یزدفردا: داده‌های جدید نشان می‌دهد که برای اولین‌بار از زمان شروع ثبت رکوردهای دستگاه‌ها، در روز جمعه دمای زمین احتمالاً برای مدت کوتاهی از آستانه گرم شدن بحرانی فراتر رفته است.

به گزارش یزدفردا: بر اساس داده‌ها، جمعه گذشته اولین روزی بود که میانگین دمای سطح جهانی از ۲ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با سطوح قبل از صنعتی شدن فراتر رفت و برای اولین بار از مجموعه داده‌های نگهداری شده توسط مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های هوای متوسط ​​(ECMWF) پدیدار شد.

سامانتا برگس، معاون مدیر خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک، در توییتی در Exe گفت: «بهترین تخمین ما این است که این اولین روزی بود که دمای جهانی ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح ۱۸۵۰-۱۹۰۰ (یا قبل از صنعتی شدن) بود.»

بر اساس گزارش Axios، در مقایسه با میانگین دوره ۱۹۹۱-۲۰۲۰، میانگین جهانی دمای روز جمعه ۱.۱۷ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بود.

این مهم است زیرا میانگین دمای سطح روزانه که به بیش از ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می‌رسد، نشان می‌دهد که سیاره با چه سرعتی در حال گرم شدن است، از جمله برخی رویدادهای شدید که اکنون در حال وقوع هستند.

اگرچه این درست است، اما فراتر رفتن از آستانه ۲ درجه سانتیگراد در یک روز به این معنی نیست که هدف توافق پاریس برای حفظ گرمایش جهانی در سطح «بسیار زیر» این درصد فراتر رفته است.

براساس گفته کارشناسان و داده‌ها، امسال در مسیر تبدیل شدن به گرم‌ترین سال ثبت شده در سطح جهان در بین تمام مجموعه داده‌های آب و هوای سطحی قرار دارد. سپتامبر گذشته گرم‌ترین ماه ثبت شده بود، به علاوه شاهد ثبت بیشترین حاشیه در بین هر رکورد ماهانه در تاریخ بود.

از ماه می گذشته، هر ماه بعد از آن، رکوردهای ماهانه‌ای را برای دمای جهانی ثبت کرده است، زیرا امواج گرما، بخش‌های زیادی از جهان، از جنوب ایالات متحده تا آفریقا، آمریکای جنوبی، چین و ژاپن را فرا گرفته است.

شایان ذکر است که در تابستان گذشته، میانگین دمای سطح جهان برای اولین بار رکوردی افزایشی را ثبت کرد و از هدف پاریس ۱.۵ درجه فراتر رفت که شگفتی برخی دانشمندان را برانگیخت و سرد نشدن دوباره سیاره زمین به زیر سطح، رکورد را برجسته کرد.

اکنون این احتمال وجود دارد که نوامبر نیز گرم‌ترین ماه ثبت شده باشد.

اهداف یک و نیم درجه و دو درجه توسط رهبران سیاسی تعیین شده است، اما تحقیقات علمی این استدلال را تقویت می‌کند که اگر گرمایش زمین از هدف دقیق‌تر فراتر رود، احتمال وقوع بلایای آب و هوایی ویرانگر و شاید غیرقابل برگشت به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

در حالی که تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان به عنوان بزرگ‌ترین محرک افزایش طولانی مدت دما و گرمای بی‌سابقه امسال در نظر گرفته می‌شود، پدیده قوی ال‌نینو در اقیانوس آرام به پمپاژ بیشتر گرما به سیستم آب و هوایی کمک می‌کند. این باعث ایجاد افزایش دما می‌شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا