چهار تشكل سياسي اصلاح طلب در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي نسبت به برگزاري دادگاه فعالان سياسي اعتراض كردند.

مجمع روحانيون مبارز،مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم،سازمان مجاهدين انقلاب و جامعه زنان انقلاب اسلامي هر يك با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه‌اي نسبت به روند برگزاري دادگاه فعالان سياسي اعتراض كردند.

در بخشي از بيانيه مجمع روحانيون مبارز آمده است: نگهداری متهمین در بازداشتگاه بیش از 24 ساعت بدون تفهیم اتهام،طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ممنوع است و از سوی دیگر برخورداری متهم از حق داشتن وکیل و حضور وی در جلسات دادگاه و محاکمه از مصرحات نظام دادرسی و قضایی کشور است وقتی با چهره‌های خدوم و سرشناس که بیش از سه دهه در خدمت آرمان‌های انقلاب و اهداف نظام اسلامی بوده‌اند و از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیده‌اند اینگونه رفتار می‌شود و نسبت به حقوق مسلم آنان بی‌اعتنائی می‌گردد،روشن نیست که با شهروندان عادی چه خواهد شد؟!

اين تشكل روحاني اصلاح طلب در پايان بيانيه خود تاكيد كرد كه تنها دادگاهی را قبول دارد که به طور کامل منطبق با موازین شرعی و قانونی زیر نظر قضاتی عادل و صالح برگزار گردد.
همچنين در بيانيه مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم آمده است:اتهام انقلاب مخملی مانند وصله‌ای نامناسب به کسانی زده شد که با آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی زندگی کرده، برای احیای مجدد آن و بازگشت به مسیر اصلی میراث امام راحل از طریق انتخابات و روش‌های قانونی اقدام کرده‌اند.

در ادامه اين بيانيه مي‌خوانيم :حرکتی گسترده و مردمی را بدون هیچ دلیل موجهی منتسب به خارج نموده، به رشد و درک بالای سیاسی مردمی که در اعتراضات میلیونی شرکت نمودند، توهین کردند، تا شاید از دل این اتهامات توجیهی برای تخلفات خود بیابند مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این حرکات را محکوم کرده و این تذکر را از سر خیرخواهانه لازم می داندکه مسئولان امر از اشتباهات مکرر خود دست برداشته، به نام دین، و انقلاب، بیش از این نظام را لکه دار نکرده، چهره انقلاب اسلامی را در نزد جهانیان مشوه جلوه ندهند.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز در بيانيه خود تاكيد كرده است: آنچه را که طی دو شب گذشته شاهد بوديم محاکمه و اهانت و افترا علیه صادق‌ترین، پاک‌ترین، شریف‌ترین و فرهیخته‌ترین شخصیت‌های این کشور است و باسابقه‌ترین چهره‌های مبارز و خدوم این انقلاب و نظام را آماج ناجوانمردانه‌ترین اهانت‌ها و افتراها قرار می‌دهند.

سازمان بار دیگر هشدار می‌دهد این روش و شیوه اداره کشور و چوب حراج زدن به سرمایه‌های عظیم ملی و حذف چهره‌های برجسته و بزرگی که هر یک تاریخ این انقلاب به شمار می‌روند، فرجامی جز از دست دادن اعتماد ملی نخواهد داشت.

جامعه زنان انقلاب اسلامي هم با صدور بيانيه‌اي كه نام اعظم طالقاني دبير كل اين تشكل سياسي در ذيل آن به چشم مي‌خورد با انتقاد شديد از دادگاه فعالان سياسي اصلاح طلب تاكيد كرده است:

امروزه در تمام جهان اگر حاکمیت‌ها، مطلوب و شفاف نباشند از هزینه شدن، سرمایه‌های ملی و ذخایر ارزی و بیت‌المال بی‌اطلاع باشند و بیت‌المال برای حفظ موقعیت عده‌ خاص هزینه ‌گردد، جامعه تغییر را به عنوان یک نیاز طلب می‌کند. اگر حاکمیت دانا و خردگرا باشد بستر و زمینه‌ برای جلب اعتماد ملت را مساعد می‌کند، دوست را دشمن و دشمن را دوست تلقی نمی‌کند، تا شرایط و فضائی که هم‌اکنون با آن روبرو هستیم و سال‌هاست خون دل می‌خوریم، می‌گوییم و می‌نویسیم و هشدار می‌دهیم، ایجاد گردد! چگونه است حاکمیت با کسانی که مأموریت دارند ایران را ویران و ملت را دین‌گریز و قانون‌گریز کنند همراهی و همفکری‌شان قرابت بیشتری دارد؟

در بخش پاياني بيانيه جامعه زنان انقلاب اسلامي آمده است:
باید ریشه‌یابی نمود و دشمنان اصلی را شناخت تا نظام خطرات را رفع كرده و حفظ شود؛ کسانی که اغلب آنها سال‌ها خدمتگزار این کشور بوده‌اند، خط قرمز خوانده می‌شوند و در دادگاه‌ محاکمه می‌گردند، اگر قرار باشد مشفق و حافظ نظام نباشند، آنهایی که از قبل از انقلاب عافیت‌طلبی را برگزیدند و امروزه با چاپلوسی و پای‌بوسی برای خود در پی پایگاه و جایگاه رفیع می‌باشند، مورد وثوق قرار می‌گیرند؟!!

بهوش باشید که اینان خطرناک‌تر از همه جریان‌های موجود هستند "تقوای سیاسی درک بسیار ظریفی می‌طلبد اگر غفلت شود اشتباه تاریخی را در پی خواهد داشت
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا