین مسکونی در اراضی اطراف به تدریج سکونت به خارج از قلعه انتقال یافت. 

به گفته او قدیمی‌ترین بخش قلعه بخش جنوبی است که در مرکز ضلع جنوبی آن ایوان ورودی و مجموعه شاه نشین قرار دارد. چهار برج نیز در چهار ضلع این بخش وجود دارد که با توسعه مجموعه برج‌های شمالی در مرکز و برج‌های ضلع جنوبی در مرکز این ضلع واقع شده اند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت در خصوص تزئینات قلعه گفت: مهمترین عنصر تزئینی این بنا، نمای برج وباروهاست که به صورت پر و خالی بطور کلی و اجرای نمای دو ردیف سرو با طرح صلیب در نوک سرو در بخش فوقانی برج‌ها به چشم می‌خورد. 

وی، با بیان اینکه وسعت قلعه همچنین وجود کاروانسرا داخل قلعه از ویژگی‌های آن نسبت به سایر قلاع است، گفت: این بنای تاریخی به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا