اعتماد ملي، فرزانه آييني: با دستور علي لاريجاني كميته حقيقت‌ياب مجلس مصاديق نگراني مهدي كروبي از برخوردهاي زننده با بازداشت‌شدگان اخير را بررسي مي‌كند.قريب به دو ماه از آغاز ناآرامي‌هاي پس از انتخابات و انتشار نخستين شايعات درباره نحوه برخورد با بازداشت‌شدگان حوادث اخير سپري مي‌شود اما نه تنها گذشت زمان باعث فروكش كردن اين دست اخبار نشده است بلكه با گذر زمان اين زمزمه‌هاي غيررسمي قالبي رسمي يافته و رفته رفته تاييد مي‌شوند. هر چه مسوولان نظامي و امنيتي با تكذيبيه‌هاي پي در پي شان سعي دارند آرامش را به فضاي جامعه بازگردانند اما با آشكار شدن تخلفات مسوولان امر يكي پس از ديگري تكذيبيه‌ها قوتشان را از دست مي‌دهند به گونه‌ا‌ي كه اذهان عمومي اين روزها به دنبال رد برخي اخبار از سوي مقامات به اصل خبر مشكوك شده و در مورد آن به تفحص مي‌پردازند.
مصداق اين امر مطرح شدن بازداشتگاه كهريزك و نوع برخورد مسوولان ذي‌ربط با افرداي بود كه در اين بازداشتگاه نگهداري مي‌شدند چنانچه در اوج دستگيري‌ها وجود اين بازداشتگاه تكذيب شد اما در نهايت و با آشكار شدن حوادث رخ داده در آن كهريزك تعطيل شد. با رسانه‌اي شدن تعطيلي بازداشتگاه كهريزك و آزادي جمعي از بازداشت‌شدگان آن اخبارنگران‌كننده‌اي در باره نوع برخورد با بازداشت‌شدگان منتشر و موج ديگري از التهاب به جامعه تزريق شد. تشديد نگراني‌ها و دفاع از حقوق افراد بازداشت شده سبب شد جمعي از دلسوزان نظام از جمله كميته حقيقت ياب مجلس،كميته ويژه كميسيون امنيت ملي و كميته بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان مهدي كروبي به تفحص در باره صحت اين اخبار بپردازند.
هر چند كه مجلس تاكنون در اين باره اظهار نظري نكرده است اما درپي تماس مستقيم بازداشت‌شدگاني كه از بند رها شده بودند يا خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان با نمايندگان كروبي،اين كميته زودتر به جمع آوري اطلاعات در اين باره پرداخت كه ماحصل آن نامه مهدي كروبي به ‌هاشمي رفسنجاني گزارش شد.
به اين ترتيب بود كه كروبي به دور از غرض ورزي 12روز پيش نامه‌اي مهر و موم شده به دفتر رئيس مجلس خبرگان فرستاد و در آنها از برخورد‌هاي زننده با دختران و پسران دربند ابراز نگراني كرد و از‌ هاشمي خواست در مقام رئيس مجلس خبرگان اين مسائل را با مقامات ارشد و تاثيرگذار نظام مطرح كند تا واقعيت روشن شده و در صورت لزوم با خاطيان برخورد مناسب صورت گيرد. با بي‌پاسخ ماندن نامه كروبي به‌هاشمي بود كه كروبي در دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان عزمش را جزم كرد و نامه‌اش به رئيس مجلس خبرگان را رسانه‌اي كرد.
لاريجاني: من هم پيگير اين مسائل هستم
به دنبال فاش شدن نگراني كروبي از برخورد زننده با بازداشت‌شدگان اخير، اخباري از اين دست كه زمزمه وار در جامعه پيچيده بود رسمي شد تا جايي كه يك روز پس از انتشار آن رئيس مجلس از بررسي مصاديق نگراني كروبي از سوي مجلس خبر داد و گفت كميته حقيقت ياب مجلس اين اخبار را بررسي مي‌كند.
لاريجاني ديروز در نشست‌اش با خبرنگاران با بيان اينكه مواردي که در نامه كروبي به‌هاشمي مطرح شده است در حال پيگيري است،گفت: کميته‌اي ويژه هم‌اكنون مشغول بررسي موضوع است و قصد دارد گزارشي‌دهي كند. رئيس مجلس با اشاره به اينكه بسياري از بازداشتي‌هاي کوي دانشگاه با پيگيري‌هاي مجلس و کميته ويژه آزاد شدند گفت: در مورد خبرنگاران بازداشتي و ساير بازداشت‌شدگان نيز در حال پيگيري هستيم و به کميته گفتيم که اگر اين افراد مشکل قانوني نداشته باشند، آزاد شوند. وي با بيان اينكه من هم پيگير اين مسائل هستم تاكيد كرد:در کل هم من و هم کميته، پيگير اين مسائل هستيم.
ماموريت ويژه كميته حقيقت ياب
و بي‌توجهي مسوولان
اگر چه دستور موكد لاريجاني به كميته حقيقت ياب مجلس براي پيگيري شايعات مطرح شده درباره برخورد زننده با بازداشت‌شدگان اخير مي‌تواند قوت قلب خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان اخير باشد اما بي‌توجهي و عدم هماهنگي مسوولان به اعضاي كميته ويژه مجلس مانع از روشن شدن حقيقت مي‌شود. عدم پاسخگويي مسوولان به مجلس و اعضاي كميته ويژه براي پيگيري حوادث اخير تاجايي بوده است كه سبب استعفاي كاظم جلالي از سخنگويي كميته بازداشت‌شدگان اخير استعفا كند هرچند كه با وساطت لاريجاني جلالي در مقام خود باقي ماند اما نارضايتي نمايندگان از نحوه تعامل مسوولان قضايي و امنيتي و نظامي با مجلس در حوادث اخير تا جايي است كه نمايندگان اين كميته چندان دلخوش به روشن شدن واقعيت امور در ناآرامي‌هاي پس از انتخابات نيستند. به همين دليل به نظر مي‌رسد مجلس و دلسوزان نظام همچون كروبي و‌هاشمي و.. براي روشن شدن حوادث اخير چاره‌اي جز استمداد طلبيدن از مقامات ارشد نظام نخواهند داشت.
دغدغه‌هاي خبرنگاران و توصيه‌هاي لاريجاني
در ادامه نشست لاريجاني با خبرنگاران كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود خبرنگاران به بيان دغدغه‌هايشان پرداختند و لاريجاني نيز در مقابل به آنها توصيه‌هايي كرد.
رئيس مجلس در آغاز سخنانش با اشاره به نشست سال گذشته‌اش با خبرنگاران و اصحاب رسانه اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه در اين ديدار از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواسته است تا به فرهنگ قانونگرايي و توجه به قانون اهميت و توجه ويژه‌اي دهند، گفت: يكي از نكات كليدي براي حركت جامعه‌ما قانونگرايي است. وي با يادآوري اينكه اين روزها از بيانات رهبر معظم انقلاب بسيار شنيده‌ايم كه توجه به قانون چقدر اهميت دارد، گفت: حتي در شرايط بحراني ما راهي به جز قانون نداريم.
لاريجاني همچنين تصريح كرد: اگر ما بخواهيم عدالت در كشور رخ دهد بايد به قانون توجه داشته باشيم و بدون قانون عدالت رخ نمي‌دهد بلكه الفاظ است و اگر مي‌خواهيم روح عدالت تحقق پيدا كند بايد روح قانون هم محقق شود. وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: گاهي در شرايط غبار‌آلود ما دچار نسيان مي‌شويم و همه ساختارهاي ديواني در كشور براي اين است كه جامعه به سمت سند چشم‌انداز حركت كند و دچار روزمرگي نشويم. لاريجاني افزود: خبرنگاران مي‌توانند با رفتار خود براي مسوولان هشدار باشند تا كشور آباد و عدالت محقق شود. رئيس مجلس همچنين به خبرنگاران توصيه كرد كه شاخصه‌هاي متعالي كشور را مدنظر قرار دهند، البته ممكن است هر از گاهي مسائلي در كشور پيش آيد كه اين مسائل نبايد باعث شود كه خاصيت اصلي اين حرفه كه تلاش براي توسعه كشور است دچار غفلت شود.
وي با بيان اينكه هيچ وقت رسانه بدون فهم شرايط زمان و مكان نمي‌تواند دقت كافي براي حركت داشته باشد، افزود: همه شما كه مي‌خواهيد حوادث را رصد كنيد مي‌توانيد از يك فهمي كه از فضا و مكان داريد اولويت‌هايتان را انتخاب كنيد و سوال اين است كه ما در چه ظرف زماني و مكاني هستيم و اولويت ما در رسانه چيست؟
رئيس قوه مقننه ادامه داد: آنچه كه من از مجموعه شرايطي كه در ماه‌هاي اخير در كشور رخ داده است مي‌بينم و بارها نيز در صحبت‌هاي خود چه در صحن علني مجلس و چه در بيرون هم گفتم مجموعه تجربياتي است كه من در مسائل مختلف ديپلماسي و بين‌المللي كشور داشته‌ام. وي گفت: اين نكته را چندين بار نيز هشدار داده‌ام كه من ردپاي فتنه‌انگيزي‌هاي خارجي را در كشور مي‌بينم كه از چند ماه قبل از انتخابات مشاهده مي‌شد. نماينده قم ادامه داد: ممكن است هر كدام از كانديداها نسبت به هم گله‌اي داشته باشند و اشكالاتي را وارد بدانند كه البته اين موارد امكان دارد در سر جاي خودش قابل بحث باشد، اما همه در درون يك مجموعه قرار داريم و مي‌دانيم كه خارج از ايران كسي به دنبال احقاق حقوق ديگران نيست، بلكه مي‌خواهند اين پيام را مخابره كنند كه نارضايتي در ايران وجود دارد تا تاثيرگذاري ملت ايران را كاهش دهند. رئيس مجلس ادامه داد: برخي مسائل در داخل كشور است كه امكان دارد اختلافات و دلتنگي‌هايي بين افراد وجود داشته باشد، از سويي ديگر اين موارد مي‌تواند غباري ايجاد كند كه حركت توسعه‌كشور ناپيدا شود، اما در اينجا سوال آن است كه در اين شرايط كشور وظيفه رسانه‌ها چيست؟
وي گفت: ممكن است خود شما مسائل خرد را كه مي‌بينيد احساسات‌تان جريحه‌دار شود و مسائل كلان را مدنظر قرار ندهيد، البته اگر به حقوق ملت در جايي تجاوز شده و به كسي احيانا ضرري رسيده بايد مدنظر قرار گرفته شود، اما در كنار اين مساله بايد مسائل كلان را هم ديد؛ بنابراين فكر مي‌كنم در شرايط فعلي اگر از منظر ملي به موضوع رسانه نگاه كنيم بايد ببينيم كه آن كاري كه انجام مي‌دهيد منافع ملي را در نظر مي‌گيرد يا موجب ضرر به منافع ملي مي‌شود؛ پس در اين زمينه اولويت‌بندي بسيار مهم است. نماينده قم با بيان اينكه از نظر بنده مهمترين مساله اصحاب رسانه آن است كه مرتبا خود را با اين مقياس بسنجند كه منافع ملي كشور كجاست، افزود: بايد رسانه‌ها توجه داشته باشند كه مسائل خرد سايه بر مسائل كلان و ملي نيندازد و كاري نكنيم كه ديگران از آن سوء استفاده كنند.
رسانه‌ها بنزين روي آتش نريزند
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه امروز رسانه‌ها بايد آب در آتش بريزند نه بنزين روي آتش، گفت: بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه در چه شرايطي قرار داريم، البته بنده نمي‌گويم شرايط كشور بحراني است، اما خلل‌هايي به وجود آمده است؛ بنابراين چه سياستمداران و چه نخبگان و همچنين ديگر افراد نيز همه آنها در يك دسترس ناخنك‌زدن قرار گرفته‌اند، حال بايد ببينيم در اين شرايط اگر فردي اشتباهي كرد و حرفي كه موجب اختلاف مي‌شود را زد آن را دامن نزنيم و تبديل به ماجرا نكنيم. بنابراين اگر وحدت ملي كشور جزو مسائل مهم است همه بايد به آن توجه كنيم. وي گفت: ممكن است يك سياستمدار بدسليقگي كند و حرفي را بزند اما اين دليل نمي‌شود كه آن را محور عالم و به دور آن طواف كنيم. وي با اشاره به بحث‌هاي بعد از انتخابات، گفت: در روزهاي پس از انتخابات عده‌اي حدود 600 – 500 نفر به جلوي مجلس آمده بودند، در آن زمان بنده همزمان شبكه CNN را مي‌ديدم كه يك خانمي از ميان جمعيت با تلفن ماهواره‌اي سيار گزارشي را همزمان به CNN پخش مي‌كرد و چنان ضجه مي‌زد و مي‌گفت سلاح‌ها به سمت ما نشانه رفته است، اما ما كه در داخل مجلس بوديم و نگاه مي‌كرديم چنين صحنه‌اي نديديم بنابراين آنها دنبال آن هستند كه به جاي كار رسانه‌اي نوعي روضه‌خواني راه بيندازند؛ پس بايد توجه كنيم كه دشمن از اين طريق وارد صحنه مي‌شود، البته خود شما اين شگردها را بلد هستيد و نيازي به توضيح من به شما نيست و مي‌دانيد كه اين مسائل كه رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌كنند حق نيست و مخصوصا در شرايط فعلي دامن زدن به برخي مسائل به نفع وحدت ملي نيست.
بايدهاي كابينه دهم و پاسخ‌هاي لاريجاني
از ديگر محورهاي گفت‌وگوي ديروز لاريجاني با خبرنگاران بايدهاي مجلس براي احمدي‌نژاد در معرفي كابينه دهم بود چنانچه رئيس مجلس با تاكيد بر ضرورت برخورداري وزرا از تجربه لازم جهت حضور در كابينه گفت: وزارت جاي يادگيري نيست بلكه جاي انرژي دادن به ديگران است.
لاريجاني در حاشيه نشستش با خبرنگاران تاكيد كرد كه وقتي وزيري پشت ميز وزارت قرار مي‌گيرد بايد مدارجي را طي كرده باشد، نه اين‌كه تازه بخواهد ياد بگيرد. وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه عنوان مي‌كرد در اين دوره براي مشورت و رايزني با دولت جهت تعيين كابينه در مجلس حساسيت ويژه‌اي وجود دارد؟ گفت: حساسيت ويژه‌اي نيست، بلكه يك روال طبيعي حاكم است؛ به اين معنا كه هميشه كابينه توسط رئيس‌جمهور معرفي و در مجلس بررسي مي‌شود. لاريجاني گفت: هميشه هم متعارف بوده است كه پيش از اين مرحله، گفت‌وگوهايي صورت مي‌گرفته است. در اين دوره حساسيت ويژه‌اي نيست. رئيس مجلس با اشاره به اينكه طي روزهاي اخير مذاكراتي در اين زمينه انجام شده است، گفت: البته اين مذاكرات با دولت درخصوص افراد نبوده است بلكه بحث اين بوده است كه با توجه به شرايط فعلي چه كابينه‌اي مي‌تواند از منافع كشور به طور مقتدرانه دفاع كند كه اين هم يك امر طبيعي است. لاريجاني با اشاره به حضور احمدي‌نژاد در فراكسيون اصولگرايان مجلس افزود: احمدي‌نژاد و نمايندگان در اين جلسه نقطه‌نظرات خود را مطرح خواهند كرد، كه اين هم يك مسير متعارفي است و اميدواريم نتيجه‌بخش باشد.
وي تاكيد كرد: يك وزير بايد مدارجي را طي كرده باشد و وقتي پشت ميز وزارت مي‌نشيند بسياري از موارد را بلد باشد. به تعبيري كسي كه پشت فرمان مي‌نشيند بايد رانندگي هم بلد باشد، نه اينكه تازه بخواهد ياد بگيرد. به عنوان مثال شخصي هم كه در ديپلماسي وارد مي‌شود بايد در ذهنش مسيرهايي را طي كرده باشد. يعني وقتي راجع به لبنان سخن مي‌گويد بايد همه تاريخچه اين كشور در دستش باشد.

خلاصه گزارش
رئيس مجلس به مناسبت روز خبرنگار از روزنامه اعتماد ملي تقدير كرد
كميته حقيقت‌ياب مجلس نامه كروبي را بررسي مي‌كند
كروبي در نامه اخير خود به رئيس مجلس خبرگان خواهان بررسي سوءرفتار با بازداشت‌شدگان شده بود
درحال پيگيري آزادي روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده هستيم
شرايط بحراني نيست
ممكن است هركدام از كانديداها نسبت به هم گله‌اي داشته باشند اما همه در يك مجموعه قرار داريم
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا