هدايت كارگر شوركي
www.kargar32.ir
kargar32@yahoo.com

از همان لحظاتي كه نخستين بار تبليغ نمايشگاه اختراعات و ابداعات مرتبط با اصلاح الگوي مصرف را ديدم كه توسط دفتر نخبگان يزد برگزار مي شد، تصميم گرفتم تا حتما از اين نمايشگاه بازديد كنم اما بخاطر گرفتاريهاي مختلف، اجراي اين تصميم تا ساعات پاياني روز آخر نمايشگاه (جمعه شانزدهم مردادماه) ميسر نشد. به محض ورود به نمايشگاه متوجه شدم كه خيلي دير از خواب بيدار شده ام چون برخي غرفه دارها رفته بودند و بقيه نيز در حال جمع و جور كردن غرفه هايشان بودند و تنها تعداد انگشت شماري از مخترعين، در حال مذاكره با بازديدكنندگان بودند.

چند گلايه كوچك:
بخاطر آنكه مجبور بودم به سرعت، همه غرفه ها را سر بزنم، چند نقطه قابل بهبود در برگزاري نمايشگاه به ذهنم رسيد:
- كاش غرفه ها دسته بندي شده بودند تا هر كس مي توانست به غرفه هاي تخصصي مورد علاقه اش سريعتر و دقيقتر دسترسي داشته باشد. مثلا محصولات مرتبط با صنايع را مي توان از مصارف خانگي جدا كرد.
- بهتر بود كه ترتيب قرار گرفتن غرفه ها بهمراه دسته بندي موضوعي آنها در قالب بروشور يا نقشه راهنما به اطلاع بازديدكنندگان رسانده مي شد.
- وقتي از غرفه داران خواستم تا بروشوري براي معرفي اختراعشان در اختيارم بگذارند تا بعدا با فرصت بيشتر، مطالعه كنم بسياري از آنها عذرخواهي كردند. نمي دانم شايد اين كمبود منابع اطلاع رساني در ساعات پاياني روز نمايشگاه اتفاق افتاده بود اما به نظرم اين وضعيت نيز قابل پيش بيني و پيشگيري بود.
- شايد مناسبتر بود كه براي برقراري ارتباطات بعدي، دبيرخانه نمايشگاه براي همه مخترعين غرفه دار، كارتهاي يكساني طراحي مي كرد كه در آن مشخصات اختراع بهمراه نام و نشاني مخترع درج مي شد تا به بازديدكنندگان علاقمند ارائه شود.
- اگر دبيرخانه نمايشگاه، معرفي مجموعه ابداعات ارائه شده در نمايشگاه را درقالب يك لوح فشرده تصويري يا چندرسانه اي، متقبل مي شد، تاثير زيادي در بهبود فرايند اطلاع رساني اعمال مي كرد.
- كاش زمان برپايي نمايشگاه در موقعيتي ديگر تنظيم مي شد تا اهميت اين رخداد علمي و فرهنگي در حاشيه جشنهاي پرطرفدار شعبانيه و مراسم جانبي اش فراموش نمي شد.

چند پيشنهاد:
وقتي به خانه برگشتم و به مرور صحبتهاي غرفه داران مخترع نمايشگاه و مشاهدات خودم، پرداختم با خودم گفتم كاش مديران استان، همه از اين نمايشگاه بازديد كرده باشند و بتوانند ظرفيت جامعه را در بهره گيري از اين سرمايه هاي ارزشمند، بالا ببرند. شايد اقدامات زير، گامي در اين مسير پراهميت محسوب شوند:
- بهتر است نمايشگاهي دائمي از اختراعات مرتبط با اصلاح الگوي مصرف برپا شود تا بصورت مستمر، ابداعات جديد نخبگان جامعه را معرفي نمايد. البته براي كاهش هزينه ها شايد بهتر باشد كه اين نمايشگاه دائمي را بصورت مجازي و در فضاي الكترونيك وب، طراحي و اجرا كرد.
- پرداخت يارانه توسط دولت براي حمايت از فروش محصولات ارائه شده در نمايشگاه، مي تواند راه ورود اين فناوري ها به زندگي مردم را هموارتر كند. مثلا همانگونه كه به لامپ كم مصرف يارانه تعلق مي گيرد مي توان از توليد "لامپهاي بسيار كم مصرف" هم حمايت مالي كرد تا قيمت اين محصولات براي مصرف كننده نهايي، كمتر و كمتر شود.
- برخي از دستگاه هاي دولتي بايد بخشي از وظيفه تبليغ و اطلاع رساني در مورد اختراعات جديد را بعهده بگيرند. مثلا شركتهاي آب و برق و گاز، پشت قبضهاي دوره اي شان، محصولاتي مانند شير هوشمند، كنتور خودكار، آبگرمكن الكترونيكي و ... را تبليغ كنند. اينكار در نهايت باعث كاهش شدت مصرف اقلام مهمي مانند حاملهاي انرژي خواهد شد. صداوسيماي استان نيز مي تواند در برنامه هاي تلويزيوني خود معرفي مخترعين و ابداعاتشان را انجام دهد.
- شايد به صلاح باشد كه استفاده شهروندان از برخي از اين محصولات را اجباري كنيم. مثلا همانطور كه استفاده از خدمات بيمه اي براي رانندگي الزامي شده، مي توان سيستم هوشمند تشخيص گاز مونوكسيد كربن را نيز براي تاييد گازكشي ساختمانهاي مسكوني، اجباري كرد.
- به نظر ميرسد فرايند بررسي و تاييد صلاحيت توليد انبوه اختراعات در برخي سازمانها طولاني و و درگير پيچ و خمهاي بروكراتيك بوده و نيازمند اصلاحي اساسي است. برخي مخترعين در اين مورد گلايه ها و پيشنهادهايي هم داشتند.
- چه خوب خواهد بود كه در بخشي از اين نمايشگاه ها نيازها و درخواستهاي شهروندان ثبت شود تا مخترعين و نخبگان جامعه، به آنها توجه ويژه داشته باشند. مثلا ممكن است درخواست بظاهر مسخره يك روستايي براي كاهش مصرف يونجه در دامها، منجر به كشف شيوه اي بديع در زمينه تغذيه انسانها شود!

اميدواري هاي آينده:
صبح روز بعد وقتي در مورد مشاهداتم در نمايشگاه با تعدادي از همكاران و دوستانم صحبت كردم و علاقمندي آنها را براي برقراري ارتباط با مخترعين و آگاهي از مزاياي اختراعاتشان ديدم، خوشحال شدم كه جامعه، نياز خود به نخبگان را پذيرفته و امكان برقراري ارتباط موثر ميان آنها هنوز وجود دارد. اميدوارم دفتر نخبگان يزد با مديريت هوشمندانه و خلاقانه آقاي دكتر ميرغفوري و ساير همكارانش، مسئوليت محوري در اين فرايند خطير را به شايستگي ايفا نمايد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا