یزدفردا: رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه ۷۰ درصد افرادی که سال گذشته در استان مشغول به کار شدند، دیپلم و زیردیپلم بودند، گفت: باید نگرش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای عوض شود.

به گزارش یزدفردا: سیدمهدی طبیب زاده امروز ۲۱ آبان ماه در نخستین کنسرسیوم اشتغال کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمان اظهار کرد: سازمان‌های بسیاری در مهارت‌آموزی کار می‌کنند اما تاکنون موفق نبودند و کشور از فقدان نیروی ماهر در همه سطوح رنج می‌برد و به همین دلیل بهره‌وری بسیار پایین است.

وی افزود: مهارت‌آموزی اهمیت بسیاری دارد و براساس بررسی میدانی، دانشجویانی که یک مهارت را در دوران تحصیل کسب کردند، شانس اشتغالشان ۲۲ درصد بیشتر است.

طبیب زاده با اشاره به اینکه درصد بیکاری در فارغ التحصیلان استان کرمان به ویژه بانوان بسیار بالاست، تصریح کرد: ۷۰ درصد افرادی که سال گذشته در استان مشغول به کار شدند، دیپلم و زیردیپلم بودند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: ظرفیت اشتغال در استان فراوان، کارگاه‌ها متعدد، اما ظرفیت اشتغال در رده‌های پایین است و لازم است به آموزش فنی و حرفه‌ای کمک کنیم.

وی تصریح کرد: باید نگرش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای عوض شود. اکنون خانواده‌ها دوست دارند فرزندان به رشته پزشکی یا مهندسی بروند.

طبیب زاده با اشاره به اینکه طرح مدارس خلاقیت را در کرمان پیاده و بیش از ۴۰ هزار دانش آموز را به لحاظ مهارت فنی و گرایش‌ها آموزش دادیم، افزود: هدف این است گرایش و نگرش را به نیروی فنی و این آموزش‌ها عوض کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: نظام جامع برای آموزش‌های فنی و حرفه ای در کشور وجود ندارد و هر کس به فراخور حالش کار کرده است. باید این نظام جامع در ابعاد مختلف و در سطوح مختلف ایجاد شود و تقسیم کار صورت گیرد و همه امکانات به کار گرفته شود.

مجتبی مصباح مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از چالش‌های استان کرمان، حضور نیروهای فنی از استان‌های دیگر است که در مواردی با عدم حضور آنها، به مشکل جدی برخورد کرده‌ایم.

وی افزود: سال گذشته از ۶۸ هزار شغل ایجاد شده در استان کرمان، ۸۶ درصد افراد جذب شده دیپلم و زیردیپلم بوده‌اند و علت اینکه فارغ التحصیل سر کار نرفته، مهارت نداشته است.

مصباح گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در پودمان‌ها چارچوبی تعریف کند تا صفر تا ۱۰۰ مهارت آموزش داده شود و براساس استعداد دانشجویان مهارت‌ها را آموزش بدهیم زیرا همه یکسان نیستند.

وی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه کرمان ظرفیت خوبی دارد، اگر توانمند از دانشگاه بیرون بیایید، بیکار نخواهید ماند، گفت: در افراد ماهر، نرخ بیکاری کمتر از دو درصد است لذا فقط به فکر مهارت‌آموزی باشید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا