مصطفي كواكبيان، عضو فراكسيون اقليت مجلس: مهدي كروبي از چهره‌هاي شناخته شده و دلسوز نظام است كه كارنامه روشن او اين ويژگي‌هاي را ثابت مي‌كند. بنابراين نمي‌توان فكر كرد كه وي بي‌دليل و بدون داشتن اسناد و مدارك معتبر درباره بدرفتاري با بازداشت‌شدگان ابراز نگراني علني كرده باشد اما متاسفانه اكنون طيف‌‌هاي خاصي در ايران نسبت به اين نامه واكنش نشان داده‌اند كه هر دوي آنها هم حاكي از يك نوع پيش‌داوري و قضاوت عجولانه است. در بحث اول عده‌اي مي‌گويند كه اين ابراز نگراني از اساس كذب است كه در باره اين طيف بايد گفت پيش‌داوري‌شان به هيچ‌روي قابل توجيه نيست. اما گروه دوم مي‌گويند كه حتي اگر اين مسائل ريشه در واقعيت هم داشته باشد، نبايد به شكل علني مطرح مي‌شد كه درباره اين گروه مي‌توان اين توجيه را آورد كه اين دسته از سر دلسوزي براي آبروي نظام اينچنين مي‌گويند. اما براي اعتمادسازي نسبت به نظام نمي‌توان به پاك‌كردن صورت‌مساله روي آورد.



مجيد نصيرپور، عضو فراكسيون اقليت مجلس: متاسفانه در اين سال‌ها ديده‌ايم كه هر وقت معضل و واقعه‌اي اجتماعي در كشور علني شده است، عده‌اي كه خط فكري‌شان هم مشخص است سريعا به جاي جست‌وجو براي پاسخ‌و ريشه اين معضل، ماجرا را به حاشيه مي‌برند و مسائل سياسي را در آن دخالت مي‌دهند و دست آخر با طرح سوال‌هاي پي‌در‌پي از شفاف‌سازي جلوگيري مي‌كنند. اما اين بار اين بحث از سوي مهدي كروبي مطرح شده است؛ شخصي كه براي طيف وسيعي از جامعه ايران مقبوليت دارد و عمر خود را در راه دفاع از انقلاب گذاشته است. اين مقطع حساس ديگر استفاده از شيوه‌هاي نخ‌نماي فرار به جلو كارساز نيست و نبايد با تخريب چهره‌هاي خدوم انقلاب از ريشه‌يابي مشكلات طفره رفت. طبيعتا كروبي مستنداتي دارد و با تكيه بر اين مستندات اين نامه را نوشته است و رسيدگي به اين نامه در هر دو شكل يعني در صورت بروز يا نبود اين معضل به نفع نظام و انقلاب است.


سيد‌محمد‌مهدي پورفاطمي، نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس: بحث وقايع اخير در بازداشتگاه‌هاي ايران از سوي شخصي مطرح شده است كه عمري بر پست‌هاي كليدي كشور، همچون رياست مجلس تكيه زده و به خوبي مي‌داند كه براي مطرح‌كردن چنين بحثي نياز به مستندات مستدل است و حتما با چنين بينشي اين نامه را به شكل علني منتشر كرده است. به هر حال در اين چند وقت اخير اخبار رسيده از بازداشتگاه‌ها نشان مي‌دهد كه عملكردهاي خلاف قانوني صورت مي‌گيرد و براي همين هم بود كه بازداشتگاهي مانند كهريزك تعطيل شد. در اين شرايط بهتر است كه به جاي جبهه‌گيري نسبت به نگراني چهره‌هاي مطرح اجازه بدهند كه به اين ابهامات رسيدگي شود تا از خدشه‌دار شدن چهره نظام جلوگيري شود. به هر حال با صحبت‌ نكردن درباره اين مسائل نمي‌توان ابهام را از ذهن جامعه پاك كرد و اگر جلب اعتماد عمومي به نظام هنوز اهميت دارد، بايد در اين رابطه شفاف‌سازي صورت بگيرد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا